høst 2018
PED-1001 Barn og unges utvikling - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni.

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på i pedagogikk, begge studieretninger. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.


Innhold

Emnet gir en innføring i ulike teoretiske perspektiv på barns og unges utvikling: det psykologiske perspektivet tar for seg utvikling og oppvekst i lys av utviklingspsykologi, psykoanalyse og kulturpsykologi; det kulturelle perspektivet tar for seg barn og unge som kulturbærere og belyser oppvekst og kunnskapsoverføring som kulturelle fenomen; det samfunnsmessige perspektivet vier forholdet mellom oppvekst, utdanning og samfunn særlig oppmerksomhet.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling

Ferdigheter:

  • kunne formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling skriftlig

Kompetanse:

  • kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
  • kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesning og seminar. Emnet gis i høstsemesteret.

Eksamen

Arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til den avsluttende skriftlige eksamen:

  • En ukes hjemmeoppgave over oppgitt tema, ca 1.400 ord ( 4 sider). Utlevering: uke 37. Innlevering 19.10.18

Eksamen/vurdering:

  • Hjemmeoppgave over (1) en uke med oppgitt tema, ca. 2400 ord (ca. 7 sider).

Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Ved karakteren F gis det adgang til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

Eksamensperiode: 21. - 28. november 2018


Pensum

  • Braarud, H. C., & Nordanger, D. Ø. (2011). Kompleks traumatisering hos barn: En utviklingspsykologisk forståelse. Tidsskrift for norsk psykologforening: 968-972 (5 s.)
  • Edvards, V.J., Holden, G.W., Anda, R.F. & Felitti, V.J. (2003) Experiencing multiple forms
  • of childhood maltreatment and adult mental health: Results from Adverse Childhood Experiences (ACE) study. American Journal of Psychiatry, 160(8), 1453-1460 (7 s.)
  • Gulbrandsen, Liv Mette (red.). (2017): Oppvekst og psykologisk utvikling: Innføring i psykologiske perspektiver. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. (400 s.)
  • Kennair, L.E.O & Hagen, R (red). (2015): Personlighetspsykologi. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 4: 101-128 (27 s.)
  • Lyngsnes, K. og Rismark, M. (2015). Didaktisk arbeid. Kapittel 4: Teorier om læring. Gyldendal Akademisk. (27 s.)
  • Neal, J.W., Durbin, E.C., Gornik, A.E. and Lo, L. (2017): Codevelopment of Preschoolers¿ Temperament Traits and Social Play Networks Over an Entire School Year. Journal of Personality and School Psychology. Vol. 113, No. 4, 627-640 (14 s.)
  • Nordanger, D. Ø. & Braarud, H. C. (2014). Regulering som nøkkelbegrep og toleransevinduet som modell i en ny traumepsykologi. Tidsskrift for norsk psykologforening: 531-536 (5 s.)
  • NOU 2012: 5: Bedre beskyttelse av barns utvikling. Ekspertutvalgets utredning om det biologiske prinsipp i barnevernet. Vedlegg 1 og 2.: 176-212 (38 s.)
  • Schultz J-H., Langballe. Å. (2016) Læringssamtalen - læreren som ressurs for traumatiserte elever. I Barn, vold og traumer: Møter med unge i utsatte situasjoner. Øverlien, Hauge & Schultz (red.). Oslo: Universitetsforlaget. (16 s.)

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1001
  • Tidligere år og semester for dette emnet