høst 2018
PED-1003 Utdanning og oppdragelse i historisk perspektiv - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på studieretning pedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.


Innhold

Emnet gir en oversikt over norsk utdanningshistorie fram til dagens situasjon og en innføring i hovedlinjer i den historiske utviklingen av det nasjonale skoletilbudet. Det legges særlig vekt på forholdet mellom riksskolen og lokale forhold i skolens utvikling i Nord-Norge. Nyere skolereformer og aktuell skolepolitisk debatt blir presentert og analysert.

Anbefalte forkunnskaper

EXF-0710 Examen facultatum ved HSL-fakultetet, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, PED-0001 Innføring i pedagogikk

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • kunnskap om norsk utdanning i historisk perspektiv med vekt på nasjonale og nordnorske forhold
  • kunnskap om sentrale tema i nyere utdanningsreformer

Ferdigheter:

  • kunne redegjøre for utdanningshistoriske tema skriftlig og muntlig

Kompetanse:

  • kunne sette aktuelle utdanningsreformer inn i den nasjonale historiske sammenhengen
  • kunne gjenkjenne utdanningshistoriske tema i aktuell pedagogikk debatt


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger og seminar. Undervisningen gis i høstsemesteret.

Eksamen

Arbeidskrav: Ett muntlig seminarframlegg over oppgitt tema (ca 15 min). Arbeidskravet må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen/vurdering: 6 timers skoleeksamen der studenten må besvare 3-5 spørsmål fra ulike deler av pensum. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått.

Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Bøker:

Liv Kari Bondevik Tønnesen (2011): Norsk utdanningshistorie. En innføring med fokus på grunnskolens utvikling. Bergen: Fagbokforlaget. 187 s.

Elektroniske artikler:
Håkon Rune Folkenborg. Skiftende forestillinger om det samiske i samfunnsfaglige læreplaner i norsk grunnskole. I Peter Brunbech, Ketil Knutsen & Jens Aage Poulsen (red.) (2017) Historie-didaktikk, dannelse og bevissthed. Rapporter til det 29. Nordiske Historikermøde, Bd 1. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. S. 71- 113, 42 s. ISBN: 978-87-7112-642-6

Svein Sjøberg (2014). PISA-syndromet. Hvordan norsk skolepolitikk blir styrt av OECD. I Nytt norsk tidsskrift, nr. 1, Årgang 31, s. 30-43, 13 s ISSN Online 1504-33053

Artikler i kompendium:

Knut Kjeldstadli (2010): Hva er historie? I: Fortiden er ikke hva den en gang var. En innføring i historiefaget. Oslo: Universitetsforlaget. s. 29-49. 20 s. ISBN 978-82-00-12924-0

Ida Bull (2013) Kunnskap - hver etter sin stand og sitt kjønn. Utdanning i norske byer på 1700-tallet. Trondheim: Akademika forlag (kapittel 1 Kunnskap på 1700-tallet - hver etter sin stand og sitt kjønn), s.11-41. 30 s. ISBN 978-82-321-0174-0

Tone Skinningsrud (2012): Fra reformasjonen til mellomkrigstiden. Framveksten av det norske utdanningssystemet (Munin: Dr. philos.-avhandling, HSL-fakultetet, UiT). Deler av kapittel 5 ( avsnitt 5.3- 5.7 om skoleordningen etter reformasjonen), s. 174-198. 23 s.

Knut Tveit (2004): Skolen i Nord-Noreg på 1700-tallet. I: Årbok for norsk utdanningshistorie 2004, s. 35-63 28 s.

Randi Skjelmo (2013): Utdanning av lærere for det nordlige Norge: De tidlige institusjoner i Trondheim 1717-1732. I: Sjuttonhundratal. Nordic Yearbook for Eighteenth-Century Studies.2013, s. 39-62 23 s.

Liv Helene Willumsen (2014): Trondenes Seminarium: Et lærdomsmiljø grunnlegges. I: Nordic Journal of Educational History, Vol. 1, No 1, pp.45-58, 13 s.

Jorunn Møller, Tine S. Prøitz, Ellen Rye og Petter Aasen (2013): Kunnskapsløftet som styringsreform. I: Berit Karseth, Jorunn Møller og Petter Aasen (red.): Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 23-41. 19 s. ISBN 978-82-15-02138-6, h.

Kerstin Sigert (2004): Maria Montesorri: Läkaren som blev pedagog. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 421-434. 13 s. ISBN 987-82-15-00344-3

Ove Korsgaard (2004): Nikolaj Frederik Severin Grundtvig: Mellom skolen for livet og skolen for lyst. I : Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 274-288. 14 s. ISBN 987-82-15-00344-3

Jan-Erik Johansson (2004): Friedrich Wilhelm August Fröbel: Fritt tänkande och samhandlande barn. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 260-273. 13 s. ISBN 987-82-15-00344-3

Berit H. Johnsen (2004): Ole Vig. Ideen om en folkeskole. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 81-98. 17 s. ISBN 82-7935-074-8

Harald Thuen (2004): Hartvig Nissen - "Den politiske pædagogik" I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.) Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 65-80 15 s. ISBN 82-7935-074-8

Eivind Bråstad Jensen (2004): Per Pavelsen Fokstad.- en stridsmann for samisk utdanning, språk og kultur. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s.199 - 224 25 s ISBN 82-7935-074-8

Ketil Zachariassen (2012): Ein samisk opposisjon veks fram (1903-1906). I K. Zachariassen (2012): Samiske nasjonale strategar. Samepolitikk og nasjonsbygging 1900-1940. Cálliid Lágádus, s. 43-78. 25s. ISBN 978-82-8263-117-4

Kjell Arne Røvik & Hilde M. Pettersen: Masteridéer. I Kjell Arne Røvik et al (red.) (2014). Reformidéer i norsk skole. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 53-86, 33 s. ISBN 978-82-02-43015-3

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1003
  • Tidligere år og semester for dette emnet