høst 2018
PED-3001 Samfunn, kultur og menneske i pedagogisk perspektiv - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni.

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på masterprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav gitt av mastergradsprogrammet i pedagogikk. Søknadskode: 9371.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-3001 Samfunn, kultur og menneske i pedagogisk perspektiv 10 stp

Innhold

Emnet tematiserer klassisk og moderne samfunnsteori, kulturteori og psykodynamisk teori. Et hovedsiktemål er å vise hvordan bidrag fra disse teoritradisjonene kan belyse grunnleggende pedagogiske prosesser som sosialisering, læring og kunnskapsoverføring.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • innsikt i klassisk og moderne samfunnsteori, kulturteori og psykodynamisk teori og teorienes relevans for grunnleggende pedagogiske prosesser

Ferdigheter:

  • kunne gi en skriftlig presentasjon av teori som er relevant for forståelsen av pedagogiske prosesser

Kompetanse:

  • kunne anvende generell teori om samfunn, kultur og individ på pedagogisk problemstillinger


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Emnet har cirka 20 timer forelesning og 20 timer seminar.

Eksamen

Arbeidskrav: Innlevering av 1 oppgave (ca 3500 ord/10 sider) som skrives over oppgitt tema fra en liste med oppgavetekster utarbeidet av faglærer. Studentene får individuell tilbakemelding på oppgaven. Frist for innlevering av oppgaven til fastsatt dato.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen: Innlevering av endelig versjon av oppgaven (ca. 3500 ord/10 sider) til fastsatt dato.

Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Pensum/litteraturliste settes sammen av studenten selv i forbindelse med eksamensbesvarelsen. Bøkene nevnt nedenfor er bøker som er forhåndsgodkjent som pensum, og som vil bli henvist til i forelesninger og på seminarer. Titler merket *e = tilgjengelig elektronisk/online via Oria.no; *K= Artikkel eller bokkapittel som trykkes i kompendium. *B = Bok er anbefalt for alle. Flere kapitler fra bo merket *B vil bli relevantgjort gjennom forelesningene. Umerkede titler er tilleggslitteratur, eller utdypningslitteratur på et bestemt felt.

Litteraturoversikt alfabetisk (Nyere versjoner av verkene godtas, eldre versjoner bør sjekkes/godkjennes).

Andersen, N. Å. B., Asmund W. (2001). Kærlighed og Omstilling. København: Fredriksberg Bogtrykkeri A/S.

Archer, M. S. (2007). Making our way through the world : human reflexivity and social mobility. Cambridge: Cambridge University Press.

*B Aronson, E. (2008). The Social Animal. New York: Worth (utvalgte kapitler).

Aronson, J. M. (2011). Readings About The Social Animal. Eleventh Edition: Worth (utvalgte kap.).

*K Austin, J. L. (1997). Ord der virker. København: Gyldendal, kap. VIII, s. 118-131.

Bateson, G. (1973). Social Planning and the Concept of Deutero¿Learning. Steps to an Ecology of Mind. St. Albans: Paladin, s. 159¿176.

*K Bateson, G. (1973). Steps to an ecology of mind. New York: Ballantine, s. 159-176.

*K Bernstein, B. (2003). Class, codes and control : Vol. 3 : Towards a theory of educational transmission ([New ed.]) Vol. 3. London: Routledge.

*K Bernstein, B (1994). Pedagogizing Knowledge. A Social Grammar. Amundsen, I. (ed): Knowledge and Development, NFU Conference Proceedings, UiT,

s. 115-139. ISBN8291536007

*B Brodersen, R. B. B., Fredrik Jebsen; Reiersgaard, Anders; Slethei, Kolbjørn, Ågotnes, Knut (2007). Tekstens autoritet. Tekstanalyse og skriving i akademia.

Oslo : Universitetsforlaget.

*e Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. Richardson, J., Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (1986), Westport, CT:
Greenwood, s. 241¿58.

* K Bourdieu, P. (1990). Kroppens sosiale persepsjon. Noen foreløpige bemerkninger. Sosiologi i dag 3/1990, s. 3-11.

Bru, E., Idsøe, E. C., & Øverland, K. (2016). Psykisk helse i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.

*K Caplow. (1968). Two against one: Coalitions in triads. New Jersey: Prentice Hall Inc., kap. s.1-20 (kapittel 1-2). ASIN: B000R0C1FU

*K Coleman, James S. (1997). Social Capital in the Creation of Human Capital. Halsey A.H. & al. (eds.). Education. Culture, Economy, and Society. Oxford
University Press, s.80-95. ISBN0198781873;ISBN0198781881

*e Cunningham, H. (1996). Barn og barndom : fra middelalder til moderne tid. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

*K Ekeland, T.-J. (1995). Kultur og natur - ein naudsynt einskap. Syn & Segn, 101(3), s. 234-242.

*K/*B Erikson, E. H. (2000). Barndommen og samfunnet (2. utg. ed.). Oslo: Gyldendal akademisk, kap. VII, s.241-267.

*K/*B Flyvbjerg, B. (2009). Samfundsvidenskab som virker : hvorfor samfundsforskningen fejler, og hvordan man får den til at lykkes igen.
København: Akademisk Forlag, s. 19-50.

*e Galtung, J. (2000). On the social costs of modernization: social disintregation, atomie/anomie and social development.
Alternativas. Cuadernos de trabajo social(8), 123-157. doi:10.14198/ALTERN2000.8.6

*B Goffman, E. (1992). Vårt Rollespill til daglig. Oslo: Pax.

*K Habermas, J. (1984). The theory of communicative action. London: Heinemann, p. 273-338.

Heinemann, P. P. (1973). Mobbing: gruppevold blant barn og voksne. Oslo: Gyldendal.

*e Hobfoll, S. E., Watson, P., Bell, C. C., Bryant, R. A., Brymer, M. J., Friedman, M. J., . . . Ursano, R. J. (2007). Five Essential Elements of Immediate and

Mid¿Term Mass Trauma Intervention: Empirical Evidence. Psychiatry, 70(4), 283-315. doi:10.1521/psyc.2007.70.4.283

*e Hoyrup, S. (2004). Reflection as a Core Process in Organisational Learning. Journal of Workplace Learning, 16(8), 442-454.

*B Hylland-Eriksen, T., Fuglerud, Ø. (red.). (2012). Grenser for kultur? Perspektiver fra Norsk Minoritetsforksning. Oslo: Pax.

*K Høgmo, A. (1986). Det tredje alternativ : barns læring av identitetsforvaltning i samisk-norske samfunn preget av identitetsskifte. Tidsskrift for

samfunnsforskning 27(1986) nr. 5, s. 395-416.

*K Høgmo, A. (2002). Nordmannen, vandreren og det nye Norge. Ottar, 242, 41-48.

*B Lakoff, G. (2014). (The ALL NEW) Don't Think of an Elephant! Know Your Values and Frame the Debate. White River Junction, Vermont,

USA: Chelsea Green Publishing.

*e Marcus, G. E. (1988). Angels Fear: Towards an Epistemology of the Sacred. Gregory Bateson, Mary Catherine Bateson. American Anthropologist, 90(3),

757-757. doi:10.1525/aa.1988.90.3.02a00900

*B Mead, G. H. (2005). Sindet, selvet og samfundet : fra et socialbehavioristisk standpunkt. København: Akademisk Forl.

*K Møen, A. (2012). Sigmund Freuds sosiologiske teori om sivilisasjon, klasse og verdsyn. Sosiologisk tidsskrift(03), 225-250.

Ogden, T. (2012). Evidensbasert praksis i arbeidet med barn og unge. Oslo: Gyldendal Akademisk.

*K Platon (2006). Gorgias. Samlede verker, Bd 3, 135-269.

*B Rienecker, L., Jørgensen, P.S., Skov, S. (2013). Den gode oppgaven. Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget

*e Sayers, S. (1998). Marxism and human nature. In Routledge Studies in Social and Political Thought.

Simmel, G. (1964). Conflict ; The web of group-affiliations. New York: The Free Press.

*e Skjervheim, H. (1996). Deltakar og tilskodar og andre essays ([Ny utg.]. ed.). Oslo: Aschehoug.

*K Sløk, C., & Villadsen, K. (2008). Velfærdsledelse : ledelse og styring i den selvstyrende velfærdsstat. København : Hans Reitzel, s. 33-68 (kap. 1).

*e Vambheim, N. V., & Haavelsrud, M. (2016). School bullying. Conceptual and theoretical issues. Studies in Conflict, Violence and Peace. Trondheim: NTNU,
kapittel 2, s. 41-70.

*e Vince, R. (1998). Behind and Beyond Kolb¿s Learning Cycle. Journal of Management Education, 22(3), 304-319. doi:10.1177/105256299802200304

*e Vince, R., Abbey, G., Langenhan, M., & Bell, D. (2018). Finding critical action learning through paradox: The role of action learning in the suppression

and stimulation of critical reflection. Management Learning, 49(1), 86-106.

doi:10.1177/1350507617706832.

*K Bourdieu, P. (1990). Kroppens sosiale persepsjon. Sosiologi idag(3), 3-11.

*K/*B Øverlien, C., Hauge, M.-I., Schultz, J.-H. (2016). Barn, vold og traumer: møter med unge i utsatte livssituasjoner. Oslo:Univ. forlaget.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3001
  • Tidligere år og semester for dette emnet