høst
2018
PED-3051 Kvalitative metoder i pedagogisk forskning - 10 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
PED-3052 Vitenskapsteori, forskningsstrategier og metode 10 stpPED-3051 Kvalitativ metode - overgangsvariant godkjent på bakgrunn av gjennomført evaluering av tidligere hovedfag 10 stp
PED-3055 Forskningsmetode og vitenskapsteori 7 stp
Innhold
Det vil bli knyttet forbindelseslinjer mellom metodevalg og grunnleggende perspektiver på kunnskap og kunnskapsproduksjon. Et bredt spekter av kvalitative tilnærminger; ulike former for observasjon, kvalitative intervju og feltsamtaler, tekst- og dokumentasjonsanalyse osv, samt kombinasjon av ulike metodiske tilnærminger blir presentert og drøftet. Problemstillinger knyttet til studiet av ulike informantgrupper; barn, unge og voksne vil bli belyst; som tilgang til informasjon, kategorisering, fortolkning og analyse, samt etiske hensyn i alle faser av forskningsprosessen.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
- innsikt i grunnleggende prinsipper og metodologiske forutsetninger ved sentrale kvalitative metodiske tilnærminger
- kunne forstå andres forskning basert på kvalitative metoder
- kunnskap om meldeplikt til Personvernombudet for forskning som inneholder personopplysninger
- innsikt i forskningsetiske problemstillinger knyttet til kvalitativ metoder
Ferdigheter
- kunne designe et eget kvalitativt forskningsopplegg med vekt på planlegging, tilgang, gjennomføring
Kompetanse
- kunne gjennomføre egne undersøkelser ved hjelp av kvalitative metoder
- kunne foreta kritisk vurdering av andres forskning basert på kvalitative metoder
- ha høy bevissthet om etiske problemstillinger og kunne ta hensyn til disse i gjennomføring av egen forskning
Eksamen
Oppgave over selvvalgt tema. Tema må godkjennes av faglærer. Besvarelsen skal være på ca 3500 ord (ca. 10 sider). Innlevering til fastsatt dato.
Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Bøker:
Bjørndal, Cato RP. (2017). Det vurderende øyet: observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning (3 utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (167 s.) ISBN/ISSN: 9788205500594
Kvale, Steinar, & Brinkmann, Svend. (2017). Det kvalitative forskningsintervju (3 utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. (384 sider) ISBN/ISSN: 9788205463547
Maxwell, Joseph A. (2012). Qualitative research design: An interactive approach (Vol. 41). New York: Sage publications. (199 s.) ISBN/ISSN:1452285837
Neumann, Iver B. (2006). Mening, materialitet, makt : en innføring i diskursanalyse. Bergen: Fagbokforlaget, 2001.(206 sider) ISBN/ISSN:9788276745627
Nilssen, Vivi Lisbeth. (2012). Analyse i kvalitative studier: den skrivende forskeren. Bergen: Universitetsforlaget. (192 sider) ISBN/ISSN:9788215020471
Artikler i kompendium:
Altrichter, Herbert, Kemmis, Stephen, McTaggart, Robin, & Zuber-Skerritt, Ortrun. (2002). The concept of action research. The learning organization, 9(3), 125-131. (15 sider) ISBN/ISSN:0969-6474
Baxter, Pamela, & Jack, Susan. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The qualitative report, 13(4), 544-559. (15 s.) ISBN/ISSN:1052-0147
Crotty, M. (1998). The Foundations of Social Research: Meaning and Perspective in the Research Process. Thouasand Oaks, CA, USA: SAGE. Kapittel 1: "Introduction: The research Process". (17 sider)
Gudmundsdottir, Sigrun. (1992). Den kvalitative forskningsprosessen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 5, 266-272. (10 s.)
Hiim, Hilde. (2010). Pedagogisk aksjonsforskning: tilnærminger, eksempler og kunnskapsfilosofisk grunnlag. Oslo: Gyldendal akademisk. (Kap 8 og 14, 49 sider) ISBN/ISSN:8205404933
Kalleberg, Ragnvald. (1992). Konstruktiv samfunnsvitenskap. En fagteoretisk plassering av "aksjonsforskning"ISO Rapport. Oslo: Institutt for soiologi, Universitetet i Oslo. (43 s.)
Paulgaard, Gry. (1997). Feltarbeid i egen kultur - innenfra, utenfra eller begge deler? I Erik Fossåskaret, Otto Lauritz Fuglestad & Tor Halvdan Aase (Red.), (s. 24). Oslo: Universitetsforlaget. (26 s.)
Postholm, May Britt. (2010). Kvalitativ metode: en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier (2 utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Del 1, kap. 1 og 2 (37 s.) ISBN/ISSN:8215016944
Stake, Robert E. (2008). Qualitative case studies. I N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Red.), Strategies of qualitative inquiry, 3rd ed. (s. 119-149). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc. (30 sider) ISBN/ISSN:978-1-4129-5756-4 (Paperback)
Thagaard, Tove. (2013). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode (Vol. 4). Bergen: Fagbokforlaget. (244 sider) ISBN/ISSN:9788245014938
Wilkinson, Sue. (2004). Focus Group Research. I D Silverman (Red.), Qualitative research: Theory, method and practice (s. 177-199). Thousand Oaks, CA, USA: Sage. Kap. 10 (22 sider) ISBN/ISSN:0761949348, 9780761949343
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3051
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet