vår
2019
BLU-1004S Barns utvikling, lek og læring - 20 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BLU-1001 Barns utvikling, lek og læring 20 stpBLU-1001F Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1001S Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1004 Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1004F Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1014 Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1024 Barns utvikling, lek og læring 20 stp
Innhold
Emnet skal gi forståelse og innsikt som barnehagelæreren må ha for å kunne legge til rette for og lede lek-, lærings-, omsorgs- og danningsprosesser. Læreplanteori og didaktikk behandles i lys av barnehagens rammeplan.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått eksamen skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- barnehagelæreryrket, pedagogisk leders rolle og profesjonskompetanse
- aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning i et samfunn preget av mangfold
- leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap og relasjoner
- styringsdokumenter og planverk for barnehagen
- didaktikk og didaktikkens betydning for barnehagens virksomhet
- observasjon og pedagogisk dokumentasjon i arbeidet med å ivareta barns leke- og læringsprosesser
- hvordan ulike læringsmiljø kan bidra til barns lek-, lærings- og mestringsopplevelser
- hvordan barns selvoppfatning og selvforståelse utvikles gjennom ulike erfaringer
Ferdigheter
Studenten kan:
- ta utgangspunkt i didaktiske forutsetninger i sitt pedagogiske arbeid
- lede arbeidet med å skape et stimulerende miljø for barns utvikling, lek og læring
- bruke faglig kunnskap i samhandling med andre i ulike læringsarenaer
- arbeide med realisering av barns medvirkning i barnehagen
- reflektere over og begrunne eget pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
- anvende ulike observasjonsteknikker
- utforske bruk av pedagogiske digitale verktøy
- reflektere over hvordan mangfold kan være en ressurs i det pedagogiske arbeidet
- skape og bruke ulike omgivelser inne og ute for utforskning, sansestimulering og mestringsopplevelser
Generell kompetanse
Studenten kan:
- ta ansvar for og vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns behov og læringsmuligheter
- reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til ledelse av pedagogisk arbeid med barn
- vurdere sin fremtidige rolle som barnehagelærer og leder
- formidle egen pedagogisk kompetanse
- formidle fagkunnskap skriftlig i samsvar med krav til akademiske tekster
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Ved Campus Tromsø vil undervisningen gå over begge semester.
Ved Campus Alta vil undervisningen gå første semester.
Undervisningsomfang: om lag 110 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstilles for eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne om arbeidet i praksis
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- observasjon av barn i sosialt samspill i ulike situasjoner. Observasjonene skriftliggjøres og diskuteres under oppsatt veiledning
- studenten planlegger og leder leke og/eller læringsaktiviteter. Aktiviteter gjennomføres med to barnegrupper med ulike aldersinndelinger (om mulig). Plan og evaluering skriftliggjøres
- et refleksjonsnotat om bruk av observasjon og observasjonsteknikker i barnehagen (om lag 800 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet
- gjennomført skrivekurs og individuell skriftlig innlevering i forbindelse med skrivekurset (omfang 1000-1500 ord)
- individuelt refleksjonsnotat om hverdagssituasjoner i barnehagen som læringsarena (omfang om lag 800 ord)
- muntlig framlegg (i gruppe) med utgangspunkt i dokumentasjon fra praksis av barns leke og/eller læringsaktiviteter (praksisfortelling, foto, dokumenter eller liknende) for felles refleksjon. Dette er utgangspunkt for skriftlig innlevering i gruppe (omfang om lag 2000 ord)
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av:
Individuell hjemmeeksamen over fem dager (omfang om lag 2500 ord).
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.
Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende år.
Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon
Pensum
Askland, Leif (2011): Kontakt med barn. Gyldendal Akademisk. 210 sider.
Askland, L. og Sataøen, S. O. (2013): Utviklingspsykologiske perspektiver på barns oppvekst. Gyldendal Akademisk. 220 sider.
Bae, B. (20): Å se barn som subjekt. Noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage. https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/artikler/a-se-barn-som-subjekt---noen-konsekvense/id44048 9/ 20 sider.
Gjervan, M., Andersen, C.E., Bleka, M. (2012): Se mangfold! Cappelen Akademisk. Kap. 1-5. 120 sider.
Gunnestad, A. (2014): Didaktikk for barnehagelærere. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-5, 7, 9 og 10. 186 sider.
Helgesen, M. (2014): Mobbing i barnehagen. Et sosialt fenomen. Oslo: Universitetsforlaget. 100 sider.
Hennum, B. A. og Østrem, S. (2016): Barnehagelæreren som profesjonsutøver. Cappelen Damm Akademisk. 112 sider.
Pålerud, T (2010): Didaktikk for en demokratisk barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. 150 sider.
Ruud, E. B. (2012): Sosial fantasilek-kompetanse for livet. Cappelen Damm Akademisk. 80 sider.
Tholin, K. R. (2013): Omsorg i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. 156 sider.
Wolf, K. D. (2014): Små barns lek og samspill. I barnehage. Oslo: Universitetsforlaget. 171 sider.
Totalt omfang om lag 1500 sider.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: BLU-1004S
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
- Tidligere år og semester for dette emnet