vår
2019
BLU-1211 Natur, lek og læring i barnehagen - 20 stp
Innhold
Hovedfokus vil være å styrke studentenes bevissthet om naturens betydning for barns utvikling gjennom lek og læringsaktiviteter i barnehagen. Emnet skal gi innsikt i pedagogisk dokumentasjon og pedagogisk ledelse av lærings- og danningsprosesser i barnehagen. Kroppslige vinteraktiviteter med og uten ski, naturlekeplass, læring for bærekraft, temaarbeid i naturfag er særskilt vektlagt i emnet.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- barns læring gjennom lek og aktiviteter i natur
- medvirkning, observasjon og pedagogisk dokumentasjon som redskap for å styrke barns leke- og læringsmiljø
- hvordan natur og nærmiljø kan benyttes og tilrettelegges som læringsarena, bl.a. med henblikk på kroppslig utfoldelse, naturkunnskap og samiske tradisjoner
- hvordan holdninger og praksiser knyttet til bærekraftig utvikling kan etableres og gjennomføres i barnehagen
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge og tilrettelegge for lek- og læringsprosesser i natur og nærmiljø for alle barn, samt gi nye erfaringer, progresjon og mestring
- lede og delta i lek og læringsaktiviteter i samspill med barn og voksne i uterommet
- observere og dokumentere barns leke- og læringsprosesser
- lede lærings- og utviklingsprosesser gjennom arbeid med pedagogisk dokumentasjon
Generell kompetanse
Studenten kan:
- benytte seg av naturens muligheter for lek, utforsking, læring og bevegelse gjennom aktiv medvirkning sammen med barn og medarbeidere
- lede og samspille med barn og voksne i aktiviteter med natur og nærmiljø som utgangspunkt
- lede lærings- og utviklingsprosesser i barnehagen gjennom bruk av pedagogisk dokumentasjon
- reflektere kritisk over aktuelle tema koblet til barns lek og læringsprosesser eksempelvis knyttet til sosiale forhold, likestilling og kulturelt mangfold
Undervisning
Emnet går over ett semester og har jevnlig undervisning i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 110 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne om arbeidet i praksis
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- igangsette og lede en lek- og læringsaktivitet med fokus på utvikling (med pedagogisk dokumentasjon som metode) om barns lek og læring med naturen som arena. Aktiviteten skal vurderes, videreutvikles og gjennomføres 2-3 ganger
- med utgangspunkt i barnas interesser og innspill for utforsking av natur eller naturfenomener, gjennomføre en utforskende aktivitet og samtale med barna
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet
- i grupper på to lage en digital billedbok for barn med henblikk på lek og læring i naturen (omfang 10-15 sider). Fremlegg i plenum
- gruppevis planlegge og gjennomføre en praktisk-didaktisk aktivitet over gitt tema. Studentene leverer inn didaktisk plan i forkant av gjennomføring, samt leverer en faglig vurdering/drøfting på om lag 800-1000 ord
- individuelt muntlig fremlegg basert på aktivitet i praksis med utgangspunkt i barns interesser og innspill for utforsking av natur eller naturfenomener (om lag 10 minutter)
- individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i den pedagogiske lek- og læringsaktiviteten fra praksis. Omfang 2000-3000 ord. Dokumentasjonsmateriale kommer i tillegg
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av: Individuell muntlig eksamen (20 minutter).
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.
Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester.Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: BLU-1211
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
-
- Tidligere år og semester for dette emnet