vår
2019
HSY4210 Praksisstudier - kommunehelsetjeneste - 15 stp
Innhold
Praksisstudier i sykehjem eller hjemmesykepleie.
Emnet har en varighet på totalt 10 uker og gjennomføres i kommunehelsetjenesten. Den første uken blir benyttet til forberedelse til praksis. De neste 9 ukene gjennomføres praksis i sykehjem eller hjemmesykepleie i kommunehelsetjenesten.
Innholdet i praksisstudiet er nærmere beskrevet i egen læreplan.
Studenter som avvikler sin praksis i utlandet får en egen plan, men følger pensum og vurdering i henhold til læreplanen.
Hva lærer du
Læringsutbytte
Etter endt praksis skal studenten ha kunnskap om:
* den kommunale helsetjenestens oppbygging og oppgaver med fokus på henholdsvis sykehjem og hjemmesykepleie
* sykepleiernes faglige og administrative funksjon i sykehjem/hjemmesykepleie
* sykepleierens helsefremmende og forebyggende funksjon
* kvalitetsforbedrende tiltak, internkontroll og avviksrapportering
* nasjonalt og internasjonalt forskning- og utviklingsarbeid med fokus på sykepleiefaglige problemstillinger innen sykehjem/hjemmesykepleie
* relevante lover og forskrifter som legger føringer for dokumentasjon av sykepleie
* sykepleiernes ansvar for å informere, undervise og veilede pasienter, pårørende, medarbeidere og studenter
* sykepleierens rolle i tverrprofesjonelt samarbeid
* frivillige samarbeids partnere
Ferdigheter
Etter endt praksis skal studenten kunne:
* lede og administrere sykepleie til en gruppe pasienter/brukere og deres pårørende
* utøve sykepleie på bakgrunn av kunnskapsbasert praksis
* utøve tiltak som fremmer helse og forebygger sykdom
* samarbeide på flere nivå i sykehjem/hjemmesykepleie, og delta i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
* planlegge og gjennomføre ledelse av en avdeling/enhet/sone
* benytte gjeldende dokumentasjonssystem (f.eks. Unique Profil)
* undervise og veilede medarbeidere og studenter
* undervise og veilede eldre pasienter og kronisk syke pasienter samt deres pårørende
* samarbeid med frivillige
Generell kompetanse
Studenten skal:
* identifisere og reflektere over etiske problemstillinger og dilemmaer i sykehjem og hjemmesykepleie
* ha innsikt i relevante yrkesetiske problemstillinger
* vurderer rammebetingelser som styrer sykepleietjenesten i kommunehelsetjenesten
* utøve en kritisk-analytisk holdning til helse og omsorgtjenesten
* ta ansvar for egen læring ved å identifisere eget kunnskapsbehov og innhente ny kunnskap
Eksamen
Obligatoriske arbeidskrav
Studentene skal som en forberedelse til praksisperioden utarbeide en handlingsplan for praksisperioden.
Planlegge og utføre drift og ledelse av en avdeling i to dager.
Mottak og veiledning av nye studenter der dette er mulig. (Ellers tilsvarende arbeidskrav - se læreplan).
Skriftlige arbeid
Arbeidskrav
Prosjektoppgave (se lærerplan)
Arbeidsoppgaver
Undervisning av ansatte
Veiledning av studenter
Lede og organisere en enhet over to dager
Vurdering
Praksisemne.
Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.
Dersom en student får karakteren ikke bestått for en veiledet periode ved et praksisområde må denne tas om igjen så snart det er praktisk gjennomførbart. Får studenten vurdert samme veiledete praksisområde til karakteren ikke bestått to ganger, må studiet som hovedregel avsluttes.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet ved neste ordinære avvikling av emnet.
Pensum
Gammersvik, Å. (2012). Helsefremmende arbeid i sykepleie. I Å. Gammersvik & T. Larsen (red.), Helsefremmende sykepleie: i teori og praksis. Bergen: Fagbokforlaget.
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m, (helse - og omsorgstjenesteloven) (2011).
Kassah, B. L., Jenssen, G. M., & Tingvoll, W.-A. (2014). Informasjonsflyt i omsorgstjenesten - bruk av elektronisk pasientjournal. I B. L. Kassah, W.-A. Tingvoll & A. K. Kassah (red.), Samhandlingsreformen under lupen: kvalitet, organisering og makt i helse- og omsorgstjenestene (s.105-118). Bergen: Fagbokforlaget.
Kristoffersen, N. J. (2011). Sykepleie - kunnskap og kompetanse. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie Bind 1( s 161-206). Oslo: Gyldendal akademisk.
Larsen, L. S. S. (2011). Avviksregistreringens betydning for god sykepleie. Masteroppgave, Universitetet i Tromsø, Tromsø.
Meld. St 29 (2012-2013). (2013). Morgendagens omsorg. Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet.
Mæland, J. G. (2010). Forebyggende helsearbeid: folkehelsearbeid i teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget.
Orvik, A. (2004). Organisatorisk kompetanse: i sykepleie og helsefaglig samarbeid. ( kap 9) Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Pedersen, K. R., & Tingvoll, W. A. (2014). Kompetanseutfordringer i sykehjem -en studie basert på sykepleieres erfaring fra hverdagssituasjoner. I B. L. Kassah, W. A. Tingvoll & A. K. Kassah (Red.), Samhandlingsreformen under lupen: kvalitet, organisering og makt i helse- og omsorgstjenestene (s. 87-102). Bergen: Fagbokforlaget.
Tveiten, S. (2008). Pedagogikk i sykepleiepraksis (kap 8-10). Bergen: Fagbokforlaget.
Vågen, S. R. (2009). Avdelingssykepleierens rolle er «nifst viktig». Sykepleien.
Anbefalt litteratur
Alvsvåg, H. (2007). Læring av sykepleie: gjennom personlige og profesjonelle erfaringer. I H. Alvsvåg & O. Førland (red.), Engasjement og læring; fagkritiske perspektiver på sykepleie (s 205-232). Oslo: Akribe.
Bjørk, I. T., & Solhaug, M. (2008). Fagutvikling og forskning i klinisk sykepleie: en ressursbok ( kap 1, 5, 7,8). Oslo: Akribe.
Brataas, H. V. (2011). Pasientsentrert sykepleiepedagogisk praksis - prosess og verktøy. I H. V. Brataas (red.), Sykepleiepedagogisk praksis. Pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer (s 31-52). Oslo: Gyldendal akademisk.
Brataas, H. V., & Hellesø, N. S. (2011). Pasientundervisning er kunnskapsbasert praksis. I H. V. Brataas (red.), Sykepleiepedagogisk praksis. Pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer (s 214-222). Oslo: Gyldendal akademisk
Dale, B., Sævareid, H. I., Kirkevold, M., & Söderhamn, O. (2010). Older home nursing patients' perception of social provisions and received care. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 24(3), 523-532
Grøndahl, V.A., I. Karlsson, M.L. Hall-Lord, J. Appelgren & B. Wilde-Larsson (2011). Quality of care from patients' perspective - impact of the combination of person-related and external objective care conditions. Journal of Clinical Nursing, 20 (17-18), s. 2540-2551
Helsepersonell loven (1999). Lov om helsepersonell av 02.07.1999
Kassah, B. L., Jenssen, G. M., & Tingvoll, W.-A. (2014). Informasjonsflyt i omsorgstjenesten - bruk av elektronisk pasientjournal. I B. L. Kassah, W. A. Tingvoll & A. K. Kassah (Red.), Samhandlingsreformen under lupen: kvalitet, organisering og makt i helse- og omsorgstjenestene (s. 87-102). Bergen: Fagbokforlaget.
Kassah, W.-A. Tingvoll & A. K. Kassah (red.), Samhandlingsreformen under lupen: kvalitet, organisering og makt i helse- og omsorgstjenestene (s.105-118). Bergen: Fagbokforlaget.
Kirchhoff, J. (2010). De skjulte tjenestene: om uønsket atferd i offentlige organisasjoner (s 9-15 og 198-200). Karlstad: Karlstads universitet.
Larsen, L. S. S. (2011). Avviksregistreringens betydning for god sykepleie. Masteroppgave, Universitetet i Tromsø, Tromsø. - den står som pensum - heller anbefalt
Løvsletten, M. (2013). Fagutvikling i praksis. Sykepleien 101(2), 47-49. Molven, O. (2009).
Kravet til helsepersonell og virksomheter i helsetjenesten om forsvarlighet. LOV OG RETT, 48, 3-26.
Norsk Sykepleierforbund. (2001). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere. ICNs etiske regler, fra https://www.nsf.no/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf
Norsk Sykepleierforbund. (2008). Dette du bør vite om faglig forsvarlighet Lokalisert på https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/135908/Faglig%20forsvarlighet.pd
Orvik, A. (2004). Organisatorisk kompetanse: i sykepleie og helsefaglig samarbeid ( kap 9). Oslo: Cappelen akademisk forlag. Står også som pensum
Pasient og brukerrettighetsloven (1999) Lov pasient og brukerrettighet av 02. 07 1999
Redman, B. K. (2007). The practice of patient education a case study approach. St. Louis, ( kap 1,2,5) Mosby: Mosby Elsevier.
Tveiten, S. (2008). Pedagogikk i sykepleiepraksis (kap 8-10). Bergen: Fagbokforlaget. - står også som pensum
Vågen, S. R. (2009). Avdelingssykepleierens rolle er «nifst viktig». Sykepleien. - står også som pensum
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Narvik |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: HSY4210
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet