vår
2019
IDR-1280 Idrett og samfunn - 10 stp
Innhold
Gjennom emnet "Idrett og samfunn" skal studentene tilegne seg kunnskap om idrettens sosiale og kulturelle betydning i samfunnet. Studiet skal slik stimulere til selvstendig og kritisk tenking om idrettens rolle og funksjon i samfunnet og om idrett som kulturfenomen. Emnet belyses med utgangspunkt i idrettssosiologi og i idrettshistorie.
Følgende tema vil bli vektlagt i idrettssosiologi:
- Sosial ulikhet (sosial klasse, kjønn og etnisitet) i relasjon til fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv
- Idrettsdeltakelse i det norske samfunn
- Verdier og holdninger knyttet til livsstil, fysisk aktivitet og helse
- Idrettsorganisasjonenes (NIF, forbund, krets, klubb) oppbygging og utbredelse i det norske samfunn
- Idrettens dilemmaer innen toppidrett og breddeidrett
- Sammenhenger mellom kropp, helse og idrett
Gjennom Idrettshistorie skal studentene tilegne seg kunnskap om idretten som fenomen og dets utvikling i moderne norsk historie. Gjennom denne delen av emnet utvikles bevissthet omkring historien om norsk idrett:
- Fremvekst og spredning av idrett i det norske samfunn i perioden 1880 - 1920
- Idrettsorganisasjoner i konflikt og samarbeid 1924-1940
- Idrett som del av velferdsstaten 1946 - 1980.
- Idrettens differensiering i aktiviteter, deltakergrupper og bruk av arenaer fra 1990.
- Statens idrettspolitikk - forvaltning og finansiering
- Ulike politiske motiv for norsk idrett i moderne historie
Hva lærer du
Kunnskap
- Beskrive fritidsbruk og deltakelse i fritidsaktiviteter i det norske samfunn
- Beskrive friluftsliv som typisk norsk livsstil
- Forstå idrettens betydning for en sunn eller usunn livsstil
- Gjengi idrettens historiske framvekst og organisatoriske oppbygging
Ferdigheter
- Framføre muntlig en reflektert redegjørelse for et tema knyttet til idrett og samfunn
- Analysere vitenskapelige tekster
- Forklare grunnleggende forskningsdata
Generell kompetanse
- Formidle det tradisjonelle og det moderne friluftslivets betydning for utvikling av væremåte og livsstil
- Forstå kroppens betydning for kjønn og kjønns betydning for kroppen
- Forstå ulike kroppsbegrep og filosofiske tilnærminger til kropp
- Delta med reflekterte synspunkter i samfunnsdebatter om idrett og fysisk aktivitet
Undervisning
Deler av kurset vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning. I tillegg skal studentene i gruppearbeid forberede studentframlegg.
For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.
Eksamen
Arbeidskrav:
Deltakelse på obligatoriske seminar (se timeplan). Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen:
- Idrettssosiologi:Hver student skal presentere et skriftlig vitenskapelig arbeid til et gitt tema som grunnlag for etterfølgende diskusjon.
- Idrettshistorie: Skriftlig individuell oppgave i idrettshistorie.
Eksamen: En ukes hjemmeeksamen. Det benyttes en karakterskala fra A - F er A er beste resultat og F er ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen: Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen jf. eksamensforskrift §§ 21 og 22
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: IDR-1280
- Ansvarlig enhet
- Idrettshøgskolen
- Kontaktpersoner
-
-
- Tidligere år og semester for dette emnet