vår
2019
LER-1051 FoU-tema 1-7: Begynneropplæring - 5 stp
Innhold
Emnet skal gi studentene innsikt i elevkunnskap med fokus på 6 - 8 åringene og begynneropplæring. Studenten skal utforske en fokuselevs utvikling og læring som utgangspunkt for å få innhold i begrepet tilpasset opplæring og innsikt i hva som kreves av systematisk observasjon og dokumentasjon.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- 6 - 8-åringers kompetanse og utvikling (kognitivt, sosialt, motorisk, språklig)
- observasjon og kartlegging av kompetanse som grunnlag for begynneropplæring i lesing, skriving, matematikk og begrepsutvikling innenfor et valgt skolefag (fag 3)
- relevante profesjonsetiske retningslinjer
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere, dokumentere og analysere elevers læring
- argumentere for valg av pedagogiske handlinger basert på empiri og pedagogisk og fagdidaktisk teori
Kompetanse
- kan inngå i en tverrfaglig samtale om tilrettelagt begynneropplæring med støtte i et relevant fagspråk
Undervisning
De viktigste arbeidsformene i emnet er observasjon i praksis, dialogseminar og skriveverksted. Emnet forutsetter også selvstudium av utvalgt litteratur om elevers utvikling og om observasjon. Antall undervisningstimer utgjør om lag 25 timer, inkludert seminar.
Undervisning i emnet foregår i hovedsak i PEL og studentenes undervisningsfag.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- et elevportrett av en valgt fokuselevs faglige og sosiale kompetanse
- deltakelse i skriveverksteder
Eksamen består av:
- En individuell fagtekst om en valgt fokuselev bestående av følgende tre deler: et bredt elevportrett, en fordypningsdel innenfor lesing, skriving, matematikk og begrepsutvikling innenfor et valgt skolefag (fag 3), samt en avsluttende del med forslag til videre tilrettelagt undervisning. Formkrav: 9 - 10 A4-sider/ 3600-4000 ord.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Pensumliste LER-1051 2018-2019
Haugen, R. (2017) Barns utvikling i skolealder. Cappelen Damm AS
Korsgaard, Klara, Sara Hannibal Monique Vitger (2011). Oppdagende skriving - en vei inn i lesingen. Cappelen Damm Akademisk.
Lundberg, Ingvar og Katarina Herrlin (2008). God leseutvikling. Kartlegging og øvelser. Cappelen Akademisk forlag.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: LER-1051
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet