vår
2019
SOA-1000 Hva er kultur? - 10 stp
Innhold
Innføring i bruk av kulturbegrepet.
Emnet gir en innføring i den antropologiske bruken av kulturbegrepet. Det gir eksempler på hvordan kulturbegrepet brukes til å synliggjøre kontraster og sammenhenger i tankemønstre og atferdsformer blant mennesker. Emnet gir også en oversikt over ulike kulturteorier og deres plass i faghistorien, samt et innblikk i den moderne diskusjonen omkring begrepets egnethet som faglig nøkkelbegrep og bruken av kulturbegrepet i dagligspråket.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten skal:
- ha grunnleggende kunnskap om og forståelse av ulike bruk av kulturbegrepet
- ha kjennskap til kulturbegrepets historie
- ha kjennskap til rollen kulturbegrepet har spilt som analytisk redskap i antropologien
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne skille mellom forskjellige perspektiver på kultur
- kunne reflektere faglig omkring kulturbegrepet og anvende dette kritisk
Kompetanse
Studenten skal:
- kunne kommunisere med andre om emnets tema og formidle sentrale ideer, teorier og problemstillinger om begrepet kultur
- kunne videreutvikle sine kunnskaper, ferdigheter og forståelse om kulturbegrepet gjennom videre studier
Eksamen
Arbeidskav: Obligatorisk deltakelse på minimum 3 seminar.
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til avsluttende eksamen.
Eksamen:
Eksamen består av en 6-timers skoleeksamen. Karakterskala fra A-E for bestått og F for ikke bestått. Ingen hjelpemidler er tillatt på skriftlig skoleeksamen. Sensur blir offentliggjort i StudentWeb senest tre uker etter eksamensdato.
Kontinueringseksamen:
Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.
Pensum
Pensum
Titler merket med * trykkes i kopisamling som er til salgs i Akademisk kvarter.
Grunnbok
Schackt, Jon. 2009. Kulturteori: Innføring i et flerfaglig felt. Bergen: Fagbokforlaget. 164 s.
Monografi
Engebrigtsen, Ada Ingrid, og Øyvind Fuglerud. 2009. Kultur og generasjon: Tilpasningsprosesser blant somaliere og tamiler i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. 161 s.
Artikler
Barth, Fredrik. [1989] 1994. Analysen av kultur i komplekse samfunn. I Manifestasjon og prosess. Oslo: Universitetsforlaget. Opprinnelig publisert i Ethnos 54 (3-4). 22 s.
*Berentzen, Sigurd. 1989. Barns kultur: egenprodusert eller voksenprodusert. I På norsk grunn: Sosialantropologiske studier av Norge, nordmenn og det norske, O. Brox & M. Gullestad (red.). Oslo: Ad Notam. 10 s.
*Berge, Gunnvor. 1993. Om kjønn og ærbarhet blant tuareger og antropologer. Midtøsten Forum 2:15-24. 10 s.
*Bohannan, Laura. 1966. Shakespeare in the bush. Natural History 75:6-11. 6 s.
*Bonner, John Tyler. 1980. The evolution of culture. I The evolution of culture in animals. Princeton, N.J.: Princeton University Press. s. 163-98. 36 s.
*Eriksen, Thomas Hylland. 2007. Mangfold versus forskjellighet. I Grenser for kultur? Perspektiver fra norsk minoritetsforskning, Ø. Fuglerud & T. H. Eriksen (red.). Oslo: Pax. s. 111-30. 19 s.
*Geertz, Clifford. [1972] 1973. Deep play: Notes on the Balinese cockfight. In The interpretation of cultures: Selected essays by Clifford Geertz. New York: Basic Books. Opprinnelig publisert i Daedalus 101:1-37. 42 s.
*Goody, Jack, and Ian Watt. 1968. The consequences of literacy. I Literacy in traditional societies, J. Goody (red.). Cambridge: Cambridge University Press. s. 27-68. 42 s.
*Gullestad, Marianne. 1989. Hjemmet som moderne folkekultur. I Kultur og hverdagsliv. Oslo: 1989. s. 49-66. 17 s.
*Harris, Marvin. 1974. Pig lovers and pig haters. I Cows, pigs, wars and witches: The riddles of culture. New York: Random House. 22 s.
*Harrison, Simon. 1999. Cultural boundaries. Anthropology Today 15 (5):10-13. 4 s.
*Ortner, Sherry. 1973. On key symbols. American Anthropologist 75 (5):1338-46. 8 s.
*Larsen, Tord. 1979. Er alle stygge andunger egentlig svaner? Tanker om antropologenes moralske sakkyndighet. Antropolognytt 1 (2):3-16. 14 s.
*Lee, Richard B. 1993. Eating Christmas in the Kalahari. I The Dobe Ju/'hoansi. Forth Worth: Harcourt Brace. s. 183-88. 6 s.
*Long Litt Woon. 1992. Om kulturpendling og kulturpendlere. In Fellesskap til besvær: Om nyere innvandring til Norge, Long Litt Woon (red.). Oslo: Universitetsforlaget. 12 s.
*Longva, Anh Nga. 2003. Nordmenn, høflighet og kunsten å omgås fremmede. Norsk Antropologisk Tidsskrift 14 (1):16-26. 10 s.
*Sinding-Larsen, Henrik. 1992. Eksternalisering. Norsk Antropologisk Tidsskrift 3 (1):67-78. 11 s.
*Talle, Aud. 2001. ¿But it is mutilation¿: Antropologi og vanskelige temaer. Norsk Antropologisk Tidsskrift 12 (1-2):25-33. 8 s.
*White, Leslie A. 1940. The symbol: The origin and basis of human behavior. Philosophy of Science 7 (4):451-63. 13 s.
*Wikan, Unni. 1995. Kulturfundamentalismen: En trussel mot frihet og menneskeverd. Samtiden 105 (5):21-33. 12 s.
Antall sider: 649
-------
Bøker som må kjøpes (eller lånes):
Schackt, Jon. 2009. Kulturteori: Innføring i et flerfaglig felt. Bergen: Fagbokforlaget.
SOA-1000, Hva er kultur? (Kopisamling, Vår 2016), Universitetet i Tromsø.
Engebrigtsen, Ada Ingrid, og Øyvind Fuglerud. 2009. Kultur og generasjon: Tilpasningsprosesser blant somaliere og tamiler i Norge. Oslo: Universitetsforlaget.
Barth, Fredrik 1994. Manifestasjon og prosess. Oslo: Universitetsforlaget.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: SOA-1000
- Ansvarlig enhet
- Institutt for samfunnsvitenskap
- Tidligere år og semester for dette emnet