Studentene skal ha tilegnet seg kunnskap om sentrale modeller og begreper i faget. Studentene skal også ha tilegnet seg tilstrekkelig kunnskap for å kunne bidra i bedriftens markedsarbeid, noe som innebærer at de skal kunne utvikle en enkel markedsplan for en mindre bedrift. Kurset krever at studenten jobber både selvstendig (selvstudie og forelesninger) og i gruppe. Begge deler er viktig for studentens læringsprosess.
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
Ferdigheter:
Generell kompetanse:
4-timers skriftlig individuell eksamen. Karakterskala A-E, med F som stryk. For å få avlegge eksamen må studentene få godkjent et arbeidskrav. Kravet kan leveres i grupper eller individuelt. Problemstillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Krav til godkjent ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.
Skriftlig eksamen avholdes ved campusene i Alta, Tromsø, Kirkenes, Harstad og Narvik, samt ved Nord-Troms studiesenter, studiesenteret på Finnsnes og studiesenteret i Vadsø. I tillegg vil det bli avhold skriftlig eksamen på nærmere bestemt lokasjon i Oslo. Ved eksamensavvikling i Oslo og ved studiesentere vil det påløpe en viss egenandel for dekning av eksterne utgifter (leie av lokaler, ekstravakter etc.). Studentene må velge eksamenssted når de registrerer seg til eksamen i studentweb. Studenter som ikke registrerer eksamenssted vil bli plassert på eksamenslisten i Tromsø eller Alta.
Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen består av en skriftlig fire timers skoleeksamen (teller 100%) og avvikles KUN med eksamenssted Alta og Tromsø.