høst 2018
BVE-1011 Introduksjon til barnevernpedagogens fagfelt og yrkesrolle - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1311 Introduksjon til barnevernpedagogens fagfelt og yrkesrolle 15 stp
BVE-1511 Introduksjon til barnevernpedagogens fagfelt og yrkesrolle 15 stp

Innhold

I dette emnet introduseres studentene for barnevernspedagogens yrkesrolle på ulike arbeidsfelt. Profesjonsutøvelse og personlig dannelse er i fokus.

Studentene får en innføring i barnevernspedagogens rolle i samfunnet, profesjonens historie og verdigrunnlag.


Hva lærer du

Etter gjennomført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • skal kjenne til barnevernets organisering, rammer, samfunnsoppdrag og barnevernets historie i Norge generelt og nordområdene spesielt.
  • skal kjenne til ulike former for grupper og samhandling i grupper.
  • skal kjenne til sosialpedagogikkens historie og utvikling samt sosialpedagogiske verdier og dannelsestenkning.
  • skal kjenne til ulike etiske teorier.
  • skal kjenne til vitenskapsteori som grunnlag for forskning og kunnskapsdannelse i akademia.
  • skal ha kunnskap om sentrale begreper innen kommunikasjon og kommunikasjonens betydning i profesjonell samhandling.
  • skal ha kunnskap om sentrale pedagogiske begreper som oppdragelse, dannelse og sosialisering samt kjennskap til ulike pedagogiske teorier.
  • skal ha kunnskap om ulike sentrale sosiologiske begreper, teorier og tenkemåter.
  • skal ha kunnskap om sentrale sosialantropologiske perspektiver og nøkkelbegreper.
  • skal kunne identifisere standpunkter, argumenter og strukturer i en vitenskapelig tekst.

Ferdigheter

Studenten kan

  • samarbeide og kommunisere i grupper med utgangspunkt i egne holdninger og dannelse.

Generell kompetanse

Studenten

  • har respekt for menneskets grunnleggende verdi.
  • kjenner til ulike arbeidsmåter og arbeidsfelt på system- og individnivå.
  • kjenner til kommunikasjons- og samhandlingsformer i barnevernfaglig arbeid.
  • kjenner til i roller og mellommenneskelige relasjoner på individ, gruppe og samfunnsnivå.
  • skal utvikle evne til å forholde seg reflektert til vitenskapene i dag.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • Forelesninger
  • Selvstudier
  • Ulike typer studentaktive læringsformer i grupper
  • Skriftlig og muntlig refleksjon over grupper og gruppeprosesser


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Refleksjonsnotat

Eksamen består av:

  • Muntlig individuell eksamen

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Pensum

Omlag 1000 sider pr 15 sp.

Sosialpedagogiske (3 stp) og pedagogiske emner (2 stp) = 5stp (330s), totalt 351 sider - Barnevernpedagogens rolle; teori verdigrunnlag, organisering, rammer og historie

 

Henriksen, J. E. (2016): From housing campaign to multicultural understanding: The development of professional social work in Sámi areas in Norway. International Social Work 2016, Vol 59(5) 587-599. (10 sider)

 

Dalland, O. (2010). Pedagogiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere. Oslo: Gyldendal Norsk forlag. [Kap. 1, 2, 3, 6, 7] (85 s). SBN/EAN: 9788205394421

 

Storø, J. (2008). Sosialpedagogisk praksis - det handler om hva du gjør. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1, 2, 3, 4, 5] (119 s.)

ISBN 9788215012704 3

 

Sollesnes, T. (2013). Pedagogikk for sosialfagene. Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 2, 3, 4, 5 og 6] (137 s.)

ISBN 9788276349702

 

Barnevernsarbeid og gruppen som ressurs - 2 sp (130 s.) totalt 132 sider

Nordland, E. (1997). Gruppen som redskap for læring. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

[Kap. 2-5] (77 s.) ISBN -13:978-82-417-0773-5

 

Fyrand, L. (2016). Sosialt nettverk. Kap 1 (32 s.). 3. utg. Oslo: Universitetsforlaget AS.

ISBN 9788215026756

 

Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker, 5. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. [Kap. 3] (28 s.) ISBN 9788202547721

 

Etikk 2 stp (132 s.) - totalt 139 s.

Eide, S. B. & Skorstad, B. (2013). Etikk - til refleksjon og handling i sosialt arbeid, 3. utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. [Kap. 2-7] (128 s.) ISBN: 9788205447165

 

FO (2015). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer,

vernepleiere og velferdsarbeidere.

Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere. Oslo: FO. (8 s.)

 

Kommunikasjon og samhandling 1 stp (66s) totalt 70 s.

Ellingsen, I. T. & Skjefstad, N. S. (2015). Anerkjennelse, myndiggjøring og brukermedvirkning. I I. T. Ellingsen, I. Levin, B. Berg, L. C. Kleppe (Red.), Sosialt arbeid, en grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 6] (14 s.) ISBN 978-82-15-01361-9

 

Vitenskapsteori 1 stp (66 s) - totalt 69 sider

Wadel, C. & Wadel C.C. (2013). Den samfunnsvitenskapelige konstruksjon av virkeligheten. Kristiansand: Høyskoleforlaget. [Kap. 1-7] (69 s.)

 

Sosiologi 2 stp (132s) totalt 127 sider

Schiefloe, P. M. (2011). Mennesker og samfunn. Innføring i sosiologisk forståelse. Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 1, 2 (2.1 og 2.2), 3 (3.1-3.7), 4, 5 (5.1-5.6)] (113 s.) ISBN:  978-82-450-0282-9.

 

Sosialantropologi 2 stp, (132s) totalt 139 sider

Rugkåsa, M., Ylvisaker S. & Eide K. (2017). Barnevern i et minoritetsperspektiv. Sosialt arbeid med barn og familier. Oslo: Gyldendal akademiske. [Kap 1-9] (75 s.) ISBN/EAN: 9788205499034

 

Skrivekurs

Garsjø, O. (2005). Studiemetodikk og oppgaveskriving: om mappeevaluering og veier til god eksamen. Oslo: Cappelen akademisk. ISBN: 978-82-02-23807-0, 82-02-23807-2

 

Kopisamling del I: Kommunikasjon (56 s.)

Nilsen, A. B. (2012). Retorikk, språk og kultur - når snakker vi samme språk? I P. I. Båtnes, og S. Egden (Red.), Flerkulturell forståelse i praksis. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. [Kap.13] (6 s.) ISBN 9788205423961

 

Rugkåsa, M. (2008). Majoriteten som premissleverandør i «flerkulturelt» arbeid. I: A. M. Otterstad, (Red.), Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold. Oslo: Universitetsforlaget. [s. 78- 95] (17 s.) ISBN 978-82-15-01361

 

Røkenes, O. H. og Hanssen, P. H. (2006). Bære eller briste: kommunikasjon og relasjon i

arbeid med mennesker, 2.utg. Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 1 s. 7-40] (33 s.)

ISBN: 978-82-450-0455-7

 

Kopisamling del II: Sosiologi (14 s.)

Andenæs, A. (2004). Hvorfor ser vi ikke fattigdommen? En undersøkelse om barn som

blir plassert utenfor hjemmet. Nordisk sosialt arbeid, 24(1), 19-33. (14 s.)

 

Kopisamling III: Sosialantropologi (65 s.)

Bangstad, S. & Døving C. A. (2015). Hva er rasisme. I S. Bangstad, og C. A. Døving (Red.), Hva er rasisme. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1] (23 s.) ISBN 9788215023861.

 

Eriksen, T. H. (2010). Sosialantropologi: sammenligning og sammenheng. I: T.H. Eriksen, (Red.), Små steder - store spørsmål. Innføring i sosialantropologi.Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1] (7 s.) ISBN 9788215013961.

 

Høgmo, A. (2011). Sjøsamisk fornorsking og revitalisering. I S. Jentoft, og J. I. Nergård (Red.), Hvor går Nord-Norge? Tidsbilder fra en landsdel i forandring. Stamsund: Orkana akademiske. (10 s) ISBN 978-82-15-01361-9.

 

Sivertsen, E. A. (2011). Jeg er same og jeg bærer det med stolthet: Identitet, ambivalens og tradisjon blant unge samer. I T. H. Eriksen & H.E. Eriksen Næss (Red.), Kulturell kompleksitet i det nye Norge. Oslo: Unipub. (11 s.) ISBN 9788274775282.

 

Stordahl, V. (2001). Samene. Fra «lavtstaaende race» til «urbefolkning». I T.H. Eriksen,(Red.), Flerkulturell forståelse. Oslo: Universitetsforlaget. (14 s.) ISBN 978-82-15-00049-7

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BVE-1011
  • Tidligere år og semester for dette emnet