høst 2018
BVE-1032 Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

BVE-1022 Praksis 1: Samhandling og læring - praksisoppgave

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1332 Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste 15 stp
BVE-1532 Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste 15 stp

Innhold

Formålet med dette emnet er å lære å gjennomføre en barnevernundersøkelse med vekt på brukermedvirkning og samtykkebaserte hjelpetiltak gjennom studentaktive og fagintegrerte læringsformer og case-studier. Studenten lærer å anvende kommunikasjonsferdigheter, samt lovverket, offentlig forvaltningspraksis og skjønnsutøvelse som er relevant innen barnevernfaglig arbeid. I løpet av emnet skal studenten ha grunnleggende forståelse om ulike verdioppfatninger, menneskesyn og livssyn. Gjennom emnet opparbeider studenten seg kunnskap om konfliktarbeid i kommunikasjon med barn og unge, kommunikasjon i tverrkulturelle møter og bruk av tolk.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner til mandater og ansvarsområder som grunnlag for samarbeid med ulike nettverk, etater og organisasjoner.
  • har kunnskap om forebyggende barnevernsarbeid.
  • har kunnskap om kommunikasjonsmetoder med barn og unge og deres familier i sosialpedagogisk arbeid.
  • har kunnskap om tverrkulturelle møter, bruk av tolk og urfolkets særskilte rettigheter.
  • har kunnskap om formål, innhold og vilkår i ulike velferdslover og deres samtykkebaserte tjenester.
  • har kunnskap om saksbehandling og skjønnsutøvelse innenfor lovgivningens rammer.
  • kjenner til aktuelle former for internkontroll og velferdsteknologi i barnevernsarbeid.

Ferdigheter

Studenten kan

  • fremme brukerens medvirkning og barnets deltakelse.
  • planlegge og gjennomføre ulike kommunikasjonsformer, samtaler med barn, unge og deres familier herunder tverrkulturell kommunikasjon og bruk av tolk.
  • reflektere etisk over sammensatte utfordringer i utøvelsen av velferdsfagene.
  • gjennomføre saksbehandling i barneverntjenester innenfor gjeldende lovgivning.
  • anvende ulike metodiske tilnærminger i planlegging, gjennomføring og evaluering av en barnevernssak.
  • utøve faglig skjønn i vurderingen av faglig informasjon som framkommer i en barnevernssak.

Generell kompetanse

Studenten

  • evner å se betydningen av barnets deltakelse og brukermedvirkning i sosialpedagogisk arbeid.
  • evner å se sammenhengen mellom ulike teorier hva angår menneskesyn, etikk og kommunikasjon. 
  • kan gjennomføre undersøkelse, utøve forsvarlig, etisk og juridisk skjønn, utforme tiltak og foreta evalueringer i en barnevernssak.
  • kan identifisere beskyttelses- og risikofaktorer i forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier.
  • kan møte mennesker i flerkulturelle kontekster og ha nødvendig kompetanse i samhandling med brukergrupper.
  • skal kunne vurdere de ressurser og det endringspotensialet som finnes hos barn og familier, og arbeide med endringer for å fremme sosial fungering


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • obligatorisk ferdighetstrening
  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
  • skriftlig og muntlig refleksjon


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Detakelse i ferdighetstrening
  • Mappearbeidskrav i gruppe - barnevernjournal

Eksamen består av:

  • Muntlig individuell eksamen med utgangspunkt i arbeidskravet - barnevernjournal.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Pensum

Omlag 1000 sider pr 15 sp.

Barneverntiltak 6 sp (396) totalt 482 sider

Aadnesen, B. N. & Hærem, E. (2014). Barnevernets undersøkelse, 3. utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap 1-5] (100 s.)

ISBN: 9788215013589

 

Börjesson, M. (2013). Motivasjon, mestring og medfølelse: om å samtale med tenåringer. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. [s. 11-115] (103 s.) ISBN/EAN: 9788205452435

 

Haaland, K. R. (2007). Løft og narrativer i profesjonelle samtaler: fra nederlag til trappetrinn. København: Akademisk Forlag. [Kap. 3-6] (40 s.) ISBN: 9788215007403

 

Haugland, R. (2016). Barnevern i små distriktskommuner. Faglige og organisatoriske utfordringer. Oslo: Gyldendal Akademiske Forlag. [s 28-79] (52 s.) ISBN: 9788205448599

 

Helsedirektoratet (2018). Kunnskapsgrunnlag - Metoder for tidlig identifisering av risiko hos barn og unge. (Rapport IS-2696/2018). Oslo: Direktoratet.

Hentet fra:https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1431/IS-%092696_metoder_for_tidlig_identifisering_av_risiko_hos_barn_og_unge.pdf

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1431/IS- 2696_metoder_for_tidlig_identifisering_av_risiko_hos_barn_og_unge.pdf

 

Natland, S. Malmberg- H. I. (2016). Familieråd - Frigjørende sosialt arbeid innenfor en manualbasert modell? Tidsskrift for velferdsforskning 2016/01. S. 44-61 DOI: 10.18261/issn.2464-3076-2016-01-03 (16 s.) Hentet fra: https://www.idunn.no/tidsskrift_for_velferdsforskning/2016/01/familieraad_frigjoeren%09de_sosialt_arbeid_innenfor_en_manualb

https://www.idunn.no/tidsskrift_for_velferdsforskning/2016/01/familieraad_frigjoeren de_sosialt_arbeid_innenfor_en_manualb

 

Samsonsen, V. & Willumsen, E. (2015). Assessment in Child Protection: social workers' voices in England and Norway. Comparative Social Work. 9(1). (32 s.)

Hentet fra:http://journal.uia.no/index.php/JCSW/article/view/275/210

http://journal.uia.no/index.php/JCSW/article/view/275/210>.

 

Kommunikasjon, 3 sp (198) totalt 230 sider

Øvreeide, H. (2009). Samtaler med barn: metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner, 3. utg. Kristiansand: Høyskoleforlaget. [230 s.] ISBN: 978-82-7634-583-4

 

Etikk, 2 sp (132) totalt 144 sider

Nordby, H., Bennin, C., & Buer, B. A. (2013). Etikk i barnevern. Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap 2, 4, 5, 7, 9] (126 s.)

ISBN/EAN: 9788205423978.

 

Juridiske emner 4 sp (264) totalt 269 sider

Bendiksen L. R. L. &Haugli, T. (2015). Sentrale emner i Barneretten, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap.5, 8, 9.1-9.4, 10-15] (97 s.) ISBN: 978-82-15-02522-3

 

Kjønstad A., Syse A. & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett I, 6.utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap. 4 og 9] (97 s.)

ISBN/EAN: 9788205497429

 

Kjønstad A., Syse A. & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett II, 5.utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap 3: 3.1, 3.2, 3.4, 3.5, 3.8, 3.9, 10] (75 s.) ISBN/EAN: 9788205497443

 

 

Anbefalt pensum - Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste:

Veileder:

KS (2017). Veileder. Håndtering av dokumentasjon i barnevernet. Oslo: Kommuneforlaget. Hentet fra: https://www.ks.no/contentassets/24143e4da9a54bd799e62d35efe6e8b5/veilede%09r-for-handtering-av-dokumentasjon-i-barneverntjenesten-til-inter....pdf

https://www.ks.no/contentassets/24143e4da9a54bd799e62d35efe6e8b5/veilede r-for-handtering-av-dokumentasjon-i-barneverntjenesten-til-inter....pdf

Helsedirektoratet (2011). Veileder om kommunikasjon via tolk for ledere og personell i helse- og omsorgstjenestene. Oslo: Helsedirektoratet.

Hentet fra:https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/242/Veileder%252%090om%20kommunikasjon%20via%20tolk%20for%20ledere%20og%20perso%09nell%20i%20helse%20og%20omsorgstjenesten%20fullversjon%20IS-%091924.pdf

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/242/Veileder%2 0om%20kommunikasjon%20via%20tolk%20for%20ledere%20og%20perso nell%20i%20helse%20og%20omsorgstjenesten%20fullversjon%20IS- 1924.pdf

 

Samtaler med barn og ungdom:

Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet (2009). Det magiske øyeblikket. Hvordan komme i kontakt med ungdom som sliter. Veileder.  Oslo: Barne- ungdoms og inkluderingsdepartementet. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/rapporter/2010/veiledningshef te_det_magiske_oyeblikket.pdf?id=2190280. s 4-25

 

Barne og likestillingsdepartementet (2009). Snakk med meg - En veileder om å snakke med barn i barnevernet (s. 34 s. : ill.). Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet. [s. 1-33] Hentet fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/barnevern/q-1156b-snakk-%09med-meg_web.pdf

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/barnevern/q-1156b-snakk- med-meg_web.pdf

 

Barneverntiltak:

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (2017). Familieråd - gode løsninger for barnet i slekt og nettverk. Hentet fra: https://www.bufdir.no/Barnevern/Tiltak_i_barnevernet/Familierad/

 

Kopisamling BVE-1032, 2. studieår høst 2018: Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste

 

Kopisamling del I: Barneverntiltak (62 s)

 

Backe-Hansen, E. (2004). God nok omsorg: Riktige beslutninger i barnevernet. Oslo: Kommuneforlaget. [Kap. 5: s. 79-117]

(38 s) ISBN: 82-446-0912-5

 

Nordstoga, S. (2011). Å definere problemet sammen? I K. Kildedal, L. Uggerhøj, S. Nordstoga, & S. Sagatun, (Red.), Å bli undersøkt: norske og danske foreldres erfaringer med barnevernsundersøkelsen. [Kap. 5, s. 77-101] (24 s). Oslo: Universitetsforlaget.

ISBN: 978-82-15-01789-1

 

Kopisamling del II: Etikk (18s)

Aadland, E. (1998). Etikk for helse- og sosialarbeidarar, 3. utg. Oslo: Det Norske Samlaget. [Kap. 11 side 178- 195] (18 s)

ISBN 82-521-5175-2

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BVE-1032
  • Tidligere år og semester for dette emnet