høst 2018
BVE-1531 Aktiviteter og aktivisering i miljøarbeid - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

BVE-1522 Praksis 1: Samhandling og læring

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1331 Aktiviteter og aktivisering i miljøarbeid 15 stp
BVE-1031 Aktiviteter og aktivisering i miljøarbeid 15 stp

Innhold

Sentralt i emnet er en presentasjon av ulike aktiviteter som hver på sin måte kan anvendes i miljøarbeid.  Emnet introduserer miljøterapeutiske teorier og arbeidsmåter som kan anvendes i utviklingsstøttende arbeid med barn, unge og familier, og innen forebyggende arbeid og omsorgs- og miljøarbeid.

Emnet gir en innføring i spesialpedagogiske tiltak som skal styrke sosial kompetanse, og bidra til å forebygge og redusere problematferd hos barn og unge. Det innebærer metodisk bruk av aktiviteter i miljøer som barnehage og skole, for å fremme trivsel, kontakt, læring og utvikling.

Emnet skal bevisstgjøre studentenes egne ressurser i miljøarbeid og aktivitetsfag.

Studenten kan velge mellom ulike typer aktivitetsfag.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner til ulike arbeidsmåter innen miljøarbeid.
  • kjenner til sentrale begrep og teorier innen familie- og nettverksarbeid.
  • skal ha kunnskap om spesialpedagogiske tiltak for barn og unge.
  • skal ha kunnskap om individuelle planer som verktøy, herunder brukermedvirkning.
  • har innsikt i hvordan aktivitetsfaget bidrar til barn og unges utvikling og endring.
  • har innsikt i forebygging og reduksjon av problematferd hos barn og unge.

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre en aktivitet med fokus på estetisk erfaring, relasjonsbygging og mestring.
  • reflektere over hvordan egne ressurser kan brukes i miljøarbeid.
  • planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogiske tiltak.

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne redegjøre for sentrale miljøterapeutiske metoder og prinsipper i målrettet utviklings- og endringsarbeid med barn/unge/familier.
  • kunne legge til rette for myndiggjørende praksis og styrking av barn og unges sosiale kompetanse.
  • kunne utøve didaktisk planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak der aktiviteter inngår.
  • kunne kjenne igjen nytenking og innovasjon i det miljøterapautiske arbeidet.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • obligatorisk ferdighetstrening
  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
  • skriftlig og muntlig refleksjon over grupper og gruppeprosesser


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i ferdighetstrening
  • Muntlig framlegg i gruppe knyttet til ferdighetstrening

Eksamen består av:

  • Individuell hjemmeeksamen over 3 dager

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Pensum

Aktivitetsfag - 6,0 stp

Arnesen, J. & Gjærum, R. G. (2012). Indre driv og flyt: Om betydningen av den estetiske

dimensjonen på institusjoner for utsatte barn og unge. I R. G. Gjærum, M. Saus & A.

Strandbu (Red.), Barns inntrykk, uttrykk og avtrykk. Odense: Syddansk universitetsforlag.

Hentet fra https://issuu.com/buks_tidsskrift/docs/buks_56 (s. 73-94/ 21 sider)

 

Erdal, B. (2006). Tilstedeværelse og kontakt. I B. Erdal & Z. Dikic (Red.), Ute - inne :

Oppsøkende sosialt arbeid med ungdom. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN:

9788205347953( kap 6/ 25 sider)

 

Fuglestad, F., Grønningen, E. & Storø, J. I. (2015). Aktivitetsfaget. I L. E. Bjørknes (Red.),

Sommerfugl, fly: En artikkelsamling av barnevernspedagoger. Oslo: Fellesorganisasjonen,

Seksjonsrådet for barnevernspedagoger. Hentet fra https://www.fo.no/barnevernspedagoger/sommerfugl-fly-article10941-143.htmlhttps://www.fo.no/barnevernspedagoger/sommerfugl-fly-article10941-143.html

https://www.fo.no/barnevernspedagoger/sommerfugl-fly-article10941-143.html (s. 32-58/ 26

sider)

 

Gabrielsen, L. E., Storsveen, E. B. & Kerlefsen, R. (2018). Når terapeuten forlater kontoret.

Erfaringer fra å drive psykisk helsearbeid ute i det fri. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, (01),

40-51. Hentet fra https://www.idunn.no/tph/2018/01/naar_terapeuten_forlater_kontoret_erfaringer_fra_aa_drive_pshttps://www.idunn.no/tph/2018/01/naar_terapeuten_forlater_kontoret_erfaringer_fra_aa_drive_ps

https://www.idunn.no/tph/2018/01/naar_terapeuten_forlater_kontoret_erfaringer_fra_aa_drive_ps (11 sider)

Gjærum, R. G., Saus, M. & Strandbu, A. (2012). Barns inntrykk, uttrykk og avtrykk: Om

kreativitet og medbestemmelse. Tidsskrift for børne- & ungdomskultur, BUKS 56. Hentet fra https://issuu.com/buks_tidsskrift/docs/buks_56https://issuu.com/buks_tidsskrift/docs/buks_56

https://issuu.com/buks_tidsskrift/docs/buks_56 (s. 7-16/ 9 sider)

 

Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. Oslo:

Sebu forlag. ISBN: 9788291529318 (kap. 2-4/ 97 sider)

 

Pedersen, H. (2006). Aktiviteter. I B. Erdal & Z. Dikic (Red.), Ute - inne: Oppsøkende sosialt

arbeid med ungdom. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205347953 (kap. 12/ 11 sider)

 

Waaktaar, T. & Christie, H. J. (2008). Styrk sterke sider: Håndbok i resiliencegrupper for

barn med psykososiale belastninger. Hentet fra https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011022305162 (168 sider)

 

Miljøarbeid - 6,0 stp

Barne- likestillings- og inkluderingsdepartement. (2006). Tiltaksplaner og omsorgsplaner i barneverntjenesten: En veileder. Oslo: Barne- likestillingsdepartementet. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bld/bro/2006/0007/ddd/pdfv/284442-q-1104.pdf (s. 7-30/ 23 sider)

Bath, H. (2004) The three pillars of Trauma-informed care. Reclaiming children and youth, 17(3), 17. Hentet fra: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=bee2ef4c-1b54-40e3-a024-8338df22f96e%40sessionmgr101 (5 sider).

Fyrand, L. (2016) Sosiale nettverk: Teori og praksis. 3.utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 9788215026756 (Kap, 5 og 6/ 105 sider)

Gustumhaugen, K., Dønnestad, E., Steinkopf, H. (2017) Miljøterapeuten: Mennesket som metode i miljøterapi. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: P9788215029474 (s. 109-125/ 16 sider)

Halvorsen, T. (2012). Miljøarbeid i institusjoner for utsatte unge. Bergen: Fagbokforlaget ISBN: 9788205477179. (s. 11-96 og 203-206/ 87 sider)

Ivarsson B. H., Ortiz, L. & Wirbing, P. (2015). MI Motiverende samtaler: En praktisk håndbok for sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk forlag. ISBN: P9788205480575. (s. 12-61/ 51 sider)

Larsen, E. (2018). Miljøterapi med barn og unge: Organisasjonen som terapeut (3 utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: P9788215030500 (Kap. 1 og 6/ 47 sider)

Paulsen, V., Aune, J.A., Melting, J.K. Stormyr, O. og Berg, B. (2017). Relasjonen som plattform i møte med ungdom i barnevernet. Tidsskriftet Norges Barnevern, 94(02), 84-94. 10.18261/issn.1891-1838-2017-02-02 Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2017/02/relasjonen_som_plattform_i_moete_med_ungdom_i_barnevernet (10 sider)

Raknes, S., & Haugland, B. S. M. (2013). Psykologisk førstehjelp: Veiledning for bruk i førstelinjen. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205451087 (s.10-41/ 30 sider)

Saus, M., Jenssen, T. & Strandbu, A. (2017). Mellom entusiasme og anvendelse: Barnevernsarbeideres oppfatninger og erfaringer med familieråd. Tidsskriftet Norges Barnevern, 94(01), 54-70. 10.18261/issn.1891-1838-2017-01-0 (16 sider)

Kompendier:

Berge, T., & Repål, A. (2015). Håndbok i kognitiv terapi (2.utg) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205458437. (Kap. 1 og 2/ 39 sider)

 

Anbefalt litteratur miljøarbeid:

Fyrand, L. (2016) Sosiale nettverk: Teori og praksis. 3.utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 9788215026756 (Kap. 2, 3 og 7/ 87 sider)

Gustumhaugen, K., Dønnestad, E., Steinkopf, H. (2017) Miljøterapeuten: Mennesket som metode i miljøterapi. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: P9788215029474. (s. 15-107/ 89 sider)

Larsen, E. (2018). Miljøterapi med barn og unge: Organisasjonen som terapeut (3 utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: P9788215030500. (Kap. 1, 3, 4 og 5/ 96 sider)

Pedagogikk - 3,0 stp

Drugli, M.B., (2013). Atferdsvansker hos barn: Evidensbasert kunnskap og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk ISBN/EAN: 9788202425272 (Kapittel 1, 2, 4 og 5 / 93 sider)

Jensen, G. (2016). Brukermedvirkning og maktutøvelse: Ungdom som medspiller og motspiller i barnevernet. Norges Barnevern 2016; Volum 92 (3/4). ISSN 0800-1014. doi: 10.18261/issn.1891-1838-2016-03-04-13. (s.304 - 320/ 16 sider)

Langeveld, J.H., Gundersen, K.K., Svartdal, F. (2012). Social Competence as a Mediating Factor in Reduction of Behavioral Problems. Hentet fra: https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?docid=TN_brage11250%2F98941&context=PC&vid=UBTO&lang=no_NO&search_scope=default_scope&adaptor=primo_central_multiple_fe&tab=default_tab&query=any,contains,art%20frode%20svartdal&sortby=rank&offset=0 (16 sider)

Rygvold, A-L. & Ogden, T.(red). (2017) Innføring i spesialpedagogikk (5.utg). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN13: 9788205500648 (Kap. 1, 4 og 9/ 79 sider)

Anbefalt litteratur pedagogikk: Hemmeter, M.L., Ostrosky,M.M., Artman, K.M. & Kinder, K.A. (2008). Moving right Along- Planning Transitions to Prevent Challenging Behavior. Lastet ned 9.5.2017: http://journal.naeyc.org/btj/200805/pdf/BTJ_Hemmeter_Transitions.pdfhttp://guidingchildrensbehaviorkaceys.weebly.com/uploads/2/3/2/7/23273454/movingrightalong.pdf

 

Olsen, M. I. & Traavik, K.M. (2010). Resiliens i Skolen. Om hvordan skolen kan bidra til livsmestring for sårbare barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-0735-0. (s. 13 -204/ 177 sider)

Statped: Veileder - En deltakgelsesfokusert IOP-mal, spesielt tilpasset elever med omfattende og kombinert lærevansker. Hentet fra http://www.statped.no/globalassets/fag/sammensatte-larevansker/dokumenter/iop_veileder_omfattende_kombinerte_laerevansker.pdf

 

Innholdet i forelesningene regnes som pensum, og eksamensoppgaver kan gis med utgangspunkt i dette, jmf. §4 i forskrift for eksamen ved UiT

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BVE-1531
  • Tidligere år og semester for dette emnet