høst 2018
BVE-1532 Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

BVE-1522 Praksis 1: Samhandling og læring

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1332 Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste 15 stp
BVE-1032 Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste 15 stp

Innhold

Formålet med dette emnet er å lære å gjennomføre en barnevernundersøkelse med vekt på brukermedvirkning og samtykkebaserte hjelpetiltak gjennom studentaktive og fagintegrerte læringsformer og case-studier. Studenten lærer å anvende kommunikasjonsferdigheter, samt lovverket, offentlig forvaltningspraksis og skjønnsutøvelse som er relevant innen barnevernfaglig arbeid. I løpet av emnet skal studenten ha grunnleggende forståelse om ulike verdioppfatninger, menneskesyn og livssyn. Gjennom emnet opparbeider studenten seg kunnskap om konfliktarbeid i kommunikasjon med barn og unge, kommunikasjon i tverrkulturelle møter og bruk av tolk.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner til mandater og ansvarsområder som grunnlag for samarbeid med ulike nettverk, etater og organisasjoner.
  • har kunnskap om forebyggende barnevernsarbeid.
  • har kunnskap om kommunikasjonsmetoder med barn og unge og deres familier i sosialpedagogisk arbeid.
  • har kunnskap om tverrkulturelle møter, bruk av tolk og urfolkets særskilte rettigheter.
  • har kunnskap om formål, innhold og vilkår i ulike velferdslover og deres samtykkebaserte tjenester.
  • har kunnskap om saksbehandling og skjønnsutøvelse innenfor lovgivningens rammer.
  • kjenner til aktuelle former for internkontroll og velferdsteknologi i barnevernsarbeid.

Ferdigheter

Studenten kan

  • fremme brukerens medvirkning og barnets deltakelse.
  • planlegge og gjennomføre ulike kommunikasjonsformer, samtaler med barn, unge og deres familier herunder tverrkulturell kommunikasjon og bruk av tolk.
  • reflektere etisk over sammensatte utfordringer i utøvelsen av velferdsfagene.
  • gjennomføre saksbehandling i barneverntjenester innenfor gjeldende lovgivning.
  • anvende ulike metodiske tilnærminger i planlegging, gjennomføring og evaluering av en barnevernssak.
  • utøve faglig skjønn i vurderingen av faglig informasjon som framkommer i en barnevernssak.

Generell kompetanse

Studenten

  • evner å se betydningen av barnets deltakelse og brukermedvirkning i sosialpedagogisk arbeid.
  • evner å se sammenhengen mellom ulike teorier hva angår menneskesyn, etikk og kommunikasjon. 
  • kan gjennomføre undersøkelse, utøve forsvarlig, etisk og juridisk skjønn, utforme tiltak og foreta evalueringer i en barnevernssak.
  • kan identifisere beskyttelses- og risikofaktorer i forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier.
  • kan møte mennesker i flerkulturelle kontekster og ha nødvendig kompetanse i samhandling med brukergrupper.
  • skal kunne vurdere de ressurser og det endringspotensialet som finnes hos barn og familier, og arbeide med endringer for å fremme sosial fungering


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • obligatorisk ferdighetstrening
  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
  • skriftlig og muntlig refleksjon


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Detakelse i ferdighetstrening
  • Mappearbeidskrav i gruppe - barnevernjournal

Eksamen består av:

  • Muntlig individuell eksamen med utgangspunkt i arbeidskravet - barnevernjournal.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Pensum

Barneverntiltak - 6 stp

Aadnesen, B. N., & Hærem, E. (2014). Barnevernets undersøkelse (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 9788215013589. (Kap 1-5/ 100 sider)

Börjesson, M. (2013). Motivasjon, mestring og medfølelse: om å samtale med tenåringer. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. P9788205452435 (s 11-115/ 103 sider)

Haaland, K. R., (2007). Løft og narrativer i profesjonelle samtaler: fra nederlag til trappetrin. København: Akademisk Forlag. ISBN: 9788215007403 (Kap. 3-6/ 40 sider).

Haugland, R. (2016). Barnevern i små distriktskommuner. Faglige og organisatoriske utfordringer. Oslo: Gyldendal Akademiske Forlag. ISBN: 9788205448599 (s 28-79/ 52 sider)

Helsedirektoratet (2018). Kunnskapsgrunnlag - Metoder for tidlig identifisering av risiko hos barn og unge. (Rapport IS-2696/2018). Oslo: Direktoratet. IS-2696. Side 8-62, s.86-110/ 77 sider. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1431/IS-2696_metoder_for_tidlig_identifisering_av_risiko_hos_barn_og_unge.pdf

 

Natland, S. Malmberg- H. I. (2016). Familieråd- Frigjørende sosialt arbeid innenfor en manualbasert modell? Tidsskrift for velferdsforskning 2016/01. 16 sider. Hentes her: https://www.idunn.no/tidsskrift_for_velferdsforskning/2016/01/familieraad_frigjoerende_sosialt_arbeid_innenfor_en_manualb

Samsonsen, V., & Willumsen, E. (2015). Assessment in Child Protection : social workers' voices in England and Norway. Journal of Comparative Social Work. 9(1). 32 sider http://journal.uia.no/index.php/JCSW/article/view/275/210

 

Etikk - 2 stp (144 sider, inkl 18 s i kopisamling):

Nordby, H., Bennin, C., & Buer, B. A. (2013). Etikk i barnevern. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN/EAN: 9788205423978 (Kap 2,4,5,7 og 9, 126 sider)

 

Jus - 4,0 stp

Bendiksen L. R.L og Haugli T (2015): Sentrale emner i Barneretten, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5, 8, 9.1 - 9.4, og kap 11-15. ISBN: 978-82-15-02522-3 (97 sider)

 

Kjønstad A, Syse A og Kjelland, M. (2017). Velferdsrett I (6.utg). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kap. 4 og 9 ISBN/EAN: 9788205497429 (97 sider)

 

Kjønstad A, Syse A og Kjelland, M. (2017). Velferdsrett II (5.utg). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kap. 3.1 - 3.2, 3.4 - 3.5, 3.8- 3.9 og kap. 10. ISBN/EAN: 9788205497443 (75 sider)

 

Syse, A. (red): Lovsamling for Helse- og Sosialsektoren. (siste utgave). Gyldendal Akademiske. ISBN/EAN: 9788205515536

 

Kommunikasjon - 3,0 stp

Øvreeide, H. (2009). Samtaler med barn: metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner (3. utg.). Kristiansand: Høyskoleforlaget. ISBN: 978-82-7634-583-4 (230 sider).

 

Ørvig, K. (2009). Lost in Translation i møte med det offentlige. Sosiologisk tidsskrift, 17(04). https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/184984/Lost_in_translation.pdf?sequence=3

 

Berg, B., Paulsen, V., Midjo, T., D. Haugen, G.M., Garvik, M. og Tøssebro, J. (2017) Myter og realiteter. Innvandreres møter med barnevernet (Rapport fra NTNU Samfunnsforskning)  s. 77 ¿ 90    https://samforsk.no/Publikasjoner/2017/Myter%20og%20realiteter%20-%20endelig.pdf

 

Innholdet i forelesningene regnes som pensum, og eksamensoppgaver kan gis med utgangspunkt i dette, jmf. §4 i forskrift for eksamen ved UiT

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BVE-1532
  • Tidligere år og semester for dette emnet