høst 2018
ERN-2001 Metoder i ernæringsepidemiologi og kostholdsforskning - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på bachelor i ernæring og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

ERN-1000 Ernæring, individ og samfunn

Innhold

Studentene skal lære grunnleggende prinsipper i epidemiologi, statistikk og forebyggende ernæring. Videre skal de få trening i kunnskapshåndtering i ernæring og profesjonell kompetanseutvikling. Studentene skal lære ulike måter å samle inn kostholdsopplysninger på og fordeler og ulemper ved disse.

Anbefalte forkunnskaper

BIO-1601 Innføring i mikrobiologi, ERN-2000 Humanfysiologi del 1, MBI-1002 Celle- og molekylærbiologi

Hva lærer du

Etter avsluttet emne skal studentene kunne:

Kunnskaper:

  • Forklare epidemiologiens betydning for kunnskapsgrunnlaget i forebygging og klinikk. 
  • Forklare formålet med forskjellig studiedesign innenfor epidemiologi og kjenne til fordeler og ulemper med de enkelte.
  • Forklare formålet med kvalitative intervju, og redegjøre for grunnleggende prinsipper for formulering av spørsmål til et kvalitativt intervju.
  • Beskrive ulike helseregistre i Norge.
  • Beskrive metoder for å skaffe informasjon om kostinntak på gruppe- og individnivå og vurdere hvilken type informasjon de forskjellige metodene bidrar med.
  • Diskutere fordeler og ulemper ved bruk av spørreskjema, kostholdsintervju, kostregistrering og biomarkører og vurdere de ulike metodene opp mot hverandre i en gitt situasjon.
  • Beskrive ulike måter å måle kostinntaket på, for eksempel frekvensinntak, næringstoffinntak, index og kostholdsmønster, og vurdere de ulike målene opp mot hverandre i en gitt situasjon.
  • Forklare hva matvaretabellen er og hvordan den er bygget opp.
  • Forklare tilfeldige og systematiske feil i epidemiologi.
  • Beskrive statistiske metoder for behandling av manglende kostholdsdata og målefeil.
  • Forklare begrepene validitet og reproduserbarhet av kostholdsdata
  • Forklare strategier for individrettet og befolkningsrettet forebyggende ernæringsarbeid.
  • Beskrive de nasjonale kostrådene for friske personer inkludert bakgrunn for anbefalingene.
  • Beskrive og fortolke forskjellige antropometriske mål.
  • Diskutere hvordan man systematisk kan måle og evaluere ernæringsepidemiologiske tiltak.
  • Beskrive oppbygningen av en vitenskapelig artikkel.
  • Forklare prinsippene for systematisk litteratursammenstilling av resultater, og forklare metodene for vurdering av systematiske feil i litteratursammenstillinger. 
  • Beskrive tillatelser og andre formelle godkjenninger for å kunne bedrive forskning.

Ferdigheter:

  • Anvende mål for sykdomsfrekvens og risiko, og beskrive risikofaktorer og årsaksbegrepet
  • Utføre aldersjustering av epidemiologiske data.
  • Beregne og fortolke mål på nytteverdien av diagnostiske tester.
  • Anvende uni- og multivariable statistiske metoder ved bruk av statistikkpakke (for eksempel SPSS)
  • Bruke grunnleggende prinsipper for formulering av spørsmål i et spørreskjema.
  • Formulere et forskningsspørsmål innenfor ernæring, referere relevant litteratur og presentere en kort prosjektplan. .
  • Fortolke kritisk en ernæringsepidemiologisk artikkel.
  • Utføre  kostholdsintervju for innsamling av kostdata.
  • Bearbeide kostdata og kunne beregne næringsinntak utfra matfrekvensskjema, kostholdsintervju og kostregistrering.
  • Utføre enkel energijustering av kostholdsdata.
  • Anvende kostholdsplanleggeren og matvaretabellen til å innhente og beregne informasjon om næringsinntak.
  • Vurdere ulike friske personers kosthold utfra nasjonale anbefalinger og foreslå tiltak i tråd med kostrådene.

Generell kompetanse:

  • Reflektere kritisk omkring egen og andres forskning innenfor ernæringsepidemiologi og kostholdsforskning.
  • Gjennomføre et ernæringsepidemiologisk prosjekt.
  • Skrive en vitenskapelig rapport.
  • Det henvises også til læringsutbytte for langsgående temaer i Vitenskapelig og Profesjonell kompetanse i ernæring.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • Forelesninger
  • Kollokviegrupper
  • Statistikkgrupper
  • Statistisk filmseminar
  • Profesjonell kompetanseutvikling (PROFERN)
  • Studiebesøk
  • Kjøkkenlab


Eksamen

Arbeidskrav:

  • Delta i mentorgruppe
  • Delta i studiebesøk og gjesteforelesninger
  • Deltakelse på Nutrition Day inkludert datahåndtering etterpå
  • Godkjent skriftlig prosjektplan i forbindelse med Nutrition Day
  • Gjennomføre veid kostregistrering i 3 dager og levere inn næringsberegnet kostregistrering.
  • Fylle ut matfrekvensskjema samt innhente informasjon fra andre personer.
  • Gjennomføre 24 timer kostholdsintervju av medstudent og annen person. Næringsberegne og og levere inn resultatet.
  • Godkjent rapport fra kjøkkenlab.
  • Godkjente innleveringsoppgaver i epidemiologi/statistikk.

Eksamen:

6 timers skriftlig skoleeksamen som bedømmes med karakterene A-F, der F er ikke bestått. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Kontinuasjonseksamen avholdes i starten av påfølgende semester for de som ikke besto eksamen. Utsatt eksamen arrangeres samtidig med kontinuasjonseksamen i tilfeller hvor studenten har levert gyldig legeattest til ordinær prøve.


Pensum

Anbefalt litteratur:

  • Gordis L. Epidemiology 5.utgave
  • Kirkwood BR. Essential Medical Statistics
  • Field A. Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics
  • Malterud K. Kvalitative metoder i medisinsk forskning
  • Mæland JG. Forebyggende helsearbeid - i teori og praksis
  • Laake et al. Epidemiologiske og kliniske forskningsmetoder
  • Drevon et al. Mat og medisin 6. utgave
  • Utviklingen i norsk kosthold 2016. Kan lastes ned fra:https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/utviklingen-i-norsk-kosthold
  • Anbefalinger om kostråd og fysisk aktivitet. Kan lastes ned fra:https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/806/Anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet-IS-2170.pdf

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: ERN-2001
  • Tidligere år og semester for dette emnet