høst 2018
HEL-3023 Helsesøsterfaglig tjenesteutøvelse 1. praksisperiode - 7.5 stp

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på studieretning helsesøsterfag og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet består av veiledet praksis hvor studenten skal anvende kunnskap om faktorer som fremmer helse, og videreutvikle og anvende sykepleie og omsorg i helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier. Kunnskapsaspektene holdning, praktisk ferdighet, samhandling og kommunikasjon, refleksjon, selvstendighet og ansvar er sentrale i dette emnet. Svangerskapsomsorg og helsesøster i møte med det nyfødte barn og dets familie inngår som hovedtemaer. Andre sentrale temaer er individrettet arbeid til barn, unge 0-12 år og foreldre, ulike former for samtalearbeid, veiledning, rådgiving og undervisning. Anerkjennelse, stimulering og omsorg vektlegges. Helseundersøkelse, systematisk observasjon, vurdering, analyse og screening er sentralt. Skriftlig dokumentasjon og statistikkføring i tjenestefeltet inngår.

Emnet vil også innebære befolkningsrettet arbeid som kartlegging av helsetilstand og hjelpebehov og iverksetting av tiltak. Smittevernarbeid og tverrfaglig og sektorovergripende samarbeid, samt brukermedvirkning og samarbeid med frivillige organisasjoner vektlegges.


Hva lærer du

Studenten skal kunne:

  • redegjøre for kartleggingsarbeid i kommunen
  • vise innsikt i svangerskapsomsorgens innhold
  • redegjøre for barn og unges vekst, utvikling og helse
  • analysere relevant kunnskap i veiledning og rådgiving til foreldre, barn og unge ut fra en helsefremmende og forebyggende strategi
  • vise sammenhenger ved helsesøstertjenestens plassering i kommunal tjeneste
  • kartlegge helsetilstand og hjelpebehov hos barn og unge
  • utføre helsesøsterfaglige oppgaver i svangerskapsomsorgen
  • ivareta hjemmebesøk til foreldre med nyfødt barn
  • ivareta helsestasjonsvirksomhetens oppgaver og ansvarsområder knyttet til aldersgruppen 0-5 år
  • ivareta skolehelsetjenestens oppgaver og ansvarsområder knyttet til aldersgruppen 6-12 år
  • samarbeide med aktuelle aktører i spesialist- og kommunal tjeneste.
  • vurdere valg av aldersrelevant tilnærming ut fra de mål og sammenhenger konsultasjonen innebærer
  • identifisere etiske problemstillinger
  • kritisk vurdere egen kunnskapsutøvelse i praksis


Undervisnings- og eksamensspråk

I hovedsak norsk, men det kan også bli gitt undervisning på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Utarbeide personlig målsetting og planlegge egne praksisstudier i samarbeid med veileder. Praktisk utøvelse. Skriftlig arbeid. Ad-hoc og systematisk, regelmessig veiledning.

Eksamen

 Veiledet praksis i fem uker

Praksis blir vurdert med vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.

ARBEIDSKRAV:

Fem ukentlige skriftlige veiledningsgrunnlag

Beskrivelse og analyse av utvalgte praksissituasjoner.


Pensum

 

STUDIERETNING HELSESØSTERFAG MASTER I HELSEFAG

STUDIEÅR 2018-2019

I tillegg til pensumlitteratur må studenten være orientert om, og kunne innhente informasjon fra helsesøsterfaglig relevante og aktuelle lover, forskrifter, rundskriv, faglige retningslinjer og håndbøker.

PENSUM FOR EMNE: HEL-3023

Clancy, A. (2010) Perceptions of public health nursing consultations; tacit understanding of the importance of relationships. 11 s

Cowley, S., Mitcheson, J., Houston, A.M., (2004). Structuring health needs assessments: the medicalisation of health visiting Sociology of Health & Illness, 26 (5) pages 503¿526. 24 s

Glavin, Kari, Ellefsen, B. Erdal, Bodil. (2010):¿Norwegian Public Health Nurses` Experience Using a Screening Protocol for Postpartum Depression.¿ Public Health Nursing. 255-262 27 (3). 8 s

Helseth, Sølvi (2007): ¿En mestringsmodell¿. I: Glavin, Kari, Helseth, Sølvi og Kvarme, Lisbeth Gravdal (red): Fra tanke til handling. Metoder og arbeidsmåter i helsesøstertjenesten.Oslo: Akribe: 206-219. 14 s

Jansson A, S. B., Wilde Larsson B, Udén G. (2003). Hembesök kan ge nyblivna föräldrar stöd att utvecklas som familj. Första mötet med barnhälsovården viktigt för den fortsatta kontakten. Läkartidningen,100,1348-1351. 4 s

Mach-Zagal, Ruth (2009): ¿Det ulige forhold¿. I: Saugstad, Tone og Mach-Zagal, Ruth: Sundhedspædagogik for praktikere. København: Munksgaard. 11 s

Mitcheson, Jan, Cowley, Sarah. (2003). ¿Empowerment or control? An analysis of the extent to which client participation is enabled during health visitor/ client interactions using a structured health needs assessment tool. International Journal of nursing Studies 40. 413-426. 13 s

Saugstad, Tone (2009): ¿Sundhedspædagogiske overvejelser¿. I: Saugstad, Tone og Mach-Zagal, Ruth: Sundhedspædagogik for praktikere. København: Munksgaard. 19 s

Saugstad, Tone (2009): ¿Handlingens didaktik¿. I: Saugstad, Tone og Mach-Zagal, Ruth: Sundhedspædagogik for praktikere. København: Munksgaard. 14 s

Vannebo, Unni Tranaas (2007): ¿Foreldreveiledning¿. I: Glavin, Kari, Helseth, Sølvi og Kvarme, Lisbeth Gravdal (red): Fra tanke til handling. Metoder og arbeidsmåter i helsesøstertjenesten. Oslo: Akribe. 20 s

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 7.5
  • Emnekode: HEL-3023
  • Tidligere år og semester for dette emnet