høst 2018

HEL-3120 Metodologi, metoder, forskningsetikk - 10 stp

Sist endret: 14.12.2018

Ansvarlig fakultet

Det helsevitenskapelige fakultet

Studiested

Tromsø |

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogrammet og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet utdyper vitenskapsteoretiske forutsetninger for ulike metodiske tilnærminger i helsefagene og omfatter forskningsmetoder og forskningsdesign av kvalitativ og kvantitativ karakter. Ulike metoders anvendelsesområder belyses, og forholdet mellom teori, empiri og praksis blir tematisert. Emnet gir innføring i forskningsetikk som grunnlag for refleksjon over generelle forskningsetiske problemstillinger og vurdering av aktuelle konkrete prosjekter. Emnet omhandler også saksbehandling knyttet til forhåndsgodkjenning av prosjekt.

Hva lærer du

Studentene skal etter bestått emne kunne: • beskrive og drøfte sammenhenger mellom grunnlagstenkning, forskningsspørsmål og metode og redegjøre for hvilke implikasjoner valgte posisjoner får for forskningsprosessen og forskerrollen • anvende grunnleggende begreper innenfor kvalitativ og kvantitativ metode • beskrive hva som karakteriserer ulike forskningsdesign innenfor kvalitativ og kvantitativ metode • diskutere særegenheter ved ulike analysemetoder innenfor kvalitativ og kvantitativ metode • beskrive hvordan forskningsspørsmål henger sammen med metodevalg og mer overordnede metodologiske diskusjoner om det undersøkte fenomenets beskaffenhet • gjøre rede for og begrunne hovedprinsippene for etikk innenfor helsefaglig forskning og gjøre etiske forsvarlige vurderinger knyttet til forskningsprosessen • gjennomføre systematiske litteratursøk og vurdere kritisk forskningslitteratur som bygger på både kvalitative og kvantitative studier • planlegge og gjennomføre et forskningsarbeid under veiledning • fortsette egen kompetanseutvikling på en selvstendig måte • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner på eget fagområde med andre faggrupper og til allmennheten

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk er hovedspråk i undervisningen, men det kan også bli gitt undervisning på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk, med mulighet for å skrive på svensk, dansk eller engelsk etter nærmere avtale.

Undervisning

Forelesninger, seminarer, gruppeundervisning, praktiske øvelser og pc-lab. Dette varierer noe mellom de enkelte studieretninger.

Kvalitetssikring av emnet: Se under studieprogrammet som helhet.

Eksamen

Emnet avsluttes med en skriftlig hjemmeeksamen ut fra en gitt oppgavetekst som er knyttet til metode/metodologi. Det er utarbeidet utfyllende retningslinjer for oppgaven. Oppgaven bedømmes av en intern og en ekstern sensor. Vurderingsuttrykk: A-E for bestått og F for ikke bestått.

Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren F i påfølgende semester. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet  

Eksamensdato

Hjemmeoppgave utlevering 14.11.2018 innlevering 28.11.2018

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres på uit.no/eksamen og i studentweb primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret

Timeplan

Pensum

Pensum er på ca 600 sider.
Undervisning Høst 2018
Forelesninger - felles alle studieretninger f.aman. Siri Moe
f.aman. Astrid Gramstad
uni.lekt. Anne Margrethe Støback
f.aman. Bodil Hansen Blix
f.lekt. Toril Agnete Larsen
stip. Ole Andreas Nilsen
prof. Nils Oddbjørn Henriksen
f.aman. Inger Jorun Danielsen
f.lekt. Ellinor Beddari
May Britt Rossvoll
uni.lekt. Elin Kristin Evensen
uni.lekt. Bente Agnes Steinholt Simonsen
f.aman. Rolf Andreas Markussen
f.aman. Solrunn Hansen
stip. Jill-Marit Moholt
f.lekt. Anne-Lise Thoresen
f.lekt. Anne Gerd Grønvold Karlsen
stip. Maria Bakland
stip. Marianne Eliassen
stip. Marie Wasmuth Lundblad
uni.lekt. Synne Garder Pedersen
forsker Trine Stub
Fagspesifikk f.lekt. Toril Agnete Larsen
f.lekt. Anne-Lise Thoresen