høst 2018
PFF-5012F Profesjonsfag del 2- Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag - 30 stp

Emnetype

Emnet er en obligatorisk del av praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-5010 Profesjonsfag del 1- Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag, PFF-5011 Praksis del 1 - Praktisk- pedagogisk utdanning- for yrkesfag

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PFF-5012 Profesjonsfag del 2- Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag 30 stp

Innhold

Emnet består av pedagogikk og yrkesdidaktikk.

Læringsaktivitetens intensjon er at studentene skal kvalifisere seg til å ivareta et lokalt, regionalt og globalt perspektiv i undervisning og læring og å bruke lokalsamfunnet som læringsarena i sitt eget yrkesfag.

Læringsaktiviteten vil også vektlegge dagens kulturelle mangfold og hvordan dette kan imøtekommes i skolen. Samiske elevers rett til opplæring og deres særlige forutsetninger vil bli vektlagt. Kulturelt mangfold inngår i et helhetsperspektiv på variert og tilpasset opplæring som også inkluderer elevens individuelle læreforutsetninger.

Gjennom møtet med forskningsbasert undervisning og læringsaktivitet skal studentene utvikle evnen til kritisk refleksjon og ta i bruk ny kunnskap for å utvikle den pedagogiske og yrkesdidaktiske virksomheten i opplæringen.

PPU Y-studenten skal gjennom pedagogisk og yrkesdidaktisk teori få praktisk erfaring med å planlegge, organisere, gjennomføre og vurdere et tverrfaglig pedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsprosjekt i tilknytting til den praktiske opplæringen.

Det vil bli lagt vekt på kunnskap om skolen som institusjon og organisasjon og hvordan den kan utvikles.

Sammenhengen mellom skolens overordnete mandat og dens organisatoriske utforminger er et viktig tema. Studiet vil legge særlig vekt på den kulturelle siden av skolen som organisasjon og på lærersamarbeid innafor og på tvers av fagene.

Se egen emneplan om praksisopplæringen.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskap om:

  • yrkesfagopplæringen og yrkesutøvelsens historiske, aktuelle og framtidige rolle som samfunnsinstitusjon og kulturbærer
  • yrkespedagogikk og yrkesdidaktiske arbeidsmetoder/ verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
  • (og kjenner til) nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sine kunnskaper innenfor fagområdet
  • skolen som organisasjon; lovverk, forskrifter, ledelse, ansvar, organisasjonskultur og skolens samspill med omgivelsene
  • skole- og hjemsamarbeid
  • ulike typer utviklingsarbeid i skole- lærebedrift
  • entreprenørskap og ungdomsbedrift
  • yrkesretting av fellesfagene og allmennretting av yrkesfagene
  • det samiske, det flerkulturelle og det internasjonale perspektivet i skolen og andre læringsarenaer
  • likestillings- og kjønnsperspektivet i skole og arbeidsliv

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8-13.trinn)
  • beherske relevante arbeidsprosesser verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8-13.trinn)
  • bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • anvende det handlingsrommet læreplanverket gir for tverrfaglig og flerfaglig opplæring
  • arbeide med tverrfaglige og flerfaglige problemstillinger og arbeidsmåter i yrkesfagopplæringen
  • utvikle sine faglige/yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og digitale (teknologiske) ferdigheter i tråd med skolens og samfunnets behov

 

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • se yrkesfagopplæringen i et institusjonelt, lokalt, samfunnsmessig kulturelt og internasjonalt perspektiv
  • analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • se at endrings- og utviklingsbehov i yrkesfag(s)opplæringen skaper grunnlag for å utvikle skolen til en lærende organisasjon
  • legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • se fellestrekkene og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

PPU-studiet forutsetter en studentaktiv læringsform. Det betyr at studentene må være aktive i egen læreprosess og i sin søken etter relevant fag/lærestoff fra ulike kilder. Undervisnings- og arbeidsformer skal involvere studentene i vitenskapelige arbeidsformer, kritisk tenkning og forskningsbasert kunnskap.

Studiet er samlingsbasert med 6 samlinger à 3 dager. Studentene skal forberede seg til samlingene ved å lese teori/lytte til nettforelesninger, forberede muntlige innlegg og skrive og sende inn utkast til tekster, se arbeidskravene nedenfor. Arbeidet vil skje både individuelt og i grupper via studiets læringsplattform.

Samlingene organiseres med forelesninger, individuelle studier og læring i grupper med konkrete oppgaver.  Studentene skal legge fram muntlige presentasjoner og tekster i grupper og gi hverandre respons.

Studentene skal gjennomføre undervisningssekvenser for medstudenter og gi respons til hverandre på disse. Det vil også kunne inngå videoopptak av slike undervisningssekvenser med etterfølgende respons.

Det legges generelt opp til et bredt undervisningsrepertoar ved hjelp av digitale verktøy på samlingene og som forberedelse til samlingene.

Emnet evalueres gjennomgående etter hver teoriperiode. I tillegg kommer en sammenfattende vurdering av emnet som del av den helhetlige studieevalueringen, basert på gruppedrøftinger og skriftlige oppsummeringer.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • deltatt aktivt på all undervisning, individuelt og i gruppe, 80% deltakelse
  • forberedt en muntlig presentasjon med utgangspunkt i egne tekstutkast, teori, caser og annet til hver samling
  • lagt fram totalt 5 skriftlige og sammensatte tekstutkast, herunder også utkast til rapport for utviklingsprosjektet til hver samling.
  • gitt muntlig respons på medstudenters presentasjoner

 

Praksis må være bestått før eksamen kan avlegges.

Eksamen skal være en oppbygning av et didaktisk utviklingsarbeid og består av en skriftlig tekst, en sammensatt tekst og en muntlig del:

Dette er et individuelt arbeid som integrerer yrkesdidaktikk og pedagogikk. Oppgaven bygger på et gjennomført utviklingsprosjekt med innsamlet datamateriale. Tema godkjennes av faglærer.

Omfang:

  • Skriftlig tekst, 5000-7000 ord.
  • Sammensatt tekst

Muntlig eksamen:

For å få gå opp til muntlig eksamen, må det didaktiske utviklingsarbeidet være bestått.

  • Muntlig presentasjon av sentrale element i utviklingsprosjektet. Tidsramme 15 minutter.
  • Individuell muntlig eksaminasjon med utgangspunkt i utviklingsprosjektet og pensum. Tidsramme 30 minutter.

Ved bedømming av eksamen benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått. Det gis en samlet karakter hvor skriftlig og muntlig eksamen 50 % hver. Skriftlig eksamen må være bestått.

Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Semesteroppgaven kan legges frem for ny sensur i bearbeidet form.


Pensum

 Husk at litteratur fra del 1 ppuy også skal være med oss i år.

  • Andersen, K (2003) Innføring i mesterlære, yrkesdidaktikk og veiledning Høyskoleforlaget, 4661 Kristiansand S
  • Bergem,T. (2011)Læreren i etikkens motlys ¿Innføring i yrkesetisk tenking og praksis. Gyldendal Akademiske,0130 Oslo
  • Dalland, Olav (2004): Metode og oppgaveskriving for studenter. Gyldendal akademisk, Oslo
  • Haaland, G. m.fl (2015) Tett på yrkesopplæring- Yrkesrelevant, tilpasset og samfunnstjenlig. Fagbokforlaget, Bergen
  • Hiim, H. og Hippe, E.(2009): Undervisningsplanlegging for yrkeslærer. Gyldendal Akademiske,0130 Oslo
  • Hiim, H. og Hippe, E.(2006): Læring gjennom opplevelse, forståelse og handling ¿ En studiebok i didaktikk. Gyldendal Akademiske
  • Hiim, H. (2013)Praksisbasert yrkesutdanning- Hvordan utvikle relevant yrkesutdanning for elever og arbeidsliv? Gyldendal Akademiske,0130 Oslo
  • Mjelde, Liv (2002): Yrkenes Pedagogikk, fra arbeid til læring ¿ fra læring til arbeid. Yrkeslitteratur A.S, Oslo
  • Nilsen,S. og Haaland,G.(2013) Læring gjennom praksis ¿ Innhold og arbeidsmåter i Yrkesopplæringen. PEDLEX Norsk skoleinformasjon,
  • Sylte A.L.(2013) Profesjonspedagogikk ¿ Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk. Gyldendal Akademiske,0130 Oslo

Udir.no vil være sentral for årets læring

Aktuelle læreplaner finner dere på udir.no

Vær oppmerksom på at her ligger det lenker til bakgrunnsdokument som stortingsmeldinger ol.

Sentrale stortingsmeldinger er:

  • St.meld. nr. 030 (2003-2004) Kultur for læring
  • St.meld. nr. 16 (2006-2007)...og ingen stod igjen
  • Meld. St. nr. 22 (2010-2011) Motivasjon ¿ Mestring ¿ Muligheter.

Nettsider er stadig i endring og dere vil få informasjon om nye viktige nettsider underveis.

Etikk i skolen

https://www.utdanningsforbundet.no/upload/L%C3%A6rerprof_etiske_plattform_plakat%20A3%20bm_ny%2031.10.12.pdf

Hvorfor er forståelse av begrepene teori og praksis viktig for deg som lærer?

http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Videoforedrag/Skoleutvikling-mm/videoforedrag-eirik-irgens---fra-teori-til-praksis-i-vurdering-for-laring/.

Skole og hjemsamarbeid: Gå inn på nettsiden: http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/ og følg linkene som du finner under HOVEDPUNKTER. I tillegg skal du studere «bildet» Godt skolemiljø, oversikt over ansvar og roller i arbeidet med godt skolemiljø, samt Bakgrunnsdokument om hjem¿skole-samarbeid http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/Samarbeidet-mellom-hjem-og-skole/

Skole som lærende organisasjon og teori/praksis

Organisasjonslæring og organisasjonskultur er et av målene for læringsarbeidet på 2ppuy. Foredraget om teori og praksis (del 1) av Eirik J Irgens, har utgangspunkt i organisasjonsutvikling, men er også meget relevant når du planlegger undervisning. Dere finner foredraget på udir.no: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Videoforedrag/Skoleutvikling-mm/videoforedrag-eirik-irgens---fra-teori-til-praksis-i-vurdering-for-laring/.

Videoforedrag Eirik J. Irgens

Skolebasert kompetanseutvikling: hvordan kan skoler ¿ og ikke bare enkeltlærere ¿ lære?

http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Videoforedrag/Skoleutvikling-mm/Videoforedrag-Eirik-J-Irgens-Skolebasert-kompetanseutvikling-hvordan-kan-skoler--og-ikke-bare-enkeltlarere--lare/

 

Vurdering for læring

Utvalgte ressurser for deg som jobber med vurdering i fag- og yrkesopplæringen.

http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Fag--og-yrkesopplaringen1/

 

Omvendt undervisning

 

https://iktsenteret.no/ressurser/omvendt-undervisning

 

Podcaster til refleksjon

 

FJORÅRETS LITTERATUR ER GYLDIG FOR ÅRETS LÆRINGSARBEID!

 

 

I tillegg anbefales følgende støttelitteratur

 

 

 

Bjørnsrud og Nilsen (2008) Tilpasset opplæring- Intensjoner og skoleutvikling

Gyldendal Aakademisk

 

 

Imsen, G. (2005): Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi.

Tano, Oslo Denne boken gjelder spesielt realistgruppen

Postholm, M. (2013) Klasseledelse ¿ for elevenes læring

Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS, Bergen

 

Ulstrup.Engelsen (2006) Kan læring planlegges?

Ad Notam Gyldendal

 

Ulstrup.Engelsen (1993) Når fagplan møter lærer

Ad Notam Gyldendal

 

Waage Jan F(2000) Yrkesrettet opplæring i skole og bedrift

PEDLEX Norsk skoleinformasjon

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: PFF-5012F
  • Tidligere år og semester for dette emnet