høst 2018
SSO-1011 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og yrkesrolle - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i sosialt arbeid. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SSO-1311 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og yrkesrolle 15 stp

Innhold

I dette emnet introduseres studentene for sosionomers yrkesrolle på ulike arbeidsfelt. Sosialt arbeid i nordområdene med dets kontekstuelle og kulturelle aspekter vil være sentralt gjennom hele studiet. Profesjonsutøvelse og personlig dannelse er i fokus.

Studentene får innføring i profesjonens historie og verdigrunnlag og sosionomers rolle i samfunnet. Emnet tar for seg ulike etiske teorier, aktuelle verdier og normer og hvordan de henger 11 sammen. Ulike verdioppfatninger, menneskesyn, livssyn og kultur vektlegges. I tillegg omhandler emnet kommunikasjon på ulikt nivå.


Hva lærer du

Etter gjennomført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten skal kjenne til:

  • sosialt arbeids historie, organisering og samfunnsoppdrag og nordområdene spesielt.
  • sosialt arbeid på individ, gruppe og samfunnsnivå og samhandling.
  • og ha kunnskap om sosialfaglig teorigrunnlag, verdier og dannelsestenkning.
  • og ha kunnskap om sentrale begreper innen kommunikasjon og kommunikasjonens betydning.
  • kulturens betydning i sosialt arbeid.
  • og ha kunnskap om ulike sentrale sosiologiske begreper, teorier og tenkemåter.
  • og ha kunnskap om sentrale sosialantropologiske perspektiver og nøkkelbegreper.
  • og ha kunnskap om verdiene beskrevet i yrkesetisk grunnlagsdokument.
  • og kunne identifisere standpunkter, argumenter og strukturer i en vitenskapelig tekst.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjøre rede for og reflektere over sentrale verdier i yrkesetisk grunnlagsdokument.
  • samarbeide og kommunisere i gruppe med utgangspunkt i egne holdninger og dannelse.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • ha respekt for menneskets grunnleggende verdi.
  • kjenne til ulike arbeidsmåter og arbeidsfelt på system- og individnivå.
  • kjenne til betydningen av kommunikasjons- og samhandlingsformer i sosialt arbeid. 
  • kjenne til roller og mellommenneskelige relasjoner på individ, gruppe og samfunnsnivå. 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • Forelesninger
  • Selvstudier
  • Ulike typer studentaktive læringsformer i gruppe og skriftlig og muntlig refleksjon over grupper og gruppeprosesser


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Refleksjonsnotat. Vurderes som godkjent/ ikke-godkjent.

Eksamen består av:

  • Muntlig individuell eksamen.

Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått. Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Pensum

Omlag 1000 sider pr 15 sp.

Sosialt arbeids historie, verdigrunnlag, teorier, rammer og arbeidsmåter

Sosialt arbeid - enkeltpersoner og familie (1 stp), på gruppe/ samfunnsnivå (4 stp) og i teoretisk perspektiv (2 stp) = 7 stp (462s) totalt 441 sider.

 

Hansen, R. & Solem, M. B., (Red.). (2017): Sosialt arbeid. En situert praksis. Oslo:Gyldendal Akademisk. [Del I, Del II kapittel 2- 4, Del III kap. 8, 9 og 12, Del IV kap. 13, 15, 16.] (233 s.) ISBN: 978-82-05-49270-7

 

Henriksen, J. E. (2016): From housing campaign to multicultural understanding: The development of professional social work in Sámi areas in Norway.

International Social Work 2016, Vol 59(5) 587-599. (10 sider)

 

Hutchinson, G. S. (Red.). (2009). Barnevernpedagog, sosionom, vernepleier.

Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1,4, 5, 6] (66 s.) ISBN: 978-82- 15-01524-8.

 

Johannesdottir, H. (2006). Eva Koren:

En pioner i sosialt arbeid. Om profesjonsutvikling i et historisk perspektiv Nordisk sosialt arbeid 1/2006, s. 15-26 (11 s.)

 

Etikk (2 stp), kommunikasjon og samhandling (1 stp) = 3 stp (198s) - totalt 206 sider

FO (2015). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer,

vernepleiere og velferdsarbeidere.

Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere Oslo: FO. (8 s.)

 

Røkenes, O. H. & Hanssen, P. H. (2006). Bære eller briste: kommunikasjon og relasjon i

arbeid med mennesker, 2.utg. Bergen: Fagbokforlaget. [Kap 1, 3 -7] (163 s.)

ISBN: 978-82-450-0455-7

 

Vitenskapsteori 1 stp (66 s) - totalt 69 sider

Wadel, C. & Wadel C.C. (2013). Den samfunnsvitenskapelige konstruksjon av virkeligheten. Kristiansand: Høyskoleforlaget. [Kap. 1-7] (69 s.)

 

Sosiologi 2 stp (132s) totalt 127 sider.

Schiefloe, P. M. (2011). Mennesker og samfunn. Innføring i sosiologisk forståelse. Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 1, 2 (2.1 og 2.2), 3 (3.1-3.7), 4, 5 (5.1-5.6)] (113 s.)ISBN:  978-82-450-0282-9

 

Sosialantropologi 2 stp, (132s) totalt 140 sider

Rugkåsa, M., Ylvisaker S. & Eide K. (2017). Barnevern i et minoritetsperspektiv. Sosialt arbeid med barn og familier. Oslo: Gyldendal akademiske. [Kap. 1-9] (75 s.) ISBN/EAN: 9788205499034

 

Skrivekurs:

Garsjø, O. (2005). Studiemetodikk og oppgaveskriving: om mappeevaluering og veier til god eksamen. Oslo: Cappelen akademisk. ISBN: 978-82-02-23807-0, 82-02-23807-2

 

Kopisamling - Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og yrkesrolle emne SSO-1011 høst 2018

 

Kopisamling del I: Sosialt arbeid - historie, verdigrunnlag, teorier, rammer og arbeidsmåter (122 s.)

 

Bunkholdt, V. & Kvaran, I. (2015). Kunnskap og kompetanse i barnevernsarbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1] (24 s.) ISBN 978-82-05-47717-9

 

Ellingsen, I. T. & Skjefstad, N. S. (2015). Anerkjennelse, myndiggjøring og brukermedvirkning. I I. T. Ellingsen, I. Levin, B. Berg & L. C. Kleppe (Red.), Sosialt arbeid, en grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 6] (14 s.)

ISBN 978-82-15-01361-9

 

Ellingsen, I. T, Levin, I. (2015). Det sosiale i sosialt arbeid. I I. T. Ellingsen, I. Levin, B. Berg & L. C. Kleppe (Red.), Sosialt arbeid, en grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 3] (16 s).

ISBN 978-82-15-01929-1

 

Innjord, A. K. (2006). Ubehaget. Del av den profesjonelle selvforståelsen? I A. Røysum, (Red.), Sosialt arbeid: Refleksjoner om kunnskap og praksis. Oslo: Fellesorganisasjonen. [s. 74 -84] (11 s.)

 

Levin, I. (2015). Sosialt arbeid som spenningsfelt. I I. T. Ellingsen, I. Levin, B. Berg & L. C. Kleppe (Red.), Sosialt arbeid, en grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 2] (10 s.) ISBN 978-82-15-01929-1

 

Rugkåsa, M. (2008). Majoriteten som premissleverandør i «flerkulturelt» arbeid. I: A. M. Otterstad, (Red.), Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold. Oslo:Universitetsforlaget. [s. 78- 95] (17 s.)

ISBN 978-82-15-01361

 

Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker, 5. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. [Kap. 3] (28 s.) ISBN 9788202547721

 

Kopisamling II: Etikk, kommunikasjon og samhandling (35 s.)

 

Eide, S. B. & Skorstad, B. (2013). Etikk ¿ til refleksjon og handling i sosialt arbeid, 3. utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. [Kap. 8] (29 s.) ISBN: 9788205447165

 

Nilsen, A. B. (2012). Retorikk, språk og kultur - når snakker vi samme språk? I P. I. Båtnes, og S. Egden (Red.), Flerkulturell forståelse i praksis. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. [Kap.13] (6 s.) ISBN 9788205423961

 

Kopisamling del III: Sosiologi (14 s.)

 

Andenæs, A. (2004). Hvorfor ser vi ikke fattigdommen? En undersøkelse om barn som

blir plassert utenfor hjemmet. Nordisk sosialt arbeid, 24(1), 19-33. (14 s.)

 

Kopisamling IV: Sosialantropologi (65 s.)

 

Bangstad, S. & Døving C. A. (2015). Hva er rasisme. I S. Bangstad & C. A. Døving (Red.), Hva er rasisme. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1] (23 s.) ISBN 9788215023861.

 

Eriksen, T. H. (2010). Sosialantropologi: sammenligning og sammenheng. I: T. H.Eriksen, (Red.), Små steder - store spørsmål. Innføring i sosialantropologi. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1] (7 s.) ISBN 9788215013961.

 

Høgmo, A. (2011). Sjøsamisk fornorsking og revitalisering. I: Jentoft, S. og J. I. Nergård (Red.), Hvor går Nord-Norge? Tidsbilder fra en landsdel i forandring. Stamsund: Orkana akademiske. (10 s.) ISBN 978-82-15-01361-9.

 

Sivertsen, E. A. (2011). Jeg er same og jeg bærer det med stolthet: Identitet, ambivalens og tradisjon blant unge samer.

I T. H. Eriksen & H.E. Eriksen Næss (Red.), Kulturell kompleksitet i det nye Norge. Oslo: Unipub. (11 s.)

ISBN 9788274775282.

 

Stordahl, V. (2001). Samene. Fra «lavtstaaende race» til «urbefolkning». I T.H. Eriksen, (Red.), Flerkulturell forståelse. Oslo: Universitetsforlaget. (14 s.) ISBN 978-82-15-00049-7

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: SSO-1011
  • Tidligere år og semester for dette emnet