høst 2018
SSO-1032 Saksbehandling og skjønnsutøvelse i sosialt arbeid - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i sosialt arbeid. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. 

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SSO-1332 Saksbehandling og skjønnsutøvelse i sosialt arbeid 15 stp

Innhold

Formålet med emnet er å gjennomføre saksbehandling og skjønnsutøvelse i enkeltsaker, med vekt på brukermedvirkning og samtykkebaserte velferdstjenester, gjennom studentaktive og fagintegrerte læringsformer og case- studier. Studentene lærer å anvende kommunikasjonsferdigheter, samt lovverket og offentlig forvaltningspraksis som er relevant for sosialfaglig skjønnsutøvelse.

Studenten skal anvende lovverket som grunnlag for innhenting av relevante opplysninger og sentrale dokumenter i en sosialfaglig forvaltningssak. I løpet av emnet skal studenten få grunnleggende forståelse om ulike verdioppfatninger, menneskesyn og livssyn. Studentene skal kunne vurdere ressurser og endringspotensialet som finnes i klientgruppen, og arbeide med endringer for å fremme sosial fungering. Igangsetting av beslutningsprosesser blant brukere og profesjonens skjønnsutøvelse er sentral. Det tas utgangspunkt i økonomisk rådgivning og ulike ordninger som fungerer som sikkerhetsnett i velferdstjenesten med etiske dilemmaer og refleksjoner i råd- og veiledningssituasjoner.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om formål, innhold og vilkår i de ulike velferdslovers samtykkebaserte tiltak og tjenester.
  • har kunnskap om saksbehandling og skjønnsutøvelse innenfor lovgivningens rammer. 
  • har kunnskap om øvrige velferdslovgivning og ordninger som er aktuelle i sosialfaglig yrkesutøvelse.
  • har kunnskap om tverrkulturelle møter, bruk av tolk og urfolkets særskilte rettigheter.
  • har kunnskap om forskjellige samarbeids- og konfliktløsningsstrategier i råd- og veiledningsvirksomhet.
  • kjenner til formål, innhold og vilkår i ulike velferdslover og deres samtykkebaserte tjenester.
  • kjenner til mandater og ansvarsområder som grunnlag for samarbeid med ulike nettverk, etater og organisasjoner.

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere etisk over sammensatte utfordringer i utøvelsen av velferdsfaget.
  • gjennomføre saksbehandling og utøve faglig skjønn innenfor gjeldende lovgivning samt i økonomisk rådgivning og veiledning av brukere.
  • identifisere, drøfte og løse juridiske problemstillinger i sammensatte sosialfaglige saker.
  • gjennomføre tiltaksplanarbeid på grunnlag av brukerens deltakelse, sammen med andre involverte faginstanser.

Generell kompetanse

Studenten

  • skal evne å forholde seg til de juridiske rammer som gjelder rundt ulike deler av sosialfaglig yrkesutøvelse.
  • skal se sammenhengen mellom ulike teorier hva angår menneskesyn, etikk og kommunikasjon.
  • skal kunne forholde seg til etiske dilemmaer i rådgivning og saksbehandling.
  • kan møte mennesker i flerkulturelle kontekster og ha nødvendig kompetanse i samhandling med ulike brukergrupper. 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • obligatorisk ferdighetstrening
  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
  • skriftlig og muntlig refleksjon 


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Mappearbeidskrav i gruppe. Vurderes som godkjent/ ikke-godkjent.
  • Obligatorisk deltakelse: ferdighetstrening

Eksamen består av:

  • Muntlig individuell eksamen - med utgangspunkt i arbeidskravet. 

Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått. Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Pensum

Omlag 1000 sider pr 15 sp.

Sosialt arbeid med enkeltpersoner og familier, 4 stp (264 s.) totalt 285 sider

 

Friberg, J & Elgvin, O. (2016) Når velferdsstaten bryter tilliten ned: Somaliske innvandrere i møte med NAV. Tidsskrift for samfunnsforskning 03 / 2016 DOI: 10.18261/issn.1504-291X-2016-03-0 s. 257-284 (27 s.). Hentet fra: https://www.idunn.no/tfs/2016/03/naar_velferdsstaten_bryter_tilliten_ned_somaliske_innvandre

 

Kahrs, T. (2015). Gjeldsrådgivning. Sosialfaglige perspektiver på gjeldssaker i Nav, 2.utg. Oslo: Gyldendal. [Kap 1, 2 og 5] (47 s.) ISBN/EAN: 9788205479340

 

Nybø, E. (2017). Individuelt sosialt arbeid. I R. Hansen, og M.-B. Solem (Red.) Sosialt arbeid. En situert praksis. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap 10] (30 s.) ISBN978-82-05-49270-7

 

Solem, M.-B. (2017). Styrkebaserte perspektiver. I R. Hansen, og M.-B. Solem (Red.) Sosialt arbeid. En situert praksis. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap 5] (21 s.) ISBN978-82-05-49270-7

 

Stang, E. G. & Sveaass, N. (2016). Hva skal vi med menneskerettigheter? Betydningen av menneskerettigheter i helse- og sosialfaglig arbeid. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kap 6, 7, 9,11] (71 sider) ISBN 978-82-05-48171-8

 

Thorslund, B. (2017). Hvilken betydning har likebehandling i utøvelsen av AAP- ordningen for tilbakeførsel til reindriften? Fontene Forskning 2/2017 ISSN 1890- 9868.s 18 ¿ 31. (13 s.) Hentet fra: http://fonteneforskning.no/forskningsartikler/hvilken-betydning-har-%09likebehandling-i-utovelsen-av-aapordningen-for-tilbakeforsel-til-reindriften-%096.19.541376.64a0d471e8

http://fonteneforskning.no/forskningsartikler/hvilken-betydning-har- likebehandling-i-utovelsen-av-aapordningen-for-tilbakeforsel-til-reindriften- 6.19.541376.64a0d471e8

 

 

Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning 3 stp (198s) totalt 213 sider

 

Eide, T. & Eide, H. (2017). Kommunikasjon i relasjoner, personorientering, samhandling, etikk, 3. utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap. 1, 11, 12] (112 s.) ISBN/EAN: 9788205500563

 

Ekeland, T.-J. (2014). Konflikt og konfliktforståelse for helse- og sosialarbeidere, 2.utg. Oslo: Gyldendal Akademisk AS. [Kap 3, 4, 6, 7] (101 s.) ISBN/EAN: 9788205471986

 

Etikk og yrkesrolle, 2 sp (132s) totalt =130 sider

Eide, T. & Eide, H. (2017). Kommunikasjon i relasjoner, personorientering, samhandling, etikk, 3. utg.

Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap. 3,10] (60 s.) ISBN/EAN: 9788205500563

 

Christoffersen, S. A. (Red). (2011). Om etiske perspektivet i arbeidet med mennesker. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap 1, 2, 3] (70 s.) ISBN10: 8215019404/ISBN13: 9788215019406

 

 

Juridiske emner 6 sp = 402 sider

(269 sider felles med barnevern):

Juridiske emner 6 stp (396 s.), felles med barnevern 4 stp (264) totalt 402 sider

Bendiksen L. R. L. & Haugli, T. (2015). Sentrale emner i Barneretten, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap.5, 8, 9.1-9.4, 10-15] (97 s.) ISBN: 978-82-15-02522-3

 

Kjønstad A., Syse A. & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett I, 6.utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap. 4 og 9] (97 s.)

ISBN/EAN: 9788205497429

 

Kjønstad A., Syse A. & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett II, 5.utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap 3: 3.1, 3.2, 3.4, 3.5, 3.8, 3.9,10] (75 s.)

ISBN/EAN: 9788205497443

 

Juridiske emner ¿ sosialt arbeid, 133 sider.

Kane A. A., Köhler-Olsen, J. & Reedtz, C. (2017). Aktivisering av unge sosialhjelpsmottakere ¿ forutsetninger for å sikre overgang til arbeid. Tidsskrift for velferdsforskning 02/2017. v 20.117-133 (13s.) DOI: 10.18261/issn.2464-3076- 2017- 02-02 (Open access).

Kjønstad A., Syse A. og Kjelland, M. (2017). Velferdsrett I, 6.utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap 3.4 ¿ 3.5, 6.1 - 6.4, 7.3] (75 s.) ISBN:978-82-05-43036-5

 

Kjønstad A., Syse, A. og Kjelland, M. (2017). Velferdsrett II, 5.utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap 9.1, 9.4, 9.6, 3.6, 3.7] (45 s.) ISBN/EAN: 9788205497443 ¿

 

Kopisamling SOS-1032 HØSTEN 2018 - Saksbehandling og skjønnsutøvelse i sosialt arbeid

 

Kopisamling - Sosialt arbeid med enkeltpersoner og familier 4 stp (76 s.)

 

Hansen, L. & Finsrud, A.-M. (2014). Fysisk Vold. I K. Narud (Red.), Vold mot kvinner. Oslo: Cappelen Damm AS. [Kap 4] (9 s.) ISBN: 978-82-02-41877-9

 

Heum, I. (2014). Skjønn. Perspektiver på skjønnsutøvelse i Nav. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap. 3] (19 s.)

ISBN: 978-82-05-44814-8

 

Lynum, C. (2014). Psykisk vold- den usynlige volden. I K. Narud (Red.), Vold mot kvinner. Oslo: Cappelen Damm AS. [Kap 5] (12 s.) ISBN: 978-82-02-41877-9

 

Molander, A. & Torsvik, G. (2015). Kan tvungen aktivering forsvares? I: A.-H. Bay, A. Hagelund & A. Hatland (Red.), For mange på trygd? Velferdspolitiske spenninger. Oslo: Cappelen Damm AS. [Kap 2] (22 s.) ISBN: 978-82-02-49470-4

 

Øverlien, C. (2014). Barn som opplever vold mot mor - definisjoner, konsekvenser og behov for hjelp. I K. Narud (Red.), Vold mot kvinner. Oslo: Cappelen Damm AS. [Kap 9] (14 s.) ISBN: 978-82-02-41877-9

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: SSO-1032
  • Tidligere år og semester for dette emnet