høst 2018
STV-3075 Strategi- og styringsutfordringer i virksomheter - 20 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på erfaringsbasert master i strategisk ledelse og økonomi (MBA). Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet gir en helhetlig og forskningsbasert tilnærming til strategi og virksomhetsstyring i organisasjoner. Sentrale delemner er strategiutforming, strategiimplementering og virksomhetsstyring. Det legges vekt på hvordan disse elementene kan ¿ og bør - knyttes sammen i arbeidet med å øke virksomhetens verdiskaping. Det tas utgangspunkt i en helhetlig tilnærming til strategi og virksomhetsstyring. Emnet starter med å gi oversikt og innsikt i hva strategi og virksomhetsstyring er, herunder:

 

  • kjennetegn ved strategiutviklingsprosesser
  • sentrale input til utvikling av strategier
  • kilder til varige konkurransefortrinn
  • corporate governance
  • interessentanalyser
  • vekststrategier med vekt på relasjoner og alliansebygging
  • moderne former for virksomhetsstyring
  • fra «prat til praksis»: Når strategier skal implementeres.

Strategiske valg krever også beslutningsstøtte fra andre fagfelt. Sentrale tema fra økonomi, markedsføring og ledelse/organisasjon forankres derfor mot det strategiske tema. Strategiske prosesser forutsetter et rammeverk som modellerer kritiske variabler for verdiskapning og som tilrettelegger for ytelsesmåling. Et sentralt rammeverk i emnet er balansert målstyring.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • oversikt over utfordringer knyttet til å bedrive strategisk ledelse og styring av virksomheter
  • inngående kunnskaper om grunnleggende begreper og teorier i fagene
  • oversikt over utviklingslinjer i strategifaget, og inngående kunnskaper om samtidens internasjonale idestrømmer om strategisk ledelse
  • inngående kunnskaper innen analyse av økonomiske problemstillinger i virksomhetsstyring. Det legges særlig vekt på metoder og modeller som skal understøtte implementeringen av den tilsiktede strategien
  • inngående kunnskaper om begreper og modeller knyttet til kartlegging av en virksomhets omdømme og kundeverdi, samt hvordan omdømme kan påvirke kundenes valg og lojalitet til produkter og/ eller tjenester
  • inngående kunnskap om modeller og betingelser for å implementere strategiske valg i en virksomhet.

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • granske kritisk eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet
  • granske kritisk organisasjoners strategier, samt systemers og praksiser for strategiimplementering og virksomhetsstyring.
  • anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen faglig praksis
  • anvende sine kunnskaper på ulike typer virksomheter.
  • strukturere og formulere komplekse faglige resonnementer.

 

Kompetanse

Studenten kan:

  • selvstendig fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering innen strategisk ledelse og styring av virksomheter
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
  • delta i den offentlige debatten der den berører faget/fagområdet.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.


Undervisning

Undervisningen består av nettbaserte forelesninger og to dagers fysisk samling. Undervisningen støttes opp av nettbaserte undervisningsressurser og arbeid i digitalt klasserom.

 

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Tre obligatoriske innleveringsoppgaver. Det er åpning for at to studenter kan skrive sammen.

Eksamen består av:

En hjemmeeksamen på 5000-6000 ord over oppgitt tema. Det er anledning for to (maks) studenter å skrive sammen. Oppgaven bør da være på 8000-9000 ord. I tillegg kommer forside, innholdsfortegnelse og eventuelle vedlegg. Skrivefristen er inntil tre uker.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.  


Pensum

Pensumliste STV-3075

 

Del 1: Strategi og virksomhetsstyring

 

Obligatorisk pensum Strategidelen

Barney, J. B., & Hesterly, W. S. (2018). Strategic management and competitive advantage: Concepts. Englewood Cliffs, NJ: Prentice hall.

Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1), 99-120.

Bertheussen, B. A. (2018. Integrating Porters and Barneys view of Strategy. Working paper. School of Business and Econonomics UiT The Arctic University of Norway

Porter, M. E. (2008). The five competitive forces that shape strategy. Harvard business review, 86(1), 25-40.

 

Støttelitteratur Strategidelen

Dranikoff, L., Koller, T., & Schneider, A. (2002). Divestiture: strategy's missing link. Harvard business review, 80(5), 74-83.

Dyer, J. H., Kale, P., & Singh, H. (2001). How to make strategic alliances work. MIT Sloan management review, 42(4), 37.

Fréry, F. (2006). The fundamental dimensions of strategy. MIT Sloan management review, 48(1), 71.

Ghemawat, P. (2001). Distance still matters. Harvard business review, 79(8), 137-147.

Mahoney, J. T. (1992). The choice of organizational form: vertical financial ownership versus other methods of vertical integration. Strategic Management Journal, 13(8), 559-584.

Newton, J. K. (1983). Market share¿key to higher profitability? Long Range Planning, 16(1), 37-41.

Roos, G., Krogh, G. V., Roos, J., & Boldt-Christmas, L. (2014). Strategi: en innføring. Bergen: Fagbokforlaget.

Sharp, B., & Dawes, J. (2001). What is differentiation and how does it work? Journal of Marketing Management, 17(7-8), 739-759.

 

Del 2: Implementering og virksomhetsstyring

*Battilana, J. et.al (2010). Leadership competencies for implementing planned organizational change. I The Leadership Quarterly, 21 (3): 422-438

*Ciuk, S & P. James (2014): Interlingual translation and the transfer of value-infused practices: An indepth pualitative exploration. Management Learning 2015, Vol. 46(5) 565¿581.

*Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (2001): The Strategy Focused Organization. How balanced scorecard companies thrive in the new business environment. Boston: Harvard Business School Press. Kap. 1 og Kap. 2 (63 s.).

Nilsen, E. A. (2007): Oversettelsens mikroprosesser: Om å forstå møtet mellom en global ide (balansert målstyring) og lokal praksis som dekontekstualisering, kontekstualisering og nettverksbygging. Kapitlene 4, 5, 8, 9 og 10. Doktorgradsavhandling: Institutt for Statsvitenskap, Universitetet i Tromsø. (152 s).

*Nilsen, Per (2015), Making sense of implementation theories, models and framworks, Science (2015) 10-53 https://doi.org/10.1186/s13012-015-0242-0

*Nygård, S.R. og Røvik K.A. (2014): Hit men ikke lenger. Når Lean skal løftes inn i klasserommet, i Røvik, K.A. Eilertsen, T.V. & Moksnes Furu, E. (red.) Reformideer i norsk skole ¿ spredning, oversettelse og implementering, Oslo: Cappelen Damm Akademiske (26 s.).

*O'Reilly, C A. et al. (2010). How leadership matters: The effects of leaders' alignment on strategy implementation. I The Leadership Quarterly, 21(1): 104-113

Røvik, K.A. (2007): Trender og Translasjoner: Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 11, 12, 13, 14 og 15. (120 s.).

*Røvik, K. A (2011): From fashion to virus: An alternative theory of organizations' handling of management ideas. Organization Studies, 32(5), 631-653.

Røvik K.A. (2014): Translasjon ¿ En alternativ doktrine for implementering, i Røvik, K.A. Eilertsen, T.V. & Moksnes Furu, E. (red.): Reformideer i norsk skole ¿ spredning, oversettelse og implementering, Oslo: Cappelen Damm Akademiske (19 s.).

Røvik, K.A (2016): Knowledge Transfer as Translation: Review and Elements of an Instrumental http://onlinelibrary.wiley.com/enhanced/doi/10.1111/ijmr.12097/

Theory. International Journal of Management Reviews, 2016, Wiley Online Libary

Søren Winter (2012): Implementation Perspectives: Status and Reconsideration, Guy Peters og J. Pierre (ed.) SAGE Handbook of Public Administration, second edition. Kapittel 14, sidene 265-278 (17 s.).

Del 3: Økonomi og virksomhetsstyring

Kjell Gunnar Hoff m.fl. (2016): Strategisk Økonomistyring. Oslo: Universitetsforlaget. Følgende deler av denne boken er pensum:

  • Kap 1: Strategi og strategisk økonomistyring (s13-48)
  • Kap 2: Strategiske kostandsdrivere (s. 49 ¿ 62)
  • Kap 3: ABC/M og verdikjedeanalyse (s 63 ¿ 98)
  • Kap 8: Kundelønnsomhet og leverandørrelaterte kostnader (s 227 ¿ 258)
  • Kap 9: Produktivitet og benchmarking ( s 259 ¿ 280)
  • Kap. 10: strategiimplementering
  • Kap 11: Kaplan/Nortons Balanced Scorecard-modell
  • Kap 13: Strategisk resultatmåling ved hjelp av strategisk dekomponering (s 365 ¿ 290)
  • Kap 14: Verdibasert prestasjonsmåling (s 391 ¿ 424)
  • Kap 15: Insentiver (s 425 ¿ 448)

 

Svein H. Gjønnes og Tor Tangenes (2015): Økonomi- og virksomhetsstyring, 2. utgave. Fagbokforlaget. Følgende deler av denne boken er pensum: kap. 3, kap. 4 og kap. 5

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: STV-3075
  • Tidligere år og semester for dette emnet