høst 2018
TANN-107 Helhetlig pasienttilnærming - 10 stp

Emnetype

Emnet er teoretisk. Emnet er forbeholdt studentene på Bachelor i tannpleie og kan ikke tas som enkelt emne.

Opptakskrav

Som for opptak til bachelorprogrammet i tannpleie. For å kunne fortsette med pasientbehandling i 5.semester må eksamen fra Bachelorprogrammet i tannpleie 3.-4. semester være bestått.

Innhold

I dette emnet inngår en helhetlig pasienttilnærming. Emnet består av innledende/ videregående fagemner fra: generell og spesiell patologi, geriatri, gerodontologi, farmakologi, etikk, trygdelovgivning, sosialmedisin, samfunnsodontologi. Studenten skal lære å integrere, bruke og videreutvikle helse- og tannpleierelaterte oppgaver i forebyggende og behandlende arbeid, spesielt ovenfor pasienter med spesielle behov eller eldre. I tillegg lærer studenten lærer om utbredelse og fordeling av tannsykdom i spesielt utsatte grupper, samhandling og samarbeidsprosesser innen forebyggende arbeid, lover og regler samt bruk av trygdeverkets refusjonsordning.

Hva lærer du

KUNNSKAPER: Studenten skal etter endt semester kunne:

- vurdere hvilken tannpleiefaglig kunnskap som er nødvendig for å kunne foreta en helhetlig pasientevaluering, diagnostisere og kartlegge status presens og planlegge tannpleiefaglig behandling

- diskutere utbredelse og fordeling av tannsykdom

-beskrive ulike former for funksjonshemming og deres konsekvenser for tannhelse og tannbehandling

-beskrive refusjonsordninger knyttet til tannbehandling.

-vurdere eldres og spesielle gruppers medisinske historie knyttet opp mot farmakologi

-diskutere de viktigste smertebegrepene og smerteteorier, herunder smerte relatert til muskulatur og kjeveledd, smerter relatert til patologiske prosesser samt neuralgiforme lidelser

-beskrive tobakk sin innvirkning på tannhelsen

 

FERDIGHETER: Studenten skal etter endt semester kunne:

-kommunisere på en åpen og respektfull måte overfor pasienter med spesielle behov

-foreta en helhetlig pasientevaluering, diagnostisere, kartlegge status presens, planlegge og gjennomføre tannpleiefaglig behandling

-vurdere (røntgenologisk, klinisk) forskjellige endodontiske materialer

-vurdere, og gjennomføre munnstell på svært syke mennesker

-justere klammere og fjerne støtpunkter som gir gnag, ta avtrykk og gjennomføre rebasering, i samarbeid med tannlege og tanntekniker

-gjennomføre nødvendig justering av tannteknisk arbeid

-foreta manuell og maskinell ekskavering, og kunne legge provisorisk dentalt fyllingsmateriale (IRM, Zinkoksyd mm)

-kunne bruke nødvendige instrumenter i forbindelse med ekstraksjon av melketenner

 

GENERELL KOMPETANSE: Studenten skal etter endt semester kunne:

-diskutere en tannpleiefaglig og etisk forståelse for hele mennesket, ulike funksjonshemminger, kunne tilrettelegge tannpleietjenesten slik at mennesker med spesielle behov bli ivaretatt på en best mulig måte

-diskutere folkehelsearbeidet, slik at det opprettes kontakt mellom tannhelsetjenesten og andre helsetjenester med tanke på best mulig tilbud til spesielle grupper, både på klinikknivå og på samfunnsnivå

-diskutere etiske og kommunikative utfordringer i møtet med pasienter fra andre kulturer og være i stand til å tilpasse helsefremmende og -forebyggende tiltak til pasienter med ulik kulturell bakgrunn.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk.

Undervisning

Forelesninger.

Eksamen

Alle former for obligatorisk aktivitet må være bestått for å gå opp til eksamen. I tillegg er det et krav om minimum 80 % studiedeltakelse på hver enkelt obligatorisk aktiviet for å fremme seg til eksamen. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Obligatoriske aktiviter for dette emnet er:

- Seminarer

- Basisgrupper

- Simuklinikk

- Intern og ekstern praksis på klinkk

Skoleeksamen består av en 5 timers skriftlig eksamen, karakter A-E (F er stryk). • Ved vurdering til stryk eller i tilfeller hvor studenten har levert gyldig legeerklæring til ordinær eksamen gis det adgang til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen.


Pensum

Obligatorisk pensum tredje studieår. NB! Denne listen dekker alle fagene 3. studieår, altså 5. og 6. semester. I tillegg kommer ressurslitteratur som oppgis ved studiestart. Med forbehold om små endringer fram til studiestart.

 

Dalland, Olav (2012) Metode og oppgaveskriving for studenter. Gyldendal Norsk Forlag. kap.5, 7, 9, 11 102 s

Fejerskov, Ole and Kidd, Edwina (2008) Dental Caries. The Disease and its Clinical Management. Kap.8, 9, 16 – 18, 21, 22 Blackwell Munksgaard 90 s

Gehrig, Jill, Willmann, Donald (2016) Foundations of Periodontics for the Dental Hygienist. Wolters Kluwer. 220 s.

Hanssen, Ingrid (2005) Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn. Oslo: Gyldendal Norsk ForlagAS Kap. 1, 2, 5-10, 14 137 s

Kvale, Steinar (2009) Det kvalitative forskningsintervju Oslo: Gyldendal Norsk forlag AS. Kap. 3, 4, 5, 6, 7. 66s.

Magnusson, Tomas (2013) Klinisk bettfysiologi. Gothia fortbildning 60 s.

Mohlin, B. m. flere (2008) Ortodonti. Varför? Nær? Hur? Forlagshuset Gothia Kap. 8-13 124 s

Simonsen, Terje og Aarbakke, Jarle (2010) Illustrert farmakologi bind II. 137 s Fagbokforlaget Kap. 1 (9-22), kap. 2 (23-33, 36), kap. 3 (39-54), kap. 5 (71-77), kap. 6 (83-129), kap. 7 (131-170), kap. 12 ( 238-247) 137 s.

St.meld. nr 35 (2006-2007) Tilgjengelighet, kompetanse og sosial utjevning. Fremtidas tannhelsetjenester. Oslo: Det kongelige helse- og omsorgsdepartement, 2007 84 s

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: TANN-107
  • Tidligere år og semester for dette emnet