vår 2018
PED-3033 Samarbeid, rådgivning og veiledning i spesialpedagogisk arbeid - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har samme opptakskrav som studieprogrammet.

Søknadskode: 9371.


Innhold

  • modeller for samarbeid, ansvars- og oppgavefordeling
  • rådgivnings- og veiledningsteorier
  • kommunikasjon og samtaleforståelse
  • krefter og prosesser som bidrar til konstituering av spesialpedagogiske tiltak
  • planlegging og gjennomføring av rådgivnings- og endringsprosesser
  • jus- og etikk knyttet til samarbeid, etiske utfordringer i rådgiverrollen
  • ulike forståelser av etikk (f.eks. nærhetsetikk, relasjonsetikk, yrkesetikk)


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har inngående kunnskap om:

  • spesialpedagogisk rådgivning og endringsarbeid som fag- og forskningsfelt, basert på nasjonal og internasjonal forskning
  • teorier, modeller og paradigmer som ligger til grunn for samarbeid, rådgivning og veiledning på det (spesial)pedagogiske feltet
  • hvilke muligheter og barrierer som ligger i tverrfaglig og etatlig samarbeid om mennesker med ulike lærevansker
  • hvordan spesialpedagogen fyller sin rolle i barnehagen, skolen og hjelpeapparatet, blant annet gjennom tverrfaglig samarbeid

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogisk arbeid og tverrfaglig samarbeid
  • identifisere og diskutere kunnskapsparadigmer i profesjonelle samtaler

 

Kompetanse

  • forstå etiske og juridiske retningslinjer for samarbeid mellom ulike nivåer med ansvar for opplæring, og videre kunne framstille dette arbeidet skriftlig
  • kunnskap om grunnleggende egenskaper som er viktige for veilednings- og rådgivningsoppgaver


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk med noe engelskspråklig studielitteratur.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisningsomfang på om lag 30 timer.

Undervisningsform vil være forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid, rollespill og diskusjoner.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

  •  100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring, mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave.
  • Innlevering av før-veiledningsdokument, 1 side.

Eksamen består av:

  • Individuell skriftlig eksamen på 4 timer.

Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F regnes som stryk. Kontinuasjonseksamen ved karakter F tilbys  i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

 

Rådgivning og veiledning

  • Ulleberg, I. (2014). Kommunikasjon og veiledning. En innføring i Gregory Batesons kommunikasjonsteori-med historier fra veiledningspraksis. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boka: 172 sider
  • Afdal, H. (2011). Profesjon som kunnskapskultur. I T. Karlsen (red) Veiledning under nye vilkår. Oslo: Gyldendal akademisk I KOMPENDIUM
  • Helgesen, M.B.(2014) Nyutdannede barnehage- og grunnskolelærere ¿ kompetente profesjonsutøvere eller noviser? I E. Stjernstrøm & L.C. Knudsen (red) Stemmer i veiledningsrommet. Bergen: Fagbokforlaget. I KOMPENDIUM
  • Suhr, H. (2014): Hvordan bidrar Handling- og refleksjonsmodellen til reproduksjon av barnehagens tradisjoner? I E. Stjernstrøm & L.C. Knudsen (red) Stemmer i veiledningsrommet. Bergen: Fagbokforlaget. I KOMPENDIUM
  • Worum, S. K. (2014). Dialogbasert gruppeveiledning ¿utvikling av kunnskap og felles læring. I E. Stjernstrøm & L.C. Knudsen (red) Stemmer i veiledningsrommet. Bergen: Fagbokforlaget. I KOMPENDIUM

Samarbeid og kommunikasjon

  • Seikkula, J & Arnkil, T.E. (2013). Åpen dialog i relasjonell praksis. Respekt for annerledeshet i øyeblikket. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kapittel 2, 3, 5 og 8: 73 sider
  • Willumsen, E (2016). Tverrprofesjonelt samarbeid i utdanning og praksis i helse og velferdssektoren. (19 sider). I Willumsen, E. & Ødegård, A. (red) (2016). Tverrprofesjonelt samarbeid -et samfunnsoppdrag. 2.utg. Oslo: Universitetsforlaget. KOMPENDIUM
  • Hofseth Almås, S. (2016). Bourdieus teori om utdanningssystemet. (14 sider). I Willumsen, E. & Ødegård, A. (red) (2016). Tverrprofesjonelt samarbeid -et samfunnsoppdrag. 2.utg. Oslo: Universitetsforlaget. KOMPENDIUM
  • Cameron, A., Lart, R. & Bostock, L. (2016). Forskning på helse- og sosialfaglig samarbeid ¿ en «review» fra Storbritannia. (13 sider). I Willumsen, E. & Ødegård, A. (red) (2016). Tverrprofesjonelt samarbeid -et samfunnsoppdrag. 2.utg. Oslo: Universitetsforlaget. KOMPENDIUM
  • Langballe, Å. & Schultz, J.-H. (2016) Elever utsatt for vold og seksuelle overgrep- samtalen som redskap for å oppdage og hjelpe. (17 sider) I Mevik. K., Lillevik, O.G. og Edvardsen, O. (red) (2016). Vold mot barn. Teoretiske, juridiske og praktiske tilnærminger. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kompendium. 

Totalt 119 sider

Juss og etikk

  • Eriksen, E. og Germeten, S.(2012). Barnevern i barnehage og skole. Møte mellom barn, foreldre og profesjoner. Oslo: Cappelen Akademiske. Kapittel 1, 2, 3 og 9: 113 sider
  • Kjelland, M (2017) Kapittel 4. Taushetsplikt og opplysningsplikt: 50 sider. I Kjønstad, A., Syse, A. og Kjelland, M. (red.) (2017). Velferdsrett II, Barneverns- og sosialrett. 5. utgave. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. KOMPENDIUM.
  • Forskningsetiske komiteer (2006). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Hele heftet: 30 sider. Finnes som nettressurs: https://www.etikkom.no/Documents/Publikasjoner-som-PDF/Forskningsetiske%20retningslinjer%20for%20samfunnsvitenskap,%20humaniora,%20juss%20og%20teologi%20(2006).pdf
  • Grimen, H. (2008). Profesjon og profesjonsmoral. I Molander, A. & Terum, L. I. (red). Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 8 (side 144- 159): 15 sider. KOMPENDIUM
  • Grimen, H. (2008). Profesjon og tillit. I Molander, A. & Terum, L. I. (red). Profesjons-studier. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 11 (side 197- 212): 15 sider. KOMPENDIUM
  • Kirkebøen, G. (2013). Kan vi stole på fagfolks skjønn? I Molander, A. & Smeby, J-C. (red). Profesjons-studier II. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2 (side 27- 43): 16 sider. KOMPENDIUM
  • Flood, H., Thoresen, S. og Øverlien C. (2016). Vold og overgrep mot barn og unge ¿ definisjoner og typologisering (15 sider) I Øverlien, C, Hauge, M.I. og Schultz, J.-H.(red) (2016). Barn, vold og traumer. Møte med barn i utsatte livssituasjoner. Oslo: Universitetsforlaget. Kompendium.
  • Tangen, R. (2010). ¿Beretninger om beskyttelse¿ Etiske dilemmaer i forskning med sårbare grupper ¿ barn og ungdom. I Norsk Pedagogisk Tidsskrift. 2010/4. Side318-329: 12 sider. I KOMPENDIUM 
  • Øverlien, C. (2016). Å se det utsatte barnet (14 sider). I Øverlien, C, Hauge, M.I. og Schultz, J.-H.(red) (2016). Barn, vold og traumer. Møte med barn i utsatte livssituasjoner. Oslo: Universitetsforlaget. Kompendium.

(Kompendiet kan kjøpes på trykkeriet ved campus Alta)

Lovverk

  • Opplæringsloven
  • Barnehageloven
  • Forvaltningsloven
  • Barnekonvensjonen
  • Barnevernloven

Disse kan lastes ned fra lovdata.no eller kjøpes som særtrykk, eller som lovsamling.

 

 

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3033
  • Tidligere år og semester for dette emnet