vår 2018
PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for høstsemesteret; 1. desember for vårsemesteret.

Emnetype

Teoretisk. Obligatorisk emne i bachelorprogrammet i spesialpedagogikk. Kan tas som enkeltemne. Emnet går i vårsemesteret.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.

Innhold

Det gis en innføring i intensjonene bak og ulike tolkninger av retten til tilpasset og inkluderende opplæring slik de foreligger i lovverket, regelverket og læreplaner. Sentrale begreper i studiet av og iverksettingen av tilpasset opplæring vil bli gjennomgått, og dessuten metoder for individuell kartlegging, klasseromsobservasjon og intervensjoner som kan bidra til å fremme den enkelte elevs lese-, skrive og matematikkferdighet i grunnskolen.

Innføring i begrepsundervisning og begrepslæring som grunnlag for likeverdig og tilpasset opplæring står sentralt.Konsekvensene av lærevansker for inkludering vil bli tematisert.

Teorier om kommunikasjon, samspill, elevmedvirkning og god klasseledelse, tiltak som kan fremme et positivt klassemiljø, livskvalitet og fellesskapstilhørighet i skolen, vil bli presentert.


Anbefalte forkunnskaper

EXF-0710 Examen facultatum ved HSL-fakultetet, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, PED-0001 Innføring i pedagogikk

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse:

  •     kunnskap om prinsippene for tilpasset og inkluderende opplæring i grunnskolen

Ferdigheter:

  • kunne anvende metoder for individuell kartlegging og klasseromsobservasjon
  • kunne tilrettelegge for realisering av prinsippene om tilpasset og inkluderende undervisning på individ- og systemnivå


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger, seminar og refleksjonssoppgaver. Undervisning gis i vårsemesteret og er samlingsbasert. Refleksjonsoppgaver deles ut på forelesningene og drøftes på seminarene.

Eksamen

Arbeidskrav: Hjemmeoppgave over oppgitt tema, 1700-1800 ord (ca. 5 sider). Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen/vurdering: Skoleeksamen, 6 timer. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F gis det tilbud om kontinuasjonsseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Backmann, K. & Haug, P. (2006). Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport nr. 62. Høgskolen i Volda/Møreforskning. (Kap 1, 2 og 4). Lastet ned 13.12.16 fra: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Tilpasset_opplaring.pdf

 

Bakke, J. (2017). Tilpasset opplæring i skole og samfunn. i; Haugen, V.D. & Stølen, G. (red.). Pedagogisk mangfold - i et samfunnsperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget.

 

Barneombudet (2017). Uten mål og mening. Elever med spesialundervisning i grunnskolen. (fagrapport). Oslo: Barneombudet. Lastet ned 01.12.17 fra: http://barneombudet.no/wp-content/uploads/2017/03/Bo_rapport_enkeltsider.pdf

 

Bargel, H.L. & Samuelsen, A.S. (2007). Hva sier opplæringsloven om systemrettet arbeid? Et redskap i arbeidet med å forbedre den tilpassede opplæringen. I; Vold, E.K. & Saltveit, V. (red). Vi har prøvd alt! Systemblikk på pedagogiske utfordringer. En artikkelsamling om tilpasset opplæring, inkludering og atferd i skolen. Porsgrunn: Lillegården kompetansesenter/Bredtvedt kompetansesenter/Trøndelag kompetansesenter. Lastet ned 13.12.16 fra: http://www.statped.no/globalassets/publikasjoner/statped-skriftserie/vi_har_provd_alt.pdf

 

Bliksvær, T., Fylling, I., Hustad, B-C. & Korneliussen, T. (2017). Læreres forståelser av årsaker til en høy forekomst av spesialundervisning. i; Tidsskrift for velferdsforskning, nr. 1/2017. s. 27-44. Lastet ned 01.12.17 fra: https://www.idunn.no/tidsskrift_for_velferdsforskning/2017/01/laereres_forstaaelser_av_aarsaker_til_en_hoey_forekomst_av_spes

 

Dale, E.L. (2004). Kultur for tilpasning og differensiering. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Lastet ned 13.12.16 fra: http://www.startsiden.no/sok/?q=erling+lars+dale+kultur+for+tilpasning+og+dffereniering&lr=lang_no

 

Dyssegaard, C. B. & Larsen, M. S. (2013). Viden om inklusion. Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Århus Universitet. København. Lastet ned 13.12.16 fra: http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Clearinghouse/Viden_om/VidenInklusion.pdf

 

Fylling, I. (2007). Tilpasning for alle? Modell og praksis i forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning i; Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 4/2007, s. 303-315. Lastet ned 01.12.17 fra: https://www.idunn.no/file/pdf/33194505/tilpasning_for_alle_-_modell_og_praksis_i_forholdet_mellom_tilpasset_oppler.pdf

 

Haug, P. (2015). Spesialundervisning og ordinær opplæring. I; Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, Vol 1, 2015. Lastet ned 13.12.17 fra: https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/121

 

Haug, P. & Backmann, K. (2007). Grunnleggjande element for forståing av tilpassa opplæring. I; Berg, G.D. & Nes, K. (red). Kompetanse for tilpasset opplæring (artikkelsamling). Oslo: Utdanningsdirektoratet. Lastet ned 13.12.16 fra: http://bestilling.utdanningsdirektoratet.no/Bestillingstorg/PDF/Kompetanse_for_tilpasset_opplaring.pdf

 

Jenssen, E.S. & Lillejord, S. (2009). Tilpasset opplæring: politisk dragkamp om pedagogisk praksis. I; Acta Didactica Norge, vol. 3, nr 1, art. 13. Lastet ned 13.12.16 fra: http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/5726/43006%20Jenssen%20paper_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (2003). St.meld. nr. 30. Kultur for læring, Kap 8. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/988cdb018ac24eb0a0cf95943e6cdb61/no/pdfs/stm200320040030000dddpdfs.pdf

 

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (1995). Læreplanverket for den 10-årite grunnskole. Generell del.

 

Lid, I.M. (2009) Hva kan man oppnå gjennom universell utforming? I; FORMakademisk, 2 (1). Lastet ned 13.12.16 fra: https://oda.hio.no/jspui/bitstream/10642/1466/1/353137.pdf

 

Markussen, E. (2010). Spesialundervisning i videregående opplæring frå Reform 94 til Kunnskapsløftet i; Acta Didacta Norge, Vol. 4, nr. 1, Art. 16. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.journals.uio.no/index.php/adno/issue/view/114

 

Morken, I. (2017). Minoriteter, mangfold og inkludering. i; Nilsen, S. (red.). Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget

 

Nilsen, S. (2017). Å møte mangfold og utvikle fellesskap. i; Nilsen, S. (red.). Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget.

 

Nilsen, S. (2014). Spesialundervisning i nasjonale læreplaner ¿ utelatt, uteglemt eller «integrert vekk»? En analyse av nasjonale læreplaner for grunnskolen fra og med 1974. Lastet ned 01.12.17 fra: http://www.fpkf.no/wp-content/uploads/2017/06/Sven-Nilsen-5-2014.pdf

 

Tangen, R. (2008). Retten til utdanning for alle. I; Befring, E. & Tangen, R. (red.). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.

 

 

Andre kilder

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova), Kapittel 5. Lastet ned 13.12.16 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_6

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova), kapittel 1. Lastet ned 13.12.16 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_1

Lov om barnehager (barnehageloven), § 19. Lastet ned 13.12.16 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64?q=barnehagelova#KAPITTEL_6

Vurdering for læring: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/

FNs barnekonvensjon

Salamanca-erklæringen

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1010
  • Tidligere år og semester for dette emnet