vår
2018
PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring - 10 stp
Innhold
Det gis en innføring i intensjonene bak og ulike tolkninger av retten til tilpasset og inkluderende opplæring slik de foreligger i lovverket, regelverket og læreplaner. Sentrale begreper i studiet av og iverksettingen av tilpasset opplæring vil bli gjennomgått, og dessuten metoder for individuell kartlegging, klasseromsobservasjon og intervensjoner som kan bidra til å fremme den enkelte elevs lese-, skrive og matematikkferdighet i grunnskolen.
Innføring i begrepsundervisning og begrepslæring som grunnlag for likeverdig og tilpasset opplæring står sentralt.Konsekvensene av lærevansker for inkludering vil bli tematisert.
Teorier om kommunikasjon, samspill, elevmedvirkning og god klasseledelse, tiltak som kan fremme et positivt klassemiljø, livskvalitet og fellesskapstilhørighet i skolen, vil bli presentert.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- kunnskap om prinsippene for tilpasset og inkluderende opplæring i grunnskolen
Ferdigheter:
- kunne anvende metoder for individuell kartlegging og klasseromsobservasjon
- kunne tilrettelegge for realisering av prinsippene om tilpasset og inkluderende undervisning på individ- og systemnivå
Eksamen
Arbeidskrav: Hjemmeoppgave over oppgitt tema, 1700-1800 ord (ca. 5 sider). Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen/vurdering: Skoleeksamen, 6 timer. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F gis det tilbud om kontinuasjonsseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Backmann, K. & Haug, P. (2006). Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport nr. 62. Høgskolen i Volda/Møreforskning. (Kap 1, 2 og 4). Lastet ned 13.12.16 fra: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Tilpasset_opplaring.pdf
Bakke, J. (2017). Tilpasset opplæring i skole og samfunn. i; Haugen, V.D. & Stølen, G. (red.). Pedagogisk mangfold - i et samfunnsperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget.
Barneombudet (2017). Uten mål og mening. Elever med spesialundervisning i grunnskolen. (fagrapport). Oslo: Barneombudet. Lastet ned 01.12.17 fra: http://barneombudet.no/wp-content/uploads/2017/03/Bo_rapport_enkeltsider.pdf
Bargel, H.L. & Samuelsen, A.S. (2007). Hva sier opplæringsloven om systemrettet arbeid? Et redskap i arbeidet med å forbedre den tilpassede opplæringen. I; Vold, E.K. & Saltveit, V. (red). Vi har prøvd alt! Systemblikk på pedagogiske utfordringer. En artikkelsamling om tilpasset opplæring, inkludering og atferd i skolen. Porsgrunn: Lillegården kompetansesenter/Bredtvedt kompetansesenter/Trøndelag kompetansesenter. Lastet ned 13.12.16 fra: http://www.statped.no/globalassets/publikasjoner/statped-skriftserie/vi_har_provd_alt.pdf
Bliksvær, T., Fylling, I., Hustad, B-C. & Korneliussen, T. (2017). Læreres forståelser av årsaker til en høy forekomst av spesialundervisning. i; Tidsskrift for velferdsforskning, nr. 1/2017. s. 27-44. Lastet ned 01.12.17 fra: https://www.idunn.no/tidsskrift_for_velferdsforskning/2017/01/laereres_forstaaelser_av_aarsaker_til_en_hoey_forekomst_av_spes
Dale, E.L. (2004). Kultur for tilpasning og differensiering. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Lastet ned 13.12.16 fra: http://www.startsiden.no/sok/?q=erling+lars+dale+kultur+for+tilpasning+og+dffereniering&lr=lang_no
Dyssegaard, C. B. & Larsen, M. S. (2013). Viden om inklusion. Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Århus Universitet. København. Lastet ned 13.12.16 fra: http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Clearinghouse/Viden_om/VidenInklusion.pdf
Fylling, I. (2007). Tilpasning for alle? Modell og praksis i forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning i; Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 4/2007, s. 303-315. Lastet ned 01.12.17 fra: https://www.idunn.no/file/pdf/33194505/tilpasning_for_alle_-_modell_og_praksis_i_forholdet_mellom_tilpasset_oppler.pdf
Haug, P. (2015). Spesialundervisning og ordinær opplæring. I; Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, Vol 1, 2015. Lastet ned 13.12.17 fra: https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/121
Haug, P. & Backmann, K. (2007). Grunnleggjande element for forståing av tilpassa opplæring. I; Berg, G.D. & Nes, K. (red). Kompetanse for tilpasset opplæring (artikkelsamling). Oslo: Utdanningsdirektoratet. Lastet ned 13.12.16 fra: http://bestilling.utdanningsdirektoratet.no/Bestillingstorg/PDF/Kompetanse_for_tilpasset_opplaring.pdf
Jenssen, E.S. & Lillejord, S. (2009). Tilpasset opplæring: politisk dragkamp om pedagogisk praksis. I; Acta Didactica Norge, vol. 3, nr 1, art. 13. Lastet ned 13.12.16 fra: http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/5726/43006%20Jenssen%20paper_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (2003). St.meld. nr. 30. Kultur for læring, Kap 8. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/988cdb018ac24eb0a0cf95943e6cdb61/no/pdfs/stm200320040030000dddpdfs.pdf
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (1995). Læreplanverket for den 10-årite grunnskole. Generell del.
Lid, I.M. (2009) Hva kan man oppnå gjennom universell utforming? I; FORMakademisk, 2 (1). Lastet ned 13.12.16 fra: https://oda.hio.no/jspui/bitstream/10642/1466/1/353137.pdf
Markussen, E. (2010). Spesialundervisning i videregående opplæring frå Reform 94 til Kunnskapsløftet i; Acta Didacta Norge, Vol. 4, nr. 1, Art. 16. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.journals.uio.no/index.php/adno/issue/view/114
Morken, I. (2017). Minoriteter, mangfold og inkludering. i; Nilsen, S. (red.). Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget
Nilsen, S. (2017). Å møte mangfold og utvikle fellesskap. i; Nilsen, S. (red.). Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget.
Nilsen, S. (2014). Spesialundervisning i nasjonale læreplaner ¿ utelatt, uteglemt eller «integrert vekk»? En analyse av nasjonale læreplaner for grunnskolen fra og med 1974. Lastet ned 01.12.17 fra: http://www.fpkf.no/wp-content/uploads/2017/06/Sven-Nilsen-5-2014.pdf
Tangen, R. (2008). Retten til utdanning for alle. I; Befring, E. & Tangen, R. (red.). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.
Andre kilder
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova), Kapittel 5. Lastet ned 13.12.16 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_6
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova), kapittel 1. Lastet ned 13.12.16 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_1
Lov om barnehager (barnehageloven), § 19. Lastet ned 13.12.16 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64?q=barnehagelova#KAPITTEL_6
Vurdering for læring: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/
FNs barnekonvensjon
Salamanca-erklæringen
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1010
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet