vår 2018
PED-2011 Pedagogisk og spesialpedagogisk veiledning - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på bachelorgradsprogrammet i pedagogikk og studenter på Spesialpedagogikk for lærere fordypningspakke 2 og 3. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. 

Følgende emner bør være påbegynt eller fullført før man melder seg opp: Ped-1010, Ped-1011, Ped-1012. 

Emnet er obligatorisk for studenter på studieretning spesialpedagogikk i bachelorprogrammet i pedagogikk.


Innhold

Emnet skal gi en oversikt over teorier og modeller i veiledning, med hovedvekt på veiledning forankret i humanistisk grunnlagstenkning, jfr. den generelle del av læreplanens poengtering av at humanistiske verdier skal vektlegges. Temaer som vil bli berørt er veiledningens relevans i pedagogisk og spesialpedagogisk virksomhet, i individuelle og gruppebaserte sammenhenger.

Emnet vektlegger kommunikasjonsferdigheter i veiledningsprosesser, organisering og gjennomføring av veiledningssamtaler hvor barn, unge, foreldre og profesjonelle kan involveres, sammen eller enkeltvis.

Det vil bli gitt en grunnleggende innføring i observasjon gjennom videoanalyse, og bruk av video som arbeidsredskap i veiledningsprosesser. Presentasjon av aktuelle arbeidsmåter som ICDP-programmet og Marte Meo-metoden i veiledning.


Anbefalte forkunnskaper

PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring, PED-1011 Normalitet, avvik og funksjonshemning, PED-1012 Lærevansker i individ og systemperspektiv

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper og forståelse

  • Teoretisk innsikt i veiledning, og innsikt i å vurdere metodenes forankring i ulik grunnlagstenkning.
  • Grunnleggende kunnskap om arbeidsredskap som videoanalyse, og aktuelle programmer og metoder som anvendes i praksisfeltet.

Ferdigheter

  • Praktiske ferdigheter i individuell og gruppebasert veiledning.

Kompetanse

  • Studenten kan redegjøre forulike former for veiledning, og organisering og gjennomføring av individuelle og gruppebaserte veiledningsprosesser.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger, seminar, samt øvelser i veiledning. Emnet gis i vårsemesteret. I henhold til kvalitetssikringsystemet evalueres emnet minimum én gang pr. programperiode.

Eksamen

Eksamen består av 6-timers skoleeksamen. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

Pensum

I kompendiet:

Wedel-Brandt, B. (2000). Om udviklingsbegrebet. I S. Egeberg, J. Halse, E. Jerlang, A.J. Jonassen, S. Ringsted & B. Wedel-Brandt. Redigert av E. Jerlang. Utviklingspsykologiske teorier. Oslo: Gyldendal Akademiske. (s.11-31). ISBN 978-8241712166

 

I tillegg:

Bjørndal, C.C.P. (2016). Konstruktive hjelpesamtaler. Oslo: Gyldendal Akademiske (298 s) ISBN 978-8205494336

Boge, M., Markhus, G., Moe, R. & Ødegaard, E.E. (2009). Læring gjennom veiledning. Meningsskaping i grupper. Bergen: Fagbokforlaget (148 s). ISBN 978-8245009224

Linder, A. (2016). Professionel relationskompetence. Stjernestunder i det relationelle univers. Fredrikshavn: Dafolo A/S (150 s). ISBN 978-8771600827

Sollied, S., Kirkebæk, B., Christenesen, M. (2016). Videoanalyse i team. At skabe og dele viden i udviklingsstøttende netværk. Viborg: Danske Psykologisk Forlag (228 s) ISBN 978-8771583656

 

Totalt 844 sider på pensum

 

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-2011
  • Tidligere år og semester for dette emnet