vår 2018
SPL-2009 Kommunikativ planlegging - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Anbefalte forkunnskaper: God beherskelse av engelsk i tillegg til norsk.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SPL-6302 Kommunikativ planlegging og stedsutvikling 10 stp

Innhold

Emnet tar utgangspunkt i at planlegging i det moderne samfunn må være en kommunikativ prosess, og ikke kun en instrumentell problemløsningsmetode. Planlegging, enten det dreier seg om overordnet samfunnsplanlegging eller fysisk planlegging for et mindre område involverer mange aktører med ulike interesser. Utfordringer er derfor å komme frem til felles løsninger på tross av motstridende interesser. Den kommunikative planleggingsmodellen er utviklet for å handtere denne typen utfordringer. I dette emnet blir derfor denne modellen gjennomgått. Hovedvekten legges på den kommunikative modellens teoretiske og metodiske grunnlag. Vitenskapsteoretisk er modellen fundamentert i den språklige vendingen innenfor samfunnsvitenskapen, der de språklige handlinger tillegges vekt. Planlegging som en språklig interaksjonsprosess, der kvaliteten på denne interaksjonen får et sterkere fokus enn i andre planleggingsformer.

Hva lærer du

 Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat: 

 

Kunnskap:

  • økt kunnskap og forståelse for planlegging som en kompleks kommunikativ prosess gjennom tilegnelse av det teorigrunnlag kommunikativ planlegging hviler på.

 Ferdigheter:

  • ha ferdigheter i å planlegge, designe og lede en samarbeidsprosess.

Kompetanse:

  • være kompetent til å analysere kommunikative prosesser og utøve kommunikativ planlegging i praksis.

 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Det er vanligvis mulig å besvare eksamen på norsk, svensk og dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller engelsk oppgavetekst rettes til Institutt for sosiologi, samfunnsplanlegging og statsvitenskap. Om bruk av målform i eksamensoppgaver, se § 12 i Forskrift for eksamener ved Universitetet i Tromsø.


Undervisning

8 doble forelesninger samt 8 timer workshop. Minimum 4 timer seminar.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.

 


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Obligatorisk workshop over 8 timer, samt etterarbeid.
  • Presentasjon av litteratur på seminar.

Arbeidskravene vurderes av faglærer som godkjent / ikke godkjent.

Eksamen består av:

Hjemmeeksamen med gitt oppgavetekst på 10 sider (3500- 4000 ord). Varighet: 7 dager.

 

Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
 

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Artikler tilgjengelig i kompendium (K) eller på nett (N):

INTRODUKSJON

Arnstein, S. (1969): The ladder of citizen participation. Journal of American Planning Association 35 (4):216-224, 9 s. (N)

Fung, A. (2015). Putting the public back into governance: The Challenges of citizen participation and its future. Public administration review, vol 75, 4, 513-522. 9 sider. (N)

E. O. Eriksen og Weigård: Kommunikativ handling og deliberativt demokrati, Fagbokforlaget, 1999, kap. 1, 3 og 4, 77 s. (K)

A. Agger (2007): Kommunikativ planlægningsteori ¿ nye idealer for borgernes rolle i planleggingen. I: Anne Jenssen et al: Planlægning i teori og praksis ¿ et tverrfaglig perspektiv. Roskilde Universitetsforlag. 16 s. (K)

TEORI OG PRAKSIS

Innes, J. E. & Booher, D. E. (2010) Planning with Complexity. An introduction to collaborative rationality for the public sector. London: Routledge, kapitlene 1, 2, 3 og 8. 120 s. (K)

Agger, A (2015).: Hvilke potentialer og utfordringer er der ved tidlig inddragelse af borgere i samproduktion af styring? Politica, 47. årg.nr 2, 185-201. 16 s. (N)

Forester, J. (2006) Making participation work when interests conflict. Moving from facilitation Dialogue and Moderating Debate to Mediating Negotiations. Journal of the American Planning Association, Vol 72, no 4, pp 447-456. 9 s. (N)

P. Healey: Institutionalist Analyses, Communicative Planning and Shaping Places. Journal of Planning Education and research 19:111-121. 1999. 11 s. (N)

Leino, H. og Laine, M. (2012). Do matters of concern matter? Bringing issues back to participation. Planning theory, 11(1), 89-103, 24 s. (N)

Susskind, L.: Arguing, bargaining and getting agreement. Moran, M et al. eds. Handbook of Public Policy. Oxford: Oxford University Press, 2006, 26 s. (K)

Knudtzon, L.C. (2015). Meningsbryting og involvering i planprosesser i et demokratiperspektiv. Kapittel 7 i: Hanssen, G.S.,et al. Kompakt byutvikling. 12 s.(K)

Evans-Cowley, J. (2010). Planning in the age of Facebook: the role of social networking in planning processes. GeoJournal 75: 407-420. 13 s. (N)

Lukensmeyer, C.J og Brigham, S. (2002). Taking Democracy to Scale: Creating a Town Hall Meeting for the Twenty-First Century. National Civic Review, vol 91, No. 4.351-366, 15 s. (N)

Shearer, A.W. (2005). Approaching scenario-based studies: three perceptions about the future and considerations for landscape planning. Environment and planning B: Planning and design, vol. 32, pp 67-87. 20 s. (N)

Amdam, R. (2005). Presentasjon av dugnadsmetoden. Kap. 11 i: Amdam,. R.: Planlegging og prosessleiing. Korleis lykkast i utviklingsarbeid. 20 s. (K).

Nygårdsvik, I. (2005). Fra konflikt til samarbeid ¿ dialogens 4 grunnprinsipp. Kart og plan, 4, 2005, s. 216-223. 7 s. (N).

Aarsæther, N., Falleth, E., Nyseth, T. og Kristiansen, R.(red). Utfordringer for norsk planlegging. Kap. 14, 15, 16 og 17. 70 s. (K)

Watson, V. (2014). Co-production and collaboration in planning ¿ the difference. Planning theory & practice, 15,1, s. 62-76. 14 s. (N)

Broderstad, E.G., Hernes, H.K., og Jenssen, S. (2015). Konsultasjoner: prinsipper og gjennomføring. I: B. Bjerkli og P. Selle (red). Samepolitikkens utvikling, s. 91-121, 30 s. (K)

Bridger, J.C. (1997). Community stories and their relevance to planning. Applied behavioural science review, vol 5, 1, s. 67-80. 13 s. (N)

KRITISKE PERSPEKTIVER:

Day, D. (1997). Citizens participation in the planning process: an essentially contested concept. Journal of planning literature, Vol. 11, No.3, 421-434, 13 s.(N)

K.A. Harvold: Planleggingens kommunikative vending: Nytt paradigme eller

gammel debatt? Norsk Statsvitenskapelig tidsskrift. 4/2002. s. 356-378. 22 s.(N)

 

P.M. Guirk; Situating communicative planning theory: context, power, and

Knowledge. Environment and planning, 2001 vol 33. s. 195-217. 23 s. (N)

K. Umemoto: Walking in Another¿s Shoes. Epistemological Challenges in Participatory Planning. Journal of Planning Education and Research 21 (2001) 17-31. 25 s. (N)

 

614 sider.

TILLEGG:

KMD sin veileder: Medvirkning I planlegging.

DogA: Sluttrapport: Barn i By.

 

Anbefalt tilleggslitteratur

 

Asle Farner: Verksted som verktøy. Å planlegge og lede workshops.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: SPL-2009
  • Tidligere år og semester for dette emnet