vår
2018
ERG-1030 Helse, aktivitet og deltakelse hos barn - 15 stp
Innhold
Tema for dette emnet er barns deltakelse i hverdagsaktiviteter. Studentene skal lære om hvordan barn utvikler seg i lek og læring i et nært samspill med sine omgivelser, med særlig fokus på familien og /eller nære omsorgspersoner. Denne kunnskapen utvikles gjennom tilegnelse av ulike teorier om menneskets utvikling og gjennom praksis hvor studentene deltar sammen med barn i barnehage. Studentene skal også lære om hvordan barn av ulike årsaker kan erfare begrensninger i aktivitetsutførelse og deltakelse i lek og læringsaktiviteter. Studentene skal kunne redegjøre for hvordan begrensninger i barns kapasitet til å utføre aktivitet eller hindringer i omgivelsene kan få konsekvenser for deres utvikling og deltakelse i hverdagsaktiviteter.. Studentene skal også kunne redegjøre for kunnskap om barns rettigheter og relevante lover og servicetilbud som finnes innen helse/sosialtjeneste og skoleverk.Hva lærer du
Generell kompetanse:
1- Gjør rede for relevant lovverk, planer og servicetilbud som retter seg mot/ivaretar barns rettigheter og behov.
2- Resonnerer over egen rolle i læringsmiljøet og bidra aktivt til progresjon i arbeidsgruppa.
3- Bidrar med konstruktiv kritikk i samarbeid med andre (medstudenter, lærere og samarbeidspartnere i praksis).
Kunnskap i ergoterapi:
1 - Kan anvende ulike teorier som forklarer barns utvikling i lek og læring
2- Forklarer hvordan samspillet mellom barn, familie, nærpersoner og nærmiljø kan påvirke barnets utvikling og deltakelse i hverdagslivets aktiviteter.
3- Belyser sammenhengen mellom bevegelse, sansing, persepsjon og kognisjon i utførelse av daglige aktiviteter.
4 - Forklarer helse- og funksjonsvansker som spesielt opptrer hos barn, og diskutere hvordan disse kan påvirke barns aktivitet og deltakelse i hverdagen.
5 - Kartlegger universell utforming av barns omgivelser og hvordan omgivelsenes utforming kan bidra til en sikker oppvekst
6 - Forklarer lekens betydning og hvordan omgivelsenes krav, sted, tid og rom påvirker aktivitetsutførelse i lek
7 - Gjør rede for ergoterapeutens rolle i habilitering
Ferdigheter i ergoterapi:
1 - Etablerer kontakt og kommunisere med barn på barns premisser
2 - Kartlegger, analyserer og vurderer barns aktivitet og deltakelse i hverdagsaktiviterer og foreslår tiltak der det er fare for eller foreligger begrensninger i utøvelsen av og deltakelse i aktivitet.
3 - Dokumenterer vurderinger og tiltak i forhold til barns deltakelse i aktivitet både skriftlig og muntlig.
4 - Resonnerer kritisk over ergoterapeutens yrkesutøvelse og deltakelse i tverrfaglig samarbeid i arbeid med barn og barns nærmeste omsorgspersoner.
Eksamen
For å få framstille seg til eksamen må alle arbeidskrav være bestått og all obligatorisk aktivitet gjennomført.
Arbeidskrav: Skriftlig notat i gruppe. 1200 ord og muntlig framlegg. Barns utvikling i lek og læring.
Praksis: I dette emnet er studentene utplassert 1 uke (5 dager) i praksis med barn i barnehage. I praksis har studentene en kontaktperson som er ansatt i barnehagen. Veiledning før og etter praksis utføres av 3. års ergoterapeutstudent.
Eksamen: Individuell skriftlig hjemmeeksamen: Del A: Skriftlig oppgave om barns deltakelsei lek, ca. 2400 ord. Del B: Refleksjonosnotat om ergoterapeutens rolle/yrkesutøvelse i arbeid med barn og deres omsorgspersoner, ca. 400 ord.
Varighet: 3 dager i juni.
Vurdering: Del A teller 85% og del B teller 15%. Begge deler må være bestått for at eksamen skal være bestått. Det gis en samlet karakter. Dersom en del vurderes til ikke bestått må hele eksamen tas på nytt.
Vurderingsutrykk: Karakter A-F.
Utsatt eksamen og kontinuasjonseksamen: Studenter med gyldig forfall gis adgang til utsatt eksamen. Ved vurdering til karakter F gis det adgang til kontinuasjonseksamen jf § 22 i Forskrift for eksamener ved UiT - Norges Arktiske Universitet.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: ERG-1030
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet