høst
2017
FYSIO-106-B Klinisk fordypning i fysioterapi - 40 stp
Innhold
Emnet er siste del av den kliniske opplæringen i bachelorstudiet i fysioterapi. Studenten tilegner seg kunnskaper innen psykologi og pedagogikk (2 sp); personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse (1 sp); biomekaniske og nevrofysiologiske aspekter ved bevegelse (3 sp); bevegelsesanalyse og bevegelseserfaring (1 sp); sykdomslære og funksjonshemming (5 sp); helsefremmende og forebyggende fysioterapi (5sp) og behandling rehabilitering og habilitering (23 sp). Studentene skal erfare de kravene som stilles til en ferdig fysioterapeut, og være i stand til å møte de på en kompetent måte. De skal utøve fysioterapi som er forankret i forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og en internalisert yrkesetikk.
12 uker praksis som kan omfatte alt som er gjennomgått i studiet. For å kunne gå ut i praksisstudier i tredje studieår må eksamen i andre studieår være bestått, og krav til studiedeltakelse i ferdighetstrening må være overholdt.
Hva lærer du
Etter fullført emne skal studenten kunne
-undersøke og vurdere pasienter, og anvende et bredt repertoar av behandlingstiltak. Studenten skal kunne benytte tiltak som er tilpasset pasientens problemstilling
-fremme pasientens deltagelse i undersøkelses- og behandlingssituasjoner og anerkjenne pasientens livssituasjon Studenten skal kunne formidle sine vurderinger slik at pasienten får innsikt i sine funksjonsproblemer
-reflektere over egen yrkesutøvelse og bruke dette til å arbeide med seg selv og sin egen personlige og faglige utvikling.
-følge gjeldende krav til dokumentasjon på en systematisk og faglig forsvarlig måte. Studenten skal kunne formidle sin faglige forståelse og begrunne valg av tiltak både muntlig og skriftlig
-anvende fysioterapeutisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger samt treffe begrunnede valg
-integrere kunnskap og erfaring i arbeid med habilitering og rehabilitering og skal kunne forholde seg til kompleksiteten de forskjellige aldersgruppene representerer
-delta i planlegging og lede kort og langsiktige prosesser som tar sikte på å bedre eller opprettholde menneskers muligheter til funksjon og livsutfoldelse eller forebygge helseproblemer
-iverksette relevante helsefremmende og forebyggende tiltak basert på fysioterapeutisk vurdering av samspillet mellom individ, gruppe og miljø
Eksamen
Arbeidskrav: 4-5 arbeidskrav.
Praktisk-muntlig klinisk eksamen. Ved vurdering av eksamen benyttes karakterskalaen A-E for bestått og F for ikke bestått. Ved praksis benyttes karakterbetegnelsen bestått/ikke bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 40
- Emnekode: FYSIO-106-B
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet