vår 2018
BLU-1207F Natur, helse og bevegelse - 20 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på barnehagelærerutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-1103 Natur, helse og bevegelse 20 stp
BLU-1207 Natur, helse og bevegelse 20 stp
BLU-1207S Natur, helse og bevegelse 20 stp
BLU-1005 Natur, helse og bevegelse 20 stp
BLU-1005S Natur, helse og bevegelse 20 stp
BLU-1005F Natur, helse og bevegelse 20 stp

Innhold

Emnet tematiserer barns utforskning og opplevelser av fysiske fenomen, mangfoldet i naturen og barns fysiske og motoriske utvikling. Arbeid med å legge til rette for opplevelser og mestring for barn innenfor lek, fysisk aktivitet og naturforståelse er sentralt. Bærekraftig utvikling vil også være et tema i dette emne, og knyttes til hensyn til og bruk av naturen, spesielt samisk naturbruk.

Emnet skal videre gi studentene grunnlag for å ivareta barns helse og behov for bevegelse, samt å ta vare på egen helse. Veiledning som verktøy for utvikling av kompetanse i personalgruppa og i samhandling med foresatte vil også bli belyst.

Bruk av pedagogiske og digitale verktøy inngår i emnet.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:  

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om:

  • barns fysiske og motoriske utvikling, som utgangspunkt for hvordan barn lærer og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
  • variert fysisk aktivitet og kroppslig lek
  • barns læringsprosesser i ulike læringsmiljø
  • naturens mangfold og fenomen med vekt på nordnorsk natur
  • naturforståelse, også knyttet til de 8 samiske årstider
  • flerkulturelle perspektiver i kroppslig lek, kosthold, helse og forhold til naturen
  • kosthold, helse og helsefremmende arbeid for barn og voksne
  • sikkerhet ved barns lekemiljø inne og ute
  • veiledningsteori som pedagogisk verktøy

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden sammen med barn, samt gjøre nytte av lokale naturressurser
  • planlegge, gjennomføre og vurdere forhold knyttet til fysisk aktivitet, kroppslig lek, hvile, kosthold og hygiene for alle barn i barnehagen
  • reflektere over natur, helse og bevegelse i kulturelle perspektiv
  • legge til rette for miljøvennlige handlinger i barnehagen
  • fremme barns lek og læring gjennom kreativ og kritisk bruk av ulike pedagogiske og digitale verktøy
  • vurdere risiko av lekemiljø, og legge til rette for barns risikomestring
  • benytte veiledningssamtaler som verktøy i sin personalledelse

Kompetanse

Studenten skal:

  • kunne lede og delta i lek, fysisk aktivitet og naturopplevelser med barn
  • kunne legge til rette for variert helsefremmende arbeid i barnehagen, samt ivareta egen helse
  • kunne reflektere over natur, helse og miljøspørsmål og kunne begrunne hvorfor dette er viktig i arbeid med barn
  • kunne orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforsking og aktiviteter sammen med barn
  • kunne utføre førstehjelp
  • ha erfaring med observasjon og pedagogisk dokumentasjon, samt innsikt i disse områdenes vektlegging i barnehagen
  • kunne utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen

kunne samarbeide med og lede personalgruppen gjennom veiledningssamtaler


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Ved Campus Tromsø vil undervisningen gå i høstsemesteret.

Ved Campus Alta vil undervisningen gå i vårsemesteret.

Undervisningsomfang: om lag 110 timer.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • deltakelse på praksisforberedende møte
  • studentens utviklingsmål og plan for praksisperioden ferdigstilles i samråd med praksislærer første praksisuke. Studenten informerer medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • dokumentere og reflektere over ulike forhold i barnehagen knyttet til risikomestring og sikkerhet. Dokumenteres digitalt ved bilder e.l. i tillegg til refleksjonsnotat på om lag 400 ord
  • planlegge og gjennomføre to aktiviteter (i ulike barnegrupper) med utgangspunkt i emnets faglige innhold. Plan og evaluering skriftliggjøres
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)

 

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • førstehjelpskurs
  • gjennomføre og vurdere minimum én veiledningssamtale med medstudenter
  • en praktisk-didaktisk oppgave (PDO)  grupper med fokus på ferdigheter  dadaktikk, praktisk pedagogikk og vurdering. Studentene leverer inn didaktisk plan i forkant av en praktisk gjennomføring samt leverer en faglig vurdering/drøfting på om lag 800-1200 ord
  • En individuell fagtekst som skal knyttes til aktivitet eller observasjon på om lag 1500-2000 ord.
  • en didaktisk oppgave (i gruppe) som gjennomføres med barnegruppe. Oppgaven dokumenteres og legges frem for felles refleksjon og faglig drøfting i plenum
  • en digital objektsamling for biologisk mangfold knyttet til feltaktiviteter

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Eksamen består av:

En praktisk- didaktisk hjemmeeksamen i grupper (inntil 3 studenter) med en varighet på 5 dager, med påfølgende muntlig gruppepresentasjon og muntlig eksaminering på om lag 30 minutter

 

Det gis individuell karakter.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Pensum

Bøker:

Birkeland Å, og N. Carson (2013). Veiledning for barnehagelærere. 3.utg Innledning og kap.1-4. Cappelen Damm Akademisk. 58 sider.

Kolle, T., Larsen, B., Ulla, A. (2010). Pedagogisk dokumentasjon-inspirasjon til bevegelige praksiser. Kap.5-10. 70 sider.

Langholm, G. (red.) (2011). Forskerfrøboka. Barn og natur. Bergen: Fagbokforlaget.

Langholm, G. & Tuset, E. H. (2013). Matglede i barnehagen. Fagbokforlaget.

Lie, S., Vedum, T. V. & Ødegaard, T. (2013). Undre meg på: Naturfag i barnehagelærerutdanningen. Oplandske bokforlag.

Lund ¿ Iversen, K. (2008). Bra mat i barnehagen - råd, tips og oppskrifter: veiledningshefte for barnehagepersonell. Helsedirektoratet (også tilgjengelig online).

Lysklett, O. (2006). Temahefte om natur og miljø, Kunnskapsdepartementet. 47 sider. (Tilgjengelig online).

Norsk førstehjelpsråd (2004). Førstehjelp for deg som har omsorg for barn.

Osnes, H., Skaug, H. N & Kaarby, K. M. E. (2010). Kropp, bevegelse og helse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. 265 sider.

 

Artikkelsamling:

I tillegg vil det bli trykket et kompendium for emnet på ca. 100 sider. Innhold i dette vil bekjentgjøres i forkant av emnet.

 

Nettressurser:

Nettbaserte, pensumrelevante ressurser vil foreligge før studiestart.

 

 Støttelitteratur: Arnesen, E. S., Gulbrandsen, K., Gundersen, A. H. & Hovden, L. (2010). Bevegelsesglede i barnehagen. Oslo: Kommuneforlaget.

Bakke, H.H.K (2013). Natur 1, barn opplever naturen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Bakke, H.H.K (2013). Natur 2. Barn utforsker naturfenomener. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Berg, A. & Kippe, K. (2006). Småbarnas kroppslige verden. Oslo: Sebu Forlag.

Bråthen, N. F. (2005). Liten, men stor livredder / ide og manus: Nina Fostås Bråthen i samarbeid med Norges livredningsselskap DVD

Jagtøien, G. L. & Hansen, K. (2000). I bevegelse Gyldendal undervisning

Løkken, G. & Søbstad, F. (2006). Observasjon og intervju i barnehagen. Universitetsforlaget

Maanum, L. (2010). Mangfoldig naturglede i barnehagen- lek med natur, miljø og teknikk. Kommuneforlaget

Nordbotten, G. L. N. (2014). Barns fysiske utvikling Cappelen Damm.

Wilhelmsen, B. U.& Holthe (red.) (2010). Måltider og fysisk aktivitet i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.

 

 

UiT, Norges arktiske universitet, campus Alta

01.12.2016

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: BLU-1207F
  • Tidligere år og semester for dette emnet