vår 2018
MDV-3062 Kunnskapsforvaltning - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet er et valgemne på master i medie- og dokumentasjonsvitenskap. Emnet kan tas som valgemne i andre mastergradsprogram ved UiT. Emnet kan tas som enkeltemne av studenter som fyller opptakskrav til master i medie- og dokumentasjonsvitenskap

Opptakskrav

Opptakskrav: bachelorgrad med fordypning i medie- og dokumentasjonsvitenskap (80 studiepoeng) eller tilsvarende. I tillegg kreves et karaktergjennomsnitt tilsvarende C eller bedre i fordypningsemnene. Studentene bør beherske engelsk godt.

Med forbehold om 3 påmeldte vil emnet være tilgjengelig våren 2018.

9371 - enkeltemner på masternivå


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

DOK-3052 Dokumentforvaltning - Kunnskapsforvaltning 10 stp

Innhold

Emnet omhandler teori innrettet mot kunnskapsforvaltning, som baserer seg på flere teoritradisjoner, fra organisasjonsteori til kommunikasjons- og læringsteori. Sentrale spørsmål er: Hvordan forstå, organisere og lede prosesser hvor kunnskap innhentes, skapes, utvikles, formidles, deles og lagres i organisasjoner? Et sentralt tema er hvordan taus kunnskap ("tacit knowledge") kan formaliseres.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har avansert kunnskap om:

  • teoretiske modeller for hvordan kunnskap overføres i organisasjoner og om hvordan slike prosesser kan organiseres
  • begrepet taus kunnskap og formalisering av slik kunnskap, og implikasjoner for forståelsen av information management vs. knowledge management
  • hvordan prosesser knyttet til innovasjon og utvikling av kunnskap påvirker organisasjoners forhold til omgivelsene (for eksempel markedet og teknologisk utvikling) og hvordan kunnskapsutvikling påvirker de interne beslutningsprosessene i organisasjonen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbegrepet og kunnskapsutviklingsprosesser i organisasjoner
  • kan nyttiggjøre seg teorier innen knowledge management for formalisering og synliggjøring av taus kunnskap
  • problematisere og drøfte faglige spørsmål knyttet til knowledge management og kan strukturere og formulere faglige resonnement til fagpersoner, arbeidskollegaer og allmennheten for øvrig

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk er norsk eller annet skandinavisk språk. Eksamensspråk er norsk. Annet språk er mulig etter søknad.

.


Undervisning

I emnet vektlegges studentaktiv læring. Undervisningsformene varierer mellom seminarer og forelesninger, studentpresentasjoner og prosjektarbeid. Det gis to veiledninger på prosjektarbeidet. Det blir ca. 20 timer undervisning over 13 uker.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • muntlig presentasjon (5-10 min.) av problemstilling knyttet til kunnskapsforvaltning
  • skisse til prosjektoppgaven (1-2 sider). Denne gjøres tilgjengelig i elektronisk form for medstudenter og lærere.

Eksamen består av:

  • Prosjektoppgave på ca. 10 sider

Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.

Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Time New Roman, 12 pkt, 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg.

Kontinuasjonseksamen: Ved karakter F/«ikke bestått» tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. august for eksamen i vårsemesteret.  


Pensum

Required reading

  • Case, D. (2007) Looking for information: a survey of research on information seeking, needs, and behavior. 2. Ed. Amsterdam: Elsevier.
  • Dalkir, Kimiz (2009) "Knowledge Management". In: Eds. Bates & Maack, Encyclopedia of Library and Information Sciences, 3. ed. London: Routledge (pp. 3129-3138)
  • Dalkir, K. (2011). Knowledge Management in Theory and Practice. Cambridge: MIT.
  • Detlor, Brian (2009) "Information Management". In: Eds. Bates & Maack, Encyclopedia of Library and Information Sciences, 3. ed. London: Routledge (pp. 2445-2451)
  • Maceviciute, E. and Wilson, T.D. (Eds.). Introducing information management: an Information Research reader. London: Facet Publishing, 2005.
  • Mackenzie, M. L. (2005) "Managers look to the social network to seek information". Information Research, 10(2).

Managers look to the social network to seek information

  • Tredinnick, L. (2008) Digital information culture: the individual and society in the digital age. Oxford: Chandos.
  • Widén-Wulff, G. (2007). Challenges of Knowledge Sharing in Practice: a Social Approach. Oxford: Chandos Publishing. 211 p. ISBN 1-84334-285-5

Additional reading / group work literature

Allen, D. & Wilson, T.D. (1996). Information strategies in UK higher education institutions. International Journal of Information Management, 16(4), 239-251.

Bawden, D. & Robinson L. (2009) "The dark side of information: overload, anxiety and other paradoxes and pathologies" Journal of Information Science, 35(2), 180-191.

Baxter, G. J. & Connolly, T. M. (2013). Implementing Web 2.0 tools in organisations: feasibility of a systematic approach. The Learning Organisation, 21(1), 6-25.

Bruce, C. (1999). Workplace experiences of information literacy. International Journal of Information Management, 19, 33-47.

Bucher, E., Fieserer, C. & Suphan A. (2012) The stress potential of social media in the workplace. Information, Communication & Society, 16(10), 1639-1667.

Choo, C. W. et al. (2006) "Working with information: information management and culture in a professional services organization" Journal of Information Science, 32(6), 491-510.

Choo, C. W. et al. (2008) "Information culture and information use: an exploratory study of three organizations" Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59(5), 792-804. 

Chua, A. & Banerjee, S. (2013) Customer knowledge management via social media: the case of Starbucks. Journal of Knowledge Management, 17(2), 237-249.

DeToni, A.F., Nonino, F. & Piretta, M. (2011). A model for assessing the coherence of companies' knowledge strategy. Knowledge Management Research & Practice, 9, 327-341.

Lloyd, A. (2006) Information literacy landscapes: an emerging picture. Journal of Documentation, 62(5), 570-583.

Maceviciute, Elena and Wilson, T.D. (2002) "The development of the information management research area" Information Research, 7 (3) Available at: http://InformationR.net/ir/7-3/paper133.html


Razmerita, L. & Kirchner, K. & Sudzina, F. (2009) "Personal knowledge management: the role of Web 2.0 tools for managing knowledge at individual and organizational levels" Online Information Review, 33(6), 1021-1039.

Rowlands, I. et al. (2008) "The Google generation: the information behavior of the researcher of the future" Aslib proceedings, 60(4), 290-310.

Rowley, J. (2001) "Knowledge management in pursuit of learning: the learning with knowledge cycle". Journal of Information Science, 27(4), 227-237.

Schlögl, C. (2005) "Information and knowledge management: dimensions and approaches." Information Research, 10(4). http://InformationR.net/ir/10-4/paper235.html

Sonnenwald, D. (2006). Challenges in sharing information effectively: examples from command and control. Information Research, 11(4).

Virta, M. & Widén, G. (2011) "Sharing what you know, building expertise: information sharing between generations in a business organization" In: Filipe, J. & Liu, K. (Eds.), KMIS 2011, Proceedings of the International Conference on Knowledge Management and Information Sharing. Paris, France, 26-29 October 2011. (pp. 129-135)

Wilson, T. (2002) "The nonsense of Knowledge Management" Information Research 8(1), http://informationr.net/ir/8-1/paper144.html

World Health Organisation Knowledge Management Strategy (2005).

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: MDV-3062
  • Tidligere år og semester for dette emnet