høst
2017
PED-3034 Spesialpedagogiske perspektiver og grunnlagsproblematikk - 10 stp
Opptakskrav
Bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk eller annen pedagogisk utdanning (allmennlærerutdanning, praktisk og estetiske lærerutdanning, førskole/barnehagelærerutdanning, faglærerutdanning, bachelor/master med PPU og barnevernspedagog), minimum 3 år (180 studiepoeng). Grunnskolelærerutdanning fullført 3 og1/2 år tilsvarende 210 stp.
Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.
Innhold
- læreplanteori og læreplanpolitikk
- den historiske utviklingen av det spesialpedagogiske fagfeltet og av spesialundervisning med retning mot en inkluderende barnehage og skole, også sett i et internasjonalt perspektiv
- kunnskapsparadigmer for analyse og beskrivelse av lærevansker og elevforskjeller
- kritisk analyse av praksisfeltet med utgangspunkt i de teoretiske perspektivene
- grunnlagsposisjoner og vitenskapsteoretiske innfallsvinkler til spesialpedagogikk.
- politiske posisjoner og spesialpedagogikkens handlingsrom
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- sentrale lover og forskrifter for skolen
- hvordan den spesialpedagogiske historien og den samfunnsmessige konteksten har utviklet opplæringen og det spesialpedagogiske feltet
- pedagogiske teorier som beskriver forutsetning for læring og kjennskap til ulike teoretiske perspektiver som grunnlag for analyse og utvikling av spesialpedagogiske tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- forstå og diskutere begrepene kunnskapsparadigme og kunnskapsdiskurser i opplæring og forskning.
- gjennomføre kritiske analyser av politiske og pedagogiske tekster i feltet
- reflektere over verdier og kunnskapstradisjoner som er knyttet til opplæring generelt og spesialundervisning spesielt
- sette seg inn i og vurdere sentrale politiske styringsdokumenter i lys av pedagogiske teorier
Kompetanse
- Studenten kan skrive en analytisk og akademisk tekst ut fra gitte normer for referanser og kildebruk
- Studenten kan identifisere og kritisk undersøke ulike spesialpedagogiske kunnskapsparadigmer
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave
- Tre refleksjonsnotater eller læringslogger
Eksamen og vurdering:
Skriftlig individuell tekstanalyseoppgave. Hjemmeeksamen.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.
Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Pensum
Bøker:
Befring. E. (2016): Grunnbok i spesialpedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget (200 sider)
Grue, L. 2004. Funksjonshemmet er bare et ord. Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Oslo: Abstrakt Forlag. (300 sider)
Groven, B. 2013. Spesialpedagogen i endringstider. Oslo: Universitetsforlaget. (180 sider)
Hausstätter, R.S. 2007. Spesialpedagogiske grunnlagsproblemer: mellom ideologi og virkelighet. Bergen: Fagbokforlaget. (188 sider).
Rønbeck, A.E. 2012. Inspirert av Foucault: Nyere empirisk teori. Bergen: Fagbokforlaget.
- Rønbeck, A.E. Spesialundervisning: Diskurser under press? Side 220-239. (19 sider).
Anbefalt tilleggslitteratur:
Askildt, Astrid & Johnsen, Berit Helene (2012). Spesialpedagogiske røtter og fagets utvikling i Norge, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Kapittel 2. s 59 - 75
Haug, P. 1999. Spesialundervisning i grunnskolen. Grunnlag, utvikling og innhald. Oslo: Abstrakt forlag. (220 sider)
Johnsen, Berit Helene (2014). A Curricular Approach to Inclusive Education. Some Thoughts concerning Practice, Innovation and Research, In Berit Helene Johnsen (ed.), Theory and Methodology in International Comparative Classroom Studies. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978¿82-02¿47061¿6. Kapittel 9. s 133 - 181
Johnsen, Berit Helene (2013). Development towards the Inclusive School - Practices, Research and Capacity Building, In Berit Helene Johnsen (ed.), Research Project Preparation within Education and Special Needs Education. Introduction to Theory of Science, Project Planning and Research Plans. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-7634-977-1. Kapittel 1. s 15 ¿ 34
Rønbeck, A.E. 2012. Inspirert av Foucault: Nyere empirisk teori. Bergen: Fagbokforlaget. (ca 250 sider to av kapitlene er pensum på denne modulen).
Steinsholt, K. og Dobson, S. (red). 2011. Dannelse: Introduksjon til et ullent landskap. Oslo: Tapir Akademisk forlag. Forord, kapittel 1, 2 og 3. (137 sider)
Rønbeck, A.E. 2009. Vurdering for og av læring. I: Germeten, S. (red.) Fra læreplan til læreres praksis. Tromsø: Eureka forlag. (15 sider).
NOU 2009:18. Rett til læring. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Informasjonsforvaltning.
St. meld. nr. 30 (2003-2004): Kultur for læring. Oslo: Det kongelige utdannings- og Forskningsdepartementet.
St.meld. nr. 18 (2010-2011). Læring og fellesskap: tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
St. meld. nr. 22 (2010-2011). Motivasjon ¿ Mestring ¿ Muligheter. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
St, meld, nr. 20 (2012-2013). På rett vei- Kvlitet og mangforld i fellesskolen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
St, meld, nr. 24 (2012-2013). Framtidens barnehage. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
St. meld, nr. 19 (2015 2016). Tid for lek og læring- Bedre innhold i barnehagen. Oslo.
Kunnskapsdepartementet.
NOU 2015: 8. Fremtidens skole - Fornyelse av fag og kompetanser.
St. meld. 28 (2015 2016). Fag- Fordypning- Forståelse -En fornyelse av Kunnskapsløftet. Oslo. Kunnskapsdepartementet.
Kunnskapssenter for utdanning, 2016. Evnerike elever og elever med stort læringspotensial.
Meld. St. 21 (2016 2017). Lærelyst, tidlig innsats og kvalitet i skolen. Oslo. Kunnskapsdepartementet.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3034
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet