høst
2017
PED-3031 Inkludering og tilpasset opplæring - 10 stp
Innhold
- Historisk, politisk og juridisk bakgrunn for inkludering og tilpasset opplæring.
- Operasjonalisering av begreper som inkludering, inkluderende læringsmiljø, likeverd, tilpasset opplæring, deltakelse, demokrati, rettferdighet, tidlig innsats, tilfredsstillende læringsutbytte og spesialpedagogisk tiltakskjede
- Strategier for gjennomføringer av en skole for alle og common access (universell utforming).
- Salamanca-erklæringen og andre internasjonale strømninger i inkluderingsdebatten.
- Tilrettelegging av tilpasset opplæring og læringsmiljø i en inkluderende barnehage og skole. Fokus på barn og unge med særlige utfordringer, også de med stort læringspotensial.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- den historiske bakgrunnen og juridiske og politiske målsettinger for prinsippene om inkludering, likeverd og tilpasset opplæring i utdanning, arbeid og samfunn.
- begreper som inkluderende læringsmiljø og tilfredsstillende læringsutbytte.
- hvordan prinsippet om tilpasset opplæring gjelder alle, også elever med stort læringspotensial.
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre et forprosjekt om inkludering, tidlig innsats og/eller tilpasset opplæring og vise til bakgrunn for og målsettinger med disse prinsippene.
- redegjøre for den brede og smale betydningen av tilpasset opplæring, og vise til begrepets plass i lover og retningslinjer.
- analysere og vurdere hva som er et godt læringsmiljø for barn og unge med spesielle behov, også de som har stort læringspotensial, med bakgrunn i teori og nyere forskning.
Kompetanse
- kan analysere og vurdere ulike syn på læring som ligger til grunn for inkludering og tilpasset opplæring i grunnopplæringen og lærerutdanning
- kan framstille seg muntlig for lærere og medstudenter med en redegjørelse for ulike aspekter knyttet til inkludering og tilpasset opplæring
- kan legge til rette for og veilede andre i tilrettelegging av et inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- Tre refleksjonsnotater eller læringslogger.
- Gjennomføre et småskala forskningsprosjekt i barnehage eller skole hvor det samles inn data relatert til tema inkludering og/eller tilpasset opplæring.
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring, mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave.
Eksamen består av en muntlig eksamen organisert som en forskningskonferanse etter gitt oppgavetekst. Studenten skal:
- levere abstract innen gitt dato basert på småskala forskningsprosjekt.
- legge frem sitt prosjekt
- få og gi respons fra/til tildelt medstudent som «kritisk venn»
- gi innspill i plenum basert på medstudenters presentasjoner
Vurdering av abstrakt og muntlig presentasjon vekter 50% hver. Vurdering av opponentrolle og respons fungerer som karakterjusterende.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.
Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Pensum
Bachmann, K. og P. Haug. 2006. Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport nr 62. Volda: Høgskolen i Volda. (120 sider). Finnes også på nett: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Tilpasset_opplaring.pdf
Bjørnsrud, H. 2014. Den inkluderende fellesskolen - læringskraft for elever og lærere? Oslo: Gyldendal Akademisk. (145 sider).
Lie, B. 2014. Eksepsjonelle og dobbelteksepsjonelle elever. Begavede elever og begavede elever med lærevansker. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. S. 14-118 (104 sider)
Olsen, M. 2013. En inkluderende skole? Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (167 sider)
Rønbeck, A.E. 2012. Inspirert av Foucault: Nyere empirisk teori. Bergen: Fagbokforlaget:
- Rønbeck, A.E. og Rønbeck, N.F. Disiplinering av kropp og sinn i kroppsøvingsfaget. Side 112-129. (17 sider).
- Olsen, M.H. Det ytre og det indre panoptikon - når mennesker klassifiserer. Side 240-254. (14 sider).
Velg enten Arnesen eller Hausstätter avhengig av om du ønsker å fokusere på barnehage- eller skolefag:
- Arnesen, A.L. (red.). 2012. Inkludering; perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. (velg ca 100 sider).
- Hausstätter, R.S. 2012. Inkluderende spesialundervisning. Bergen: Fagbokforlaget (ca. 100 sider).
I kompendium:
Nilsen, S. 2010. Læreplanarbeid og kvalitetsutvikling i tilpasset opplæring og spesialundervisning. I: Buli-Holmberg, J og Nilsen, S. (red.), Kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring. Om forbedring av opplæringen for barn, unge og voksne med særskilte behov. Universitetsforlaget. S. 74 - 93 (19 sider).
Tetler, S. og Langager, S. (red.). 2009. Specialpædagogik i skolen. København: Gyldendal. Sider 25-34. (10 sider).
Ca. 900 sider.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3031
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet