høst 2017

PSY-1010 Psykologiens historie og fenomenbeskrevet psykologi - 10 stp

Sist endret: 06.10.2017

Ansvarlig fakultet

Det helsevitenskapelige fakultet

Studiested

Tromsø |

Søknadsfrist

1. juni.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.

Innhold

PSY-1010 er studentenes første emne i psykologi. Hensikten med emnet er å gi studentene kunnskap om aktuell psykologisk forskning og fagets historiske utviklingstrekk.

Å ha innsikt i fagets historie, er en viktig forutsetning for å kunne forstå moderne psykologi. Fagets historiske utvikling har bidratt til å forme psykologien og gi faget det preget det har i dag. Den moderne psykologiens metodiske tilnærminger, teoretiske perspektiver, underdisipliner og faglige kontroverser er alle et resultat av en utvikling som strekker seg langt tilbake i tid. PSY-1010 tar derfor sikte på å gi studenter på årsstudiet i psykologi og bachelor i psykologi en innføring i fagets viktige utviklingstrekk, filosofiske røtter, historiske skoleretninger og innflytelsesrike personer.

I tillegg til innføringen i psykologiens historie vil to aktuelle tema fra moderne psykologi bli presentert. Temaene skal være "fenomenbasert" i den forstand at aktuelle problemstillinger fra psykologien presenteres i en form som gjør det lett å kjenne igjen fra dagliglivet. De drøftes ut fra både et forskningsmessig og anvendt perspektiv. Eksempler på slike temaer kan være psykisk avvik, seksualvaner, rus/avhengighet, flyskrekk, spiseforstyrrelser, vinterdepresjon, konflikter på jobben, effekter av hjerneskade, systematisk feil i dagliglivets tenkning og beslutninger. Temaene kan variere noe fra år til år.

Hva lærer du

Et overordnet mål med emnet er å gi studentene en forståelse av psykologifaget som en mangfoldig, forskningsbasert akademisk disiplin med relevans for hverdagsliv og samfunnsliv.

Etter fullfør og bestått emne skal studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

  • Ha kunnskap om psykologiens historie, med hensyn til viktige utviklingstrekk, filosofiske røtter, historiske skoleretninger og innflytelsesrike personer
  • Ha kunnskap om de viktigste argumentene i sentrale kontroverser og brytninger i psykologiens historie
  • Ha kunnskap om de viktigste aspekter til utvalgte psykologiens fenomenene
  • Ha kunnskap om de psykologifaglige teoretiske tilnærminger til utvalgte psykologiens fenomenene

Ferdigheter:

  • Kunne beskrive sentrale anvendelser av den forskningsbaserte psykologiske kunnskapen om de utvalgte fenomenene.
  • Kunne beskrive og forklare psykologifagets viktige utviklingstrekk, filosofiske røtter, historiske skoleretninger og innflytelsesrike personer.
  • Kunne forklare de viktigste argumentene i sentrale kontroverser og brytninger i psykologiens historie, for eksempel argumenter for og imot et behavioristisk eller kognitivt perspektiv.
  • Kunne beskrive de to utvalgte psykologiske fenomenene klart, presist og nyansert.
  • Kunne definere de viktigste psykologifaglige begrepene knyttet til de utvalgte fenomenene.
  • Kunne redegjøre for psykologifaglige teoretiske tilnærminger til å forstå de utvalgte fenomenene.
  • Kunne forklare utvalgte aspekter av den forskningsbaserte forankringen av den psykologifaglige forståelsen av fenomenene.

Generell kompetanse:

  • Kunne gjøre noen kritiske refleksjoner i forhold til psykologiens historie
  • Kunne gjøre noen kritiske refleksjoner i forhold til utvalgte psykologiens fenomenene
  • Kunne være i stand til å diskutere sentrale spørsmål, analysere og konkludere med de store emner som omfatter fenomenbasert og psykologi historie.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformen vil vanligvis være tredelt: (1) studentens arbeider selvstendig med pensum og forbereder seg til (2) forelesninger som skal støtte studentens selvstendige arbeid med stoffet ved å bidra til å skape oversikt, peke på sammenhenger, forklare begreper og kommentere pensum; og ytterligere bearbeiding av stoffet i (3) seminarer, som skal gi studentene anledning til felles aktiv jobbing med lærestoffet, trening på muntlig og skriftlig fremstilling gjennom diskusjoner, oppgaveøving og skrivetrening. Avhengig av tema og foreleser vil det kunne forekomme avvik fra denne arbeidsformen.

Hvert emne har et virtuelt klasserom i plattformen Fronter. I Fronterrommet vil det være ytterligere stoff til støtte i læringen og et diskusjonsforum til faglig diskusjon med medstudenter og lærere. Informasjon til studenter vil i hovedsak gis i Fronter. Det forventes at studentene jevnlig følger med i emnets Fronterrom for viktige meldinger, og at de der orienterer seg i den tilgjengelige utdypende informasjonen.  For øvrig forventes det at studentene jobber aktivt og jevnt, både selvstendig og i selvdrevne kollokviegrupper, for at de skal ha utbytte av undervisningstilbudet og kunne oppnå emnets læringsresultater.

Eksamen

4 timers skoleeksamen som arrangeres i slutten av semesteret. Den består av spørsmål fra hvert av de to temaene på emnet og spørsmål om historie. Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.

Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren F tidlig i det påfølgende semester.

Dato for eksamen

Skriftlig prøve 27.11.2017

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.

Timeplan

Studiepoengreduksjon

PSY-1000 Psykologiens historie og fenomenbeskrevet psykologi 5 stp
PSY-6002 Fenomenbeskrevet psykologi 5 stp
PSY-1002 Psykologisk metodologi I 5 stp

Pensum

Fenomenbeskrevne tema:

  • Kognisjon, beslutninger og intuisjon: Kahnemann, D. Tenke fort og langsomt. Pax. Oslo, 2012. (Del 1, 2, 3 og 5. Del 4 er støttelitteratur)
  • Studieuvaner, hva de er og hva de medfører: Svartdal, F. (red.) (2011) Psykologi 1: En introduksjon, 2. utg. Oslo: Gyldendal Akademisk. (Utvalgte kapitler, sé Fronter)

Psykologiens historie:

  • Teigen, K. H. (2015). Psykologiens historie. 2 utg. Fagbokforlaget
Undervisning Høst 2017
Første oppmøte: se timeplan! Fagansvarlig: Årsstudiekomiteen.
Forelesning uni.lekt. Morten Øvervoll
uni.lekt. Espen Bjørkedal
prof. Catharina Elisabeth Arfwedson Wang
f.aman. Ole Magnus Åsli
f.aman. Rannveig Grøm Sæle
stud.kons. Marte Kanck-Jørgensen
prof. II Karl-Halvor Teigen
prof. Frode Svartdal
prof. Tove Irene Dahl
uni.lekt. Jørgen Sundby
f.aman. Torsten Martiny-Hünger
Seminargruppe 1 vit.ass. Ingeborg Odland Kvamme
Seminargruppe 2 vit.ass. Ingeborg Odland Kvamme
Seminargruppe 3 vit.ass. Trygve Kristiansen
Seminargruppe 4 vit.ass. Trygve Kristiansen
Seminargruppe 5 vit.ass. Jan Petter Jenssen
Seminargruppe 6 vit.ass. Jan Petter Jenssen
Seminargruppe 7 vit.ass. George Kwadwo Ofori
Seminargruppe 8 vit.ass. George Kwadwo Ofori
Seminargruppe 9 vit.ass. Henrik Mpho Eidesen Skjeldnes
Seminargruppe 10 vit.ass. Henrik Mpho Eidesen Skjeldnes


Skip to main content