høst 2017
PED-3014 Kunnskap og danning - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Teoretisk. Valgfritt emne i masterprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne

Opptakskrav

Jf. opptakskrav gitt av mastergradsprogrammet i pedagogikk. Søknadskode: 9371.

Innhold

Emnet tematiserer historisk og samtidig kunnskapsteori og danningsteori. De ulike teoriene settes i sammenheng med samfunnsmessige, kulturelle og individuelle forhold og fenomener, som medborgerskap, frihet, autoritet, kritisk tenkning, rasjonalitet og dialog. Et overordnet siktemål er å vise hvordan ulike teorier om kunnskap og danning virker inn på vår forståelse av sosialisering, oppdragelse, læring og utdanning.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper Studenten har:

  • inngående kunnskap om vesentlige historiske og systematiske kunnskapsteoretiske og danningsteoretiske tilnærminger

 

Ferdigheter Studenten kan:

  • argumentere for og mot, og selv å ta stilling til ulike syn på kunnskap og danning
  • planlegge og gjennomføre muntlige fremlegg med selvvalgt problemstillingen innen kunnskapsteori eller danningsteori, og motta og gi konstruktiv og kritisk respons

 

Kompetanse Studenten kan:

  • reflektere over hva kunnskap og danning er, og hvilken rolle ulike former for innhold spiller i denne sammenhengen
  • sammenlikne ulike syn på kunnskap og danning og se disse i forhold til ulike læringsmål
  • analysere konkrete problemstillinger vedrørende sosialisering, oppdragelse, læring og utdanning med utgangspunkt i kunnskapsteori og danningsteori


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk er norsk. Eksamensspråk er norsk, svensk, dansk eller engelsk etter studentens valg.

Undervisning

Forelesninger og seminarer med aktiv studentdeltakelse (jfr. Arbeidskrav). Emnet har cirka 20 timer forelesning og 20 timer seminar.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Godkjent muntlig 20 minutters selvvalgt fremlegg med respons fra medstudenter og underviser
  • Innlevering av 1 oppgave (ca 3500 ord/10 sider) som skrives over oppgitt tema fra en liste med oppgavetekster utarbeidet av faglærer. Studentene får strukturert tilbakemelding fra medstudenter og underviser på oppgaven. Frist for innlevering av oppgaven til fastsatt dato.

Eksamen består av:

Hjemmeeksamen med innlevering av endelig versjon av oppgaven (ca. 3500 ord/10 sider) til fastsatt dato.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Pensum PED-3014 Kunnskap og danning, Høst 2017

ca. 850 sider

Kompendium

Archer, M (2000) The practical order as pivotal, I Archer, M: Being Human: the Problem of Agency, Cambridge: University Press, s. 154-190, 46 sider, ISBN 0-521-79564-9

Føllesdal, D (2011) Hva er dannelse?, i Hagtvet, B & Ognjenovic (red) Dannelse: tenkning, modning, refleksjon. Nordiske perspektiver på allmenndannelsens nødvendighet i høyere utdanning og forskning, Oslo: Dreyers forlag, s. 105-121, 16 sider, ISBN: 9788282650274

Habermas, J (1999) Universitetets ide ¿ læreprosesser, i Habermas, J: Kraften i de bedre argumenter, Oslo: Gyldendal Ad Notam, s. 113-135, 24 sider, ISBN: 8241708165 9788241708169

Hernes, G (2011) Statsdannelse og allmenndannelse, i Hagtvet, B & Ognjenovic (red) Dannelse: tenkning, modning, refleksjon. Nordiske perspektiver på allmenndannelsens nødvendighet i høyere utdanning og forskning, Oslo: Dreyers forlag, s. 69-83, 14 sider, ISBN: 9788282650274

Koselleck, R (2002) On the anthropological and semantic structure of Bildung i The Practice of Conceptual History, kap 11, s. 170-207, 37 sider, Stanford: Stanford University Press, ISBN 0804743053

Matlary, J H (2011) Arven fra Athen, Jerusalem og Roma: et forsvar for det klassiske dannelsesprogram, i Hagtvet, B & Ognjenovic (red) Dannelse: tenkning, modning, refleksjon. Nordiske perspektiver på allmenndannelsens nødvendighet i høyere utdanning og forskning, Oslo: Dreyers forlag, s. 141-155, 14 sider, ISBN: 9788282650274

Solberg, M & Hansen, F T (2015) On Academic Bildung in Higher Education: A Scandinavian approach, i Fossland, T, Mathiasen, H & Solberg, M: Academic Bildung in Net-based Higher Education: Moving beyond learning, London: Routledge 2015, s 28-54, 26 sider, ISBN 9781138809338

Solberg, M & Fossland, T (2013) Akademisk danning ¿ et mulig prosjekt for voksne studenter i fleksible studier? I Arbo, P, Bull, T & Danielsen, Å (red.) Utdanningssamfunnet og livslang læring: festskrift til Gunnar Grepperud, Oslo: Gyldendal Akademisk, s 46-62, 16 sider, ISBN 9788205447073

Siegel, H (1988) The Reasons conception og The justification of Critical Thinking as an educational ideal i Educating Reason: Rationality, Critical Thinking, and Education, New York: Routledge, kap 2 og 3, s. 32-61, 29 sider, ISBN 0415001757

Pensum i tillegg til kompendiet:

Lastes ned fra Elektroniske tidsskrift:

Gustavsson, B (2014) Bildung and the road from a classical into a global and postcolonial concept. Confero, 2 (1), s. 109-131, 22 sider, DOI: 10.3384/confero.2001-4562.140604b

Taylor, C A (2016) Is a posthumanist Bildung possible? Reclaiming the promise of Bildung for contemporary higher education, Higher Education, 23, s 1-17, 17 sider, DOI: 10.1007/s10734-016-9994-y

Masschelein, J & Ricken, N (2003) Do We (Still) Need the Concept of Bildung? Educational Philosophy and Theory, Vol. 35, No. 2, s. 139-154, 15 sider, DOI: 10.1111/1469-5812.00015

Lillejord, S (2005) Hva er pedagogisk kunnskap? Et eksempel fra praktisk-pedagogisk utdanning, Nordic studies in Education (Vol 25) s. 81-94, 13 sider, DOI: 10.18261/ISSN 1891-5949

Moore, M (2013) Social realism and the problem of the problem of knowledge in the sociology of education. British Journal of Sociology of Education. Routledge, 34:3, side 333-353, 20 sider, DOI: 10.1080/01425692.2012.714551

Young, M og Muller, J (2007) Truth and truthfullness in sociology of educational knowledge. Theory and Research in Education, Vol. 5(2), s 173-201, 28 sider, ISSN 1477-8785, DOI: 10.1177/1477878507077732

Hovdenak, S S (2014) Utdanningspolitikk, forskning og kunnskapsformer - Globale og nasjonale tilnærminger, Norsk pedagogisk tidsskrift, Vol. 98, No. 6, s. 395-409, 14 sider, DOI: 10.18261/issn.1504-2987

Bøker:

Hetherington, S (red) (2012) Epistemology: The Key Thinkers, London: Continuum, ISBN: 9781441153968

Straume, I. S. (red) (2013) Danningens filosofihistorie, Oslo: Gyldendal Akademisk, ISBN: 9788205444218

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3014
  • Tidligere år og semester for dette emnet