høst
2017
PED-3013 Voksnes læring - 10 stp
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i synet på læring som en livslang prosess og fokuserer på hvordan samfunnsmessige, kulturelle og individuelle forhold virker inn på voksnes læring. Det gis innsikt i og forståelse for teorier, perspektiver og modeller knyttet til voksnes læring gjennom å beskrive, analysere og forstå voksnes læringsprosesser i utdanning, arbeidsliv og samfunnslivet for øvrig. Ideen om livslang læring medfører at nye grupper blir pålagt et pedagogisk lederskap og ansvar for veiledning og rådgivning for voksne under omstilling.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse: kunnskap om prosesser innen livslang læring gjennom å rette fokus mot samfunnsmessige, kulturelle og individuelle forhold virker inn på voksnes læring. Det skal videre gi kunnskap om sentrale teorier og perspektiver for voksnes læring og gi økt forståelse for livslang læring, herunder formell, uformell og ikke-formell læring.
Ferdigheter: kunne utvikle, planlegge, organisere og gjennomføre opplæringstilbud, studier og kurs for voksne i utdanning, arbeidsliv og andre arenaer der voksnes læring finner sted.
Eksamen
Oppgave over selvvalgt tema. Tema må godkjennes av faglærer til oppgitt dato. Oppgaven skal være på ca. 3500 ord (ca. 10 sider). Innleveringsfrist en uke. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3013
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet