vår 2018
BLU-2010F Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-2050 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15 stp
BLU-2010 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15 stp
BLUMOD8 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15 stp

Innhold

Emnet handler om ledelse av personalet og av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen, i tillegg til internt og eksternt samarbeid. I emnet tematiseres veiledning, samt metoder og verktøy for ledelse og gjennomføring av utviklingsarbeid.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 15 dager Se studieplan og håndbok for praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • barnehagen som organisasjon og kultur
  • ulike ledelsesstrategier og verktøy og hvordan disse legger føringer for barnehagens virksomhet
  • kommunikasjon som tilnærming i utviklingsprosesser
  • samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og personalet
  • ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i organisasjoner og hvordan personalets yrkesutøvelse og kompetanseutvikling kan styrkes gjennom ulike tiltak
  • strategier og metoder for systematisk lærings- og utviklingsarbeid

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende sentrale styringsdokumenter som grunnlag for ledelse, samarbeid, kompetanseutvikling og endringsprosesser i barnehagen
  • lede personalgrupper eller team med bruk av personalets kompetanse
  • gjennomføre veilednings- og utviklingssamtaler med personalet, individuelt og i gruppe
  • planlegge, initiere og vurdere mindre utviklingsarbeid f.eks. med bakgrunn i organisasjonsanalyse, samt formidle erfaringer og resultater

 

Kompetanse

  • har forståelse for hvordan strukturelle og kulturelle forhold utenfor og innad i barnehagen kan legge rammer for ledelse og samarbeid, samt lærings- og utviklingsprosesser
  • har relasjonell kompetanse i samhandling med forskjellige parter i barnehagen
  • kan identifisere områder for utviklingsarbeid og vurdere aktuelle ledelseshandlinger som kan bidra til ønsket utvikling
  • kan vurdere eget arbeid med utviklingsprosjekt ut fra etiske standarder og metodekritiske overveielser
  • er i stand til å drøfte ulike sider ved ledelse knyttet til barns trivsel, læring og utvikling i barnehagen

være i stand til kritisk å reflektere over og vurdere tiltak, programmer og tilbud som barnehagen tilrås å benytte til pedagogiske formål


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings-og eksamensspråk er norsk

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert.

Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesningog organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Studentfremlegg av lærestoff vil inngå i seminarvirksomheten. Deltakelse i veiledningsøvelser og gjennomføring av et mindre utviklingsprosjekt i barnehage i forbindelse med veiledet praksis, er en sentral arbeidsform i dette emnet.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 80 timer.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • deltakelse på praksisforberedende møte
  • studentens utviklingsmål og plan for praksisperioden ferdigstilles i samråd med praksislærer første praksisuke. Studenten informerer medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
    • utviklings- og/eller kompetansefremmende tiltak hvor målet er å styrke kvaliteten på barnas pedagogiske tilbud. Mål, metode, progresjon og avsluttende refleksjon om måloppnåelse avtales med den enkelte praksislærer.

 

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • gjennomføre veiledningsøvelser med medstudenter (minimum 2 øvelser hver)
  • ferdigstille skisse (i praksisgruppene) for utviklings- og/eller kompetansefremmende tiltak i praksisbarnehagen (om lag 800 ord)
  • en tekst med refleksjoner knyttet til egne erfaringer med ledelse, samarbeid og kompetanseutviklingstiltak i praksisbarnehagen (om lag 1600 ord)

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.  

Eksamen består av:

Gruppeeksamen med inntil fire studenter i hver gruppe. Omfang 35 minutter.
Det gis individuell karakter.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester


Pensum

Pensumets omfang er på om lag 1100 sider.

Bøker:

Barsøe, L. (2014). Personalutvikling gjennom veiledning i barnehagen. Oslo: Kommuneforlaget

 

Glaser, V. (2016). Foreldresamtalen i barnehagen. Til barnets beste. Oslo: PEDLEX

 

Lundestad, M. (2012). Barnehagen som arbeidsplass - å vare som pedagog og leder. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS

 

Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 5. utgave (unntatt kap. 6 og 7)

 

Skoglund, T. & Sundvall, P. (2017). Pedagogisk ledelse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget

 

I kompendium:

 

Bolman, L. G. & Deal, T. E. (2009). Ledelse i nytt perspektiv. I L. G. Bolman & T. E. Deal, Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Struktur, sosiale relasjoner, politikk og symboler, kap. 17, s. 380-413. Oslo: Gyldendal akademisk AS, 4. utg.

 

Bøe, M. & Hognestad, K. (2015). «Det krever mye tankevirksomhet for at du skal finne det rette øyeblikket» - Refleksjon i praksis i personalledelse. Norsk pedagogisk tidsskrift Nr. 5 ¿ 2015, s. 351-361

 

Børhaug, K. & Lotsberg, D. Ø. (2014). Fra kollegasamarbeid til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosess. Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, VOL. 7, nr. 13, p. 1-17

 

Eriksen, E. & Germeten, S. (2012). Samarbeid med foreldre i bekymringssituasjoner. I E. Eriksen & S. Germeten,

Barnevern i barnehage og skole. Møte mellom barn, foreldre og profesjoner. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, kap. 4, s. 107-135

 

Gotvassli, K.-Å. & Vannebo, B. I. (2016). Strategi som kultur. I K.-Å. Gotvassli & B. I. Vannebo: Strategisk ledelse i barnehagen, deler av kap. 6: s. 102-123. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

 

Gotvassli, K.-Å.: Pedagogisk ledelse ¿ utvikling av en lærende barnehage. I K. Å. Gotvassli, Boka om ledelse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5: s. 94-117

Gotvassli, K.-Å. & Vannebo, B. I. (2016). Kvalitet som masteridé i barnehagesektoren. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Vol. 2, 2016, pp. 17-31. http://dx.doi.org/10.17585/ntpk.v2.131

 

Hogsnes, H. D. & Moser, T. (2014). Forståelser av gode overganger og opplevelse av sammenheng mellom barnehage, skole og skolefritidsordning. Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, VOL. 7 nr. 6, p. 1-24

Irgens, E. J. (2007). Profesjon og organisasjon Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS, s. 98-147

Keilman, E. (2017): En bekymringsprosess full av utfordringer. Pedagogiske lederes krevende «reise» fra bekymring til handling. Norges barnevern, nr. 3 ¿ 2017, Vol. 94, s. 154-164. Oslo: Universitetsforlaget. DOI: 10.18261/ISSN. 1891-1838-2017-03-03

 

Kvistad, K. & Søbstad, F. (2005). Utviklingsprosesser i barnehagen. I K. Kvistad & F. Søbstad, Kvalitetsarbeid i barnehagen, kap. 7, s. 127-161. Oslo: J. W. Cappelens Forlag AS

Mørkeseth, E. I. (2012). Læringskultur i barnehagen i møtet mellom «folkelig» oppdragelseskultur og førskolelærerens fagkultur. I T. Vist & M. Alvestad (red.), Læringskulturer i barnehagen. Flerfaglige forskningsperspektiver, s. 20-41. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Sætre, A. S. (2009). Definisjoner og perspektiver. I A. S. Sætre, Kommunikasjon i organisasjoner: Perspektiver og prosesser, kap. 2, s. 37-59. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS

Vik, N. E. (2017). Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehage ¿ fra kontrovers til kompromiss? Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, VOL. 14(10), p. 1-16

 

Aasen, W. (2014): Vilkår for utvikling av en lærende barnehage ¿ teamledelse og teamlæring i barnehagen. I Mørreaunet, S., Gotvassli. K-Å., Hoås, K. & Skogen, E. (red.) (2014), Ledelse av en lærende barnehage, Artikkel 11, s. 241-262. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS.

 

Åmot, I. (2017). Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet. I E. J. Lyngseth & B. Mørland (red.), Tidlig innsats i tidlig barndom, s. 134-149. Oslo: Gyldendal Akademisk AS

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BLU-2010F
  • Tidligere år og semester for dette emnet