høst
2017
PED-3022 Sosiale og emosjonelle vansker - 20 stp
Innhold
Hovedområdene er: definisjoner, forståelsesmåter og årsaksforhold knyttet til sosiale og emosjonelle vansker, utvikling og risikofaktorer, kartlegging av psykososiale vansker, tilrettelegging, forebygging og ulike former for tiltak, et multiteoretisk perspektiv på sosiale og emosjonelle vansker og vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske aspekter ved studiet av dette fagfeltet.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse om:
- ulike teoretiske tilnærminger til sosiale og emosjonelle vansker
- forskning tilknyttet sosiale og emosjonelle vansker
- ulike kartleggingsverktøy
Ferdigheter:
- som kan anvendes innenfor det sosiale og emosjonelle fagfeltet i spesialpedagogisk forskning- og utviklingsarbeid
- i å planlegge og gjennomføre forebyggende tiltak
- til å kunne gi råd og iverksette tiltak overfor barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
- i utforming av rapporter basert på ulik kartlegging
- til å kunne utføre rådgivning overfor foresatte og pedagogisk personale
- til å kunne delta i den nasjonale og internasjonale debatten som berører dette fagfeltet
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse på 70 % av all undervisning.
- Refleksjonsnotat på 3 sider (ca. 1300 ord).
- Gruppeoppgave med muntlig fremlegg.
Eksamen består av: Hjemmeoppgave over oppgitt tema på ca 3500 ord (ca. 10 sider) og muntlig eksamen. Innleveringsfrist 2 uker. Oppgaven gis en egen karakter. Muntlig eksamen fungerer justerende ved fastsetting av endelig karakter.
Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Pensum
Aakvaag, H.F., Thoresen, S. & Øverlien, C. (2016). Vol dog overgrep mot barn og unge ¿
definisjoner og typologisering. I (16 s.) I Barn, vold og traumer: Møter med unge I utsatte situasjoner. Øverlien, Hauge & Schultz (red.). (16 s) Oslo: Universitetsforlaget.
Antonovsky, Aaron (2003): Helbredets Mysterium, (kap. 1-3: 19-80). København: Hans
Reitzels forlag.
Befring, Edvard (2012): Forebygging i en psykososial kontekst. I: Befring, Edvard &
Tangen, Reidun (red.) Spesialpedagogikk, (kap. 6: 129-146). Oslo: Cappelen.
Braarud, H. C., & Nordanger, D. Ø. (2011). Kompleks traumatisering hos barn: En
utviklingspsykologisk forståelse. Tidsskrift for norsk psykologforening, 48, 968-972.
Damsgaard, Hilde L. (2003): Med åpne øyne. Observasjon og tiltak i skolens arbeid med
problematferd. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Edvards, V.J., Holden, G.W., Anda, R.F. & Felitti, V.J. (2003) Experiencing multiple forms
of childhood maltreatment and adult mental health: Results from Adverse Childhood Experiences (ACE) study. American Journal of Psychiatry, 160(8), 1453-1460.
Graham, A., Phelps, R., Maddison, C & Fitzgerald, R. (2011). Supporting Children¿s Mental
Health in Schools: Teacher Views. Teachers and Teaching: theory and practice, Vol.
17, No 4 August, p. 479-496.
Haugen, R. (red.), Barn og unges læringsmiljø 3 med vekt på sosiale og emosjonelle
vansker (kap 1-5: 16-188). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Hobfoll, S. E. et al. (2007). Five Essential Elements of Immediate and Mid-Term Mass
Trauma Intervention: Empirical Evidence. Journal of Psychiatry 70 (4), winter, p. 283-315.
Holt, T og Hafstad, G.S (2016) Barn og traumer: et utviklingspsykologiesk perspektiv. I Barn,
vold og traumer: Møter med unge I utsatte situasjoner. Øverlien, Hauge & Schultz (red.). (15 s) Oslo: Universitetsforlaget.
Jensen, T., Gulbrandsen, W., Mossige., Reichelt, S. & Tjersland, O. A. (2005). Reporting
Possible Sexual Abuse: A Qualitative Study on Children¿s Perspectives and the
Context for Discosure. Child Abuse & Neglect 29, p. 1395-1413.
Jørgensen, B. F., Skarstein, D. & Schultz, J.-H. (2015). Trying to understand the extreme:
school children`s narratives of the mass killings in Norway July 22, 2011. Psychology Research and Behavior Management 8: 51-61.
Kirkengen, A. L. (2015). Hvordan krenkede barn blir syke voksne. 3. utgave. Oslo:
Universitetsforlaget. (Kap. 1, 2 & 4; 60 sider)
Ko, S. J. et al. (2008). Creating Trauma-Informed Systems: Child Welfare, Education, First
Responders, Health Care, Juvenile Justice. Professional Psychology: Research and
Practice, Vol. 39, No 4, p. 396-404.
Larsson, B., Fossum, S., Clifford, G., Drugli, M.B., Handegård, B.H. & Mørch, W-T.
(2009). Treatment of oppositional defiant and conduct problems in young Norwegian children. Results of a randomized controlled trial. Eur Child Adolesc Psychiatry, 18:42-52.
Mørch, W-T & S. Fossum: De utrolige årene empirisk dokumentert og manualisert
behandling av atferdsforstyrrelser hos små barn. Tidsskrift for norsk psykologforening. 42: 195-203.
Nordanger, D. Ø. & Braarud, H. C. (2014). Regulering som nøkkelbegrep og toleransevinduet
som modell i en ny traumepsykologi. Tidsskrift for norsk psykologforening, 51, 531-536.
NOU 2012: 5: Bedre beskyttelse av barns utvikling. Ekspertutvalgets utredning om det
biologiske prinsipp i barnevernet. Vedlegg 1 og 2: 176-212.
Ogden, T. (2012): Evidensbasert praksis i arbeidet med barn og unge (170 s.). Gyldendal
forlag.
Ogden, T. (2015): Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Gyldendal
forlag.
Ormhaug, S. M., Jensen, T., Hukkelberg, S. S., Holt, T & Egeland, K. (2012). Traumer hos
barn blir de gjemt eller glemt? Kartlegging av traumatiske erfaringer hos barn og unge henvist til BUP. Tidsskrift for norsk psykologforening nr 49, s.235-340
Raundalen, M. & Schultz, J.-H. (2006) Krisepedagogikk- hjelp til barn og ungdom i krise.
(230 s) Oslo: Universitetsforlaget.
Schultz, J-H. (2007). Ungdom og rus Innvandrerungdom møter norske rusvaner. (150 s.)
Oslo: Universitetsforlaget.
Schultz JH, Langballe Å, Raundalen M. (2014). Explaining the unexplainable: designing a
national strategy on classroom communication concerning the 22 July terror attack in Norway. Eur J Psychotraumatol. No. 5.
Schultz JH, Langballe Å (2016) Læringssamtalen ¿ læreren som ressurs for traumatiserte
elever. (16 s.) I Barn, vold og traumer: Møter med unge I utsatte situasjoner. Øverlien, Hauge & Schultz (red.). (16 s) Oslo: Universitetsforlaget.
Schultz JH, & Lien, I-L. (2013) Meaning-making of female genital cutting: children¿s
perception and acquired knowledge of the ritual. International Journal of Women¿s Health 2013:5 165¿175
Schultz JH, & Weisæth, L. (2015). The power of rituals in dealing with traumatic
stress symptoms: cleansing rituals for former child soldiers in Northern Uganda. Mental Health, Religion & Culture. (16 s).
Skarstein, D. og Schultz, J.-H. (2017). Identity at Risk: Students¿ Identity Configuration in
the Aftermath of Trauma, Scandinavian Journal of Educational Research. (14 s.).
Supplerende lesing
Nordahl, T., Sørlie, M. A., Manger, T. & Tveit, A. (2005): Atferdsproblemer blant barn og
unge. Bergen: Fagbokforlaget.
Pedersen, W. (1998). Bittersøtt. Ungdom/ sosialisering/ rusmidler. Oslo:
Universitetsforlaget.
Raundalen, M. & Schultz, J.-H. (2016). Seksuelle overgrep og vold ¿ forebyggende
undervisning. Oslo: Universitetsforlaget.
Roland, Erling (2007): Mobbingens psykologi. Hva kan skolen gjøre? Oslo:
Universitetsforlaget.
Rønhovde, Lisbeth I. (2004): Kan de ikke bare ta seg sammen? Om barn og unge med
AD/HD og Tourette syndrom (2.utgave), (kap. 2-5). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Øverlien, C. (2012). Vold i hjemmet - barns strategier. Universitetsforlaget.
Relevante nettsider:
Atferdssenteret: http://www.atferdssenteret.no/
Utrolige Årene: http://dua/uit.no
Forskning på De Utrolige Årene: http://incredibleyears.com
Statens Barnehus, Tromsø: http://www.statensbarnehus.no/barnehus/tromso/
Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, NKVTS: http://www.nkvts.no
Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging, RVTS Nord: http://nord.rvts.no/
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: PED-3022
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet