høst 2017
PED-1001 Barn og unges utvikling - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret.

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på i pedagogikk, begge studieretninger. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.


Innhold

Emnet gir en innføring i ulike teoretiske perspektiv på barns og unges utvikling: - det psykologiske perspektivet tar for seg utvikling og oppvekst i lys av utviklingspsykologi, psykoanalyse og kulturpsykologi; - det kulturelle perspektivet tar for seg barn og unge som kulturbærere og belyser oppvekst og kunnskapsoverføring som kulturelle fenomen; - det samfunnsmessige perspektivet vier forholdet mellom oppvekst, utdanning og samfunn særlig oppmerksomhet.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling

Ferdigheter:

  • kunne formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling skriftlig

Kompetanse:

  • kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
  • kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesning og seminar. Emnet gis i høstsemesteret. I henhold til kvalitetssikringssystemet evalueres emnet minimum én gang pr. programperiode.

Eksamen

Arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til den avsluttende skriftlige eksamen:

  • En ukes hjemmeoppgave over oppgitt tema, ca 1.400 ord ( 4 sider).

Eksamen/vurdering:

  • Hjemmeoppgave over (1) en uke med oppgitt tema, ca. 2400 ord (ca. 7 sider).

Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Ved karakteren F gis det adgang til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Gulbrandsen, Liv Mette (red.). (2017): Oppvekst og psykologisk utvikling: Innføring i psykologiske perspektiver. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. (400 s.)

 

Lyngsnes, K. og Rismark, M. (2015). Didaktisk arbeid. Kapittel 4: Teorier om læring. Gyldendal Akademisk. (27 s.)

 

Braarud, H. C., & Nordanger, D. Ø. (2011). Kompleks traumatisering hos barn: En utviklingspsykologisk forståelse. Tidsskrift for norsk psykologforening, 48, 968-972.

 

 

Nordanger, D. Ø. & Braarud, H. C. (2014). Regulering som nøkkelbegrep og toleransevinduet som modell i en ny traumepsykologi. Tidsskrift for norsk psykologforening, 51, 531-536.

 

NOU 2012: 5: Bedre beskyttelse av barns utvikling. Ekspertutvalgets utredning om det biologiske prinsipp i barnevernet. Vedlegg 1 og 2: 176-212.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1001
  • Tidligere år og semester for dette emnet