høst
2017
PED-1001 Barn og unges utvikling - 10 stp
Innhold
Emnet gir en innføring i ulike teoretiske perspektiv på barns og unges utvikling: - det psykologiske perspektivet tar for seg utvikling og oppvekst i lys av utviklingspsykologi, psykoanalyse og kulturpsykologi; - det kulturelle perspektivet tar for seg barn og unge som kulturbærere og belyser oppvekst og kunnskapsoverføring som kulturelle fenomen; - det samfunnsmessige perspektivet vier forholdet mellom oppvekst, utdanning og samfunn særlig oppmerksomhet.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling
Ferdigheter:
- kunne formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling skriftlig
Kompetanse:
- kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
- kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling
Eksamen
Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til den avsluttende skriftlige eksamen:
- En ukes hjemmeoppgave over oppgitt tema, ca 1.400 ord ( 4 sider).
Eksamen/vurdering:
- Hjemmeoppgave over (1) en uke med oppgitt tema, ca. 2400 ord (ca. 7 sider).
Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakteren F gis det adgang til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Gulbrandsen, Liv Mette (red.). (2017): Oppvekst og psykologisk utvikling: Innføring i psykologiske perspektiver. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. (400 s.)
Lyngsnes, K. og Rismark, M. (2015). Didaktisk arbeid. Kapittel 4: Teorier om læring. Gyldendal Akademisk. (27 s.)
Braarud, H. C., & Nordanger, D. Ø. (2011). Kompleks traumatisering hos barn: En utviklingspsykologisk forståelse. Tidsskrift for norsk psykologforening, 48, 968-972.
Nordanger, D. Ø. & Braarud, H. C. (2014). Regulering som nøkkelbegrep og toleransevinduet som modell i en ny traumepsykologi. Tidsskrift for norsk psykologforening, 51, 531-536.
NOU 2012: 5: Bedre beskyttelse av barns utvikling. Ekspertutvalgets utredning om det biologiske prinsipp i barnevernet. Vedlegg 1 og 2: 176-212.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1001
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet