høst 2017
PED-3021 Kartlegging og rådgivning - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogram i spesialpedagogikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Hovedvekten legges på spesialpedagogisk sakkyndighetsvurdering samt rådgivning. Det fokuseres på utarbeidelse av sakkyndig uttalelse, bruk av individuelle opplæringsplaner (IOP) og det teoretiske grunnlaget for testteori med fokus på WISC-IV. Innen rådgivning fokuseres det på rådgivningssamtalen og systemrettet endringsarbeid.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskap om:

  • sakkyndighetsvurdering og bruk av bruk av individuelle opplæringsplaner som styringsredskap for spesialundervisning
  • rådgivningsteorier
  • det teoretiske grunnlaget for WISC-IV

Ferdigheter

Studenten kan:

  • tolke WISC-profiler
  • utforming og bruk av individuelle opplæringsplaner
  • planlegge og gjennomføre rådgivningssamtaler

Kompetanse

  • Planlegge å gjennomføre kartleggings- og utredningsarbeid som ledd i en sakkyndig vurdering
  • Planlegge og gjennomføre rådgivningssamtaler innen spesialpedagogiske problemstillinger
  • Delta i og lede tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert og går over ett semester. Emnet har en samling og et undervisningsomfang på om lag 30 timer.

Undervisningsform vil være forelesninger og praktiske øvelser i rådgivning.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Tilstedeværelse på 80% av all undervisning.

Eksamen består av:

  • En oppgave over oppgitt tema utarbeidet av faglærer(ca 2500-2800 ord / 7-8 sider).

Innlevering til fastsatt dato.

Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F ikke er bestått.

Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen påfølgende semester.


Pensum

Lassen, Liv 2014 Rådgivning kunsten å hjelpe (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget (192 s)

Finn Hesselberg/Stephen von Tetzchner 2016 Pedagogisk psykologisk arbeid Del 1; 3.kap., Del 2; 4-5 kap. Del 3; 6,7, 9 og 10. kap., Del 4; 11 og 12. kap. (totalt 230 s.) Gyldendal Akademisk

Jorunn Holmberg, Sven Nilsen og Kjell Skogen (2015);  Kultur for tilpasset opplæring, Cappelen Damm Akademisk (169 s)

Pedlex 2014: Spesialundervisning og IOP. Begreper, saksgang og regelverk. ISBN: 978-82-7841-876-5 ( 32 sider)

Jon Martin Sundet, (2015) Hva er intelligens. Universitetsforlaget (151 s)

Sollied, S. (2010) Ulike perspektiver former veilederrollen. I: Horgen, T. Slåtta, K. og Gjermestad, A. (2010) Multifunksjonshemming? Livsutfoldelse og læring. (s. 266 - 280) Oslo Universitetsforlaget. (14 sider)

Thompson, C. L. & & D. A. Henderson 2007. Counseling Children. Belmont, California: Thomson. Kap 2, 4-10, 12, 14-19 (11 sider)

 

Tilleggslitteratur:

Systemrettet arbeid etter opplæringsloven kapittel 9a Udir-4-2014

Opplæringslova

Utdanningsdirektoratets forslag til maler

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3021
  • Tidligere år og semester for dette emnet