høst
2017
PED-3021 Kartlegging og rådgivning - 10 stp
Innhold
Hovedvekten legges på spesialpedagogisk sakkyndighetsvurdering samt rådgivning. Det fokuseres på utarbeidelse av sakkyndig uttalelse, bruk av individuelle opplæringsplaner (IOP) og det teoretiske grunnlaget for testteori med fokus på WISC-IV. Innen rådgivning fokuseres det på rådgivningssamtalen og systemrettet endringsarbeid.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har kunnskap om:
- sakkyndighetsvurdering og bruk av bruk av individuelle opplæringsplaner som styringsredskap for spesialundervisning
- rådgivningsteorier
- det teoretiske grunnlaget for WISC-IV
Ferdigheter
Studenten kan:
- tolke WISC-profiler
- utforming og bruk av individuelle opplæringsplaner
- planlegge og gjennomføre rådgivningssamtaler
Kompetanse
- Planlegge å gjennomføre kartleggings- og utredningsarbeid som ledd i en sakkyndig vurdering
- Planlegge og gjennomføre rådgivningssamtaler innen spesialpedagogiske problemstillinger
- Delta i og lede tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse på 80% av all undervisning.
Eksamen består av:
- En oppgave over oppgitt tema utarbeidet av faglærer(ca 2500-2800 ord / 7-8 sider).
Innlevering til fastsatt dato.
Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F ikke er bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Pensum
Lassen, Liv 2014 Rådgivning kunsten å hjelpe (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget (192 s)
Finn Hesselberg/Stephen von Tetzchner 2016 Pedagogisk psykologisk arbeid Del 1; 3.kap., Del 2; 4-5 kap. Del 3; 6,7, 9 og 10. kap., Del 4; 11 og 12. kap. (totalt 230 s.) Gyldendal Akademisk
Jorunn Holmberg, Sven Nilsen og Kjell Skogen (2015); Kultur for tilpasset opplæring, Cappelen Damm Akademisk (169 s)
Pedlex 2014: Spesialundervisning og IOP. Begreper, saksgang og regelverk. ISBN: 978-82-7841-876-5 ( 32 sider)
Jon Martin Sundet, (2015) Hva er intelligens. Universitetsforlaget (151 s)
Sollied, S. (2010) Ulike perspektiver former veilederrollen. I: Horgen, T. Slåtta, K. og Gjermestad, A. (2010) Multifunksjonshemming? Livsutfoldelse og læring. (s. 266 - 280) Oslo Universitetsforlaget. (14 sider)
Thompson, C. L. & & D. A. Henderson 2007. Counseling Children. Belmont, California: Thomson. Kap 2, 4-10, 12, 14-19 (11 sider)
Tilleggslitteratur:
Systemrettet arbeid etter opplæringsloven kapittel 9a Udir-4-2014
Opplæringslova
Utdanningsdirektoratets forslag til maler
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3021
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet