høst 2017
BLU-1002F Kunst, kultur og kreativitet - 20 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på barnehagelærerutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-1002 Kunst, kultur og kreativitet 20 stp
BLU-1102 Kunst, kultur og kreativitet 20 stp
BLU-1002S Kunst, kultur og kreativitet 20 stp

Innhold

I emnet vektlegges praktisk skapende arbeid med ulike uttrykksformer, samt refleksjon og metodiske valg. Emnet skal gi grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i forming, musikk og drama i tillegg til erfaringer med tverrfaglige estetiske prosjekter. Tverrfaglige prosjekt knyttes til praksis i barnehage.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.


Hva lærer du

Etter bestått eksamen skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap Studenten skal ha grunnleggende kunnskaper om:

  • hvordan kunst, kultur og kreative prosesser kan bidra til barns opplevelser, utforsking, undring og læring
  • didaktiske forutsetninger som har betydning for aktiviteter i drama, forming og/eller musikk, samt ulike kunstneriske uttrykk
  • kommunikasjons- og samspillsteorier i kreative prosesser
  • barns utvikling innenfor musikk, skapende arbeid og dramatisk lek
  • barnekultur og kulturarvens perspektiv, spesielt samisk kultur
  • skapende arbeid innen digitale former og uttrykk

Ferdigheter Studenten skal kunne:

  • anvende grunnleggende metoder og teknikker innenfor drama, forming og musikk og kunne utforske disse i samspill med barn
  • ta hensyn til de didaktiske forutsetningene i sitt planarbeid, herunder hensynet til barn og barnegrupper med ulik alder og sammensetning
  • bruke improvisasjon i lek og læring
  • legge til rette for kunst- og kulturopplevelser og fremme barns estetiske danning
  • strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser og uttrykk
  • anvende digitale verktøy i skapende prosesser

Kompetanse Studenten skal:

  • planlegge, lede, dokumentere og vurdere kreative prosesser for og med barn
  • kunne stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
  • kunne reflektere over og begrunne bruken av estetiske fag i barnehagen
  • kunne lede medarbeidere i estetiske prosjekt og teamarbeid
  • forstå barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell
  • ivareta mangfold og medvirkning i skapende aktiviteter og se barn som kompetente deltakere
  • ha forståelse for hvordan kulturarven påvirker barns ulike uttrykksformer


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Studentene skal delta i et tverrfaglig estetisk prosjekt. Prosjektperioden avsluttes med en visning for barnehagebarn. I tema-/prosjektarbeid arbeides det med hvordan teknikker og arbeidsmåter fra drama, forming og musikk benyttes tverrfaglig i praksisperioden. Teori og didaktiske refleksjoner knyttes til begge prosjekt.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Ved Campus Tromsøs vil undervisningen gå over begge semester.

Ved Campus Alta vil undervisningen gå over begge semester.

Undervisningsomfang: om lag 110 timer.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstilles for eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • deltakelse på praksisforberedende møte
  • studentens utviklingsmål og plan for praksisperioden ferdigstilles i samråd med praksislærer første praksisuke. Studenten informerer medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • planlegge og gjennomføre tema-/prosjektarbeid i barnehagen. Plan og evaluering skriftliggjøres
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis knyttet til Kunst, kultur og kreativitet er tema (om lag 800 ord)

 

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • individuell skriftlig oppgave om de estetiske fagenes betydning i barnehagen (ca. 1500 ord)
  • visning av estetisk produksjon. Lengde vil variere ut i fra gruppestørrelse og produksjonens egenart
  • presentasjon av tema-/prosjektarbeid som er gjennomført i praksis, individuelt eller i gruppe
  • praktisk oppgave knyttet til drama, forming og musikk

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.  

Eksamen består av:

Praktisk gruppeeksamen (5-6 studenter).

Studentene får i oppgave å lage et estetisk uttrykk for barn. Det kan være en konsert, utstilling eller forestilling der musikk, drama og forming inkluderes. Det gis 3 dagers forberedelsestid.

Den praktiske eksamenen avsluttes med en gruppesamtale.

Det gis gruppekarakter.

 

Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter.


Pensum

Pensumets omfang er på om lag 1500 sider. Pensumlister er tilgjengelig innen 15. juni.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: BLU-1002F
  • Tidligere år og semester for dette emnet