vår
2018
PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 - 20 stp
Opptakskrav
PFF-1014 Profesjonsfag år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 eller PFF-1001 Examen paedagogicum for lektorutdanningene, PFF-5055 Praksis 2. år lektorutdanning 8.-13. trinn
Fagstudier som beskrevet i studieplanen, minimum 90 studiepoeng. Totalt 100 studiepoeng.
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
PFF-5053 Pedagogikk og fagdidaktikk 3. år lektorutdanning 8.-13. trinn 20 stpPFF-2021 Samfunnsfagsdidaktikk 5 stp
PFF-2022 Naturfagdidaktikk 1A 5 stp
PFF-2023 Naturfagdidaktikk 1B 5 stp
PFF-2024 Religionsdidaktikk 5 stp
PFF-2025 Norskdidaktikk 5 stp
PFF-2026 Matematikkdidaktikk 5 stp
PFF-2027 Historiedidaktikk 5 stp
PFF-2028 Fremmedspråksdidaktikk 5 stp
PFF-2029 Engelskdidaktikk 5 stp
Innhold
Emnet består av pedagogikk og fagdidaktikk.
Lærerens sentrale oppgave er å planlegge og gjennomføre opplæring, vurdere læring og veilede elevene i deres læringsarbeid. For å kunne planlegge undervisning, trengs det kompetanse i å omsette de faglige målene i læreplanen til praktisk undervisning. Opplæringa er organisert i fag og fagenes egenart, deres legitimering i samfunn og skole og deres utvikling vil være sentrale temaer.
Kunnskap om elevenes læreforutsetninger og livsverden er nødvendig for å gi en undervisning som er tilpasset mangfoldet blant elevene. Sentrale læringsteorier vil bli knyttet opp mot fagene og studentens praksiserfaringer. Klasselederkompetanse introduseres som en viktig del av lærerrollen.
Yrkesetisk kompetanse inngår i alle sider ved lærerarbeidet. Studentene vil få innføring i kravene til lærerens yrkesutøvelse. I tillegg vil studentene drøfte etiske dilemmaer og løsningsstrategier.
Praksis: se emnebeskrivelse for PFF-2001.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om lovverk, læreplaner og andre styringsdokumenter og det verdigrunnlag disse bygger på
- kjennskap til samiske barns og ungdoms rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk
- ha kunnskap om egne fags egenart, utvikling og legitimering i skole og samfunn
- kunnskap om hva klasseledelse betyr for et godt læringsmiljø
- kunnskap om hvilken betydning motivasjon har for læring
- kunnskap om yrkesetikk og aktuelle yrkesetiske utfordringer
- kunnskap om tilpassa opplæring og differensiering
- kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- kunnskap om sentrale lærings- og undervisningsteorier, med vekt på vurdering, metoder og arbeidsmåter i egne fag
- kunnskap om fagspesifikke lærings- og kunnskapsmodeller
- kunnskap om hva grunnleggende ferdigheter er og hvorfor de har en plass i alle fag
- kunnskap om kompleksiteten knytta til vurdering i skolefaget
Ferdigheter
Kandidaten kan
- planlegge læringsforløp i samsvar med forskriftene og forankring i egne fag og fagdidaktikk
- gjennomføre undervisningssekvenser for sine medstudenter
- bidra til at konstruktive dialoger utvikles gjennom respons på medstudenters undervisning og tekstframlegg
- bruke digitale verktøy i egen læring og i undervisning
- gi underveisvurdering og sluttvurdering, bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi faglige begrunnelse for karakterer
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- vurdere læreplaner kritisk og konstruktivt som grunnlag for egen og kollegial lærerpraksis
- vise profesjonsetisk holdning i relasjon til alle sider ved læreryrket og vise vilje og evne til å respektere den enkelte elevs integritet, og bidra til å utvikle elevene til bli aktive og selvstendige
- analysere og forstå praksiserfaringer ved bruk av teori
- kritisk vurdere egen og andres praksis i møte med elevens forutsetninger, interesser og behov med referanse til teori og praksis
- bygge gode relasjoner og kommunisere godt med elever, medstudenter og kolleger
Undervisning
Teoriperioden er inndelt i to: en periode før og en periode etter praksis.
Det legges opp til et bredt undervisningsrepertoar med forelesninger, individuelle studier og læring i grupper og undervisnings- og læringsformer ved hjelp av digitale verktøy.
Undervisningsomfanget er på om lag 80 timer. I noen av temaene er undervisninga i fagdidaktikk og pedagogikk integrert.
Emnet evalueres etter hver teoriperiode. I tillegg gjennomføres gruppedrøftinger og skriftlige oppsummeringer som del av studieevalueringen.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- deltatt på 80% av undervisningen
- presentert et muntlig fremlegg og gitt respons til medstudenters fremlegg i pedagogikk
- presentert gitte deler av pensum i fag 1 for medstudenter (ca. 15 minutter)
- gitt muntlig respons på medstudenters presentasjoner fra pensum i fag 1
Eksamen består av:
- Pedagogikk: Muntlig eksamen skjer i grupper på 2 studenter. Tid: ca. 30 minutter. Individuell karakter teller 50 % av endelig karakter
- Fagdidaktikk: 6-timers åpen-bok-eksamen i fag 2. Teller 50% av endelig karakter.
Det gis en samlet karakter for emnet. Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterskala A-F.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: PFF-2000
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet