vår 2018
KVI-3211 Arktiske motiver - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet er valgfritt i mastergraden i kunsthistorie og kan tas som enkeltemne av studenter som kvalifiserer for opptak til mastergradsprogrammet i kunsthistorie.

Opptakskrav

Bachelorgrad, eller tilsvarende utdanning, med fordypning (90 stp.) i kunstvitenskap. Av de 90 stp. må 60 stp. være fra 1000-nivå og 30 stp. fra 2000-nivå. I tillegg kreves det et karaktergjennomsnitt tilsvarende C eller bedre i emnene som inngår i studieretningen i bachelorgradsprogrammet. Studenter med cand.mag.-grad må ha mellomfag med en snittkarakter på 2,7 eller bedre i faget som danner grunnlag for opptak.

Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.


Innhold

Emnet vil ha et bredt perspektiv på kunst knyttet til nordområdene/Arktis. Empirien vil omfatte billedkunst fra 1600-tallet til i dag, samt fotografi og andre nyere medier. Gjennom nærstudier av verk og prosjekter rettes fokus mot nordområdenes betydning og rolle for spørsmål om sammenhenger mellom kunst, samfunn og Arktis. Spørsmål om en arktisk ikonografi og historiografi vil bli tatt opp. Det samme gjelder diskusjoner om kunstens roller knyttet til begreper som representasjon, narrativitet, performativitet, appropriasjon, minne/monument, kjønn, identitet, økologi og utstilling.  Nordområdene/Arktis som arena for aktuelle nasjonale og globale samfunnsmessige utfordringer vil også stå sentralt.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

 Kunnskaper og forståelse:

  • god kunnskap om kunst knyttet til nordområdene/Arktis, fra 1600-tallet til i dag
  • grunnleggense kunnskap om arktiske diskurser og urfolksspørsmål
  • grunnleggense forståelse av metoder, begrep og tolkninger knyttet til kunst og samfunn, visuell representasjon

Ferdigheter

  • god evne til skriftlig og muntlig argumentasjon
  • gjennomføre analytisk arbeid på et nivå som kreves ved et større vitenskapelig arbeid
  • selvstendighet i egne refleksjoner om empiri og teori knyttet til tema

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Emnet er nettbasert. Alle læringsaktiviteter vil foregå i Fronter:

  • 3 undervisningsbolker med nettforelesninger:
    • Arktisk ikonografi
    • Arktis på museum
    • Arktis i samtidskunst
  • 6 nettmøter: faglærer legger ut innledning/ kort presentasjon av tema i Fronter i forkant av nettmøtet. Hvert møte fokuserer på et utvalgt verk eller tema, med tilhørende utdrag fra relevant pensum. Studenten skal forberede seg ved å lese pensumtekst og formulere en kommentar (omfang: min.100-maks. 300 ord), som legges i Forum i forkant. Kommentarene brukes som utgangspunkt for eksamensbesvarelser, i form av mappetekster. Det forutsettes aktiv deltagelse på møtene.
  • Work-shop: faglærere og studenter samarbeider om verk-analyser, teoretiske og faglige diskusjoner gjennom semesteret. I løpet av semesteret skal studentene jobbe med mappetekstene, pensumtekster og utvalgt empiri.

Kvalitetssikring: Emnet sluttevalueres


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Aktiv deltagelse på minimum 4 nettmøter:

  • 4 kommentarer á 100-300 ord, presentert i Forum før møtene
  • muntlig deltagelse

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Eksamen består av: Tre mappetekster á 4 sider/totalt 12 sider (utarbeidet med utgangspunkt i kommentarer til nettmøtene)  

Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Times New Roman, 12 pkt., 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Kontinuasjonseksamen: Ved karakter F/ikke bestått til ordinær eksamen, har studenten anledning til å kontinuere. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamener i høstsemesteret og 15. august for eksamener i vårsemesteret.


Pensum

* - digitalt kompendium tilgjengelig i Canvas

Bolk 1 Arktisk ikonografi

  • Donald, Diana,The Arctic Fantasies of Edwin Landseer and Briton Riviere: Polar Bears, Wilderness and Notions of the Sublimei Nigel Llewellyn and Christine Riding (eds.), The Art of the Sublime, Tate Research Publication, januar 2013. 12 s.
  • Fara, Patricia,Northern Possession: Laying Claim to the Aurora Borealis i History Workshop Journal No. 42, 1996. 22 s.
  • Frank, Susi K.,Mythos of the North Pole: The Top of the World Nordlit 35, 2015. 10 s.
  • Hinrichs, Nina,Das Eismeer - Caspar David Friedrich and the North Nordlit 23, 2008. 30 s.
  • Høvik, Ingeborg, Heroism and Imperialism in the Arctic: Edwin Landseer´s Man Proposes - God Disposes i Nordlit 23, 2008. 12 s.
  • Høvik, Ingeborg,"Framing the Arctic: Reconsidering Roald Amundsen´s Gjøa Expedition Imagery "i Nordlit 35, 2015. 23 s.
  • *Matilsky, Barbara C., "François-Auguste Biard: Artist-Naturalist-Explorer" i Gazette des Beaux-Artes, februar 1985. 15 s.
  • Mitchell, Timothy,Frederic Church's "The Icebergs": Erratic Boulders and Time's Slow Changesi Smithsonian Studies in American Art vol. 3, No. 4, 1989. 23 s.
  • Pettersson, Lennart,Some aspects on the Pictures of the Northi Nordlit 23, 2008. 22 s.
  • * Serck.Hanssen, Caroline, "Nordlysmotiver i kunsten", i Nordlyset Tromsø , Tromsø museum, Universitetsmuseet, 2004, s.40-46. 6 s.
  • Valva, Margherita d´Ayala,Touristic and Chauvinistic Perspectives on the Arctic in the Italian Popular Press Some cases of literary and artistic reception, from the fin-de-siècle to the Fascist erai Nordlit 23, 2008. 37 s.
  • * Aaserud, Anne, "François Auguste Biard : en fransk hoffmalers reise til Nordkalotten" i Voyage pittoresque, Nordnorsk kunstmuseum, 2005, s. 29-47. 18 s.

Bolk 2 Arktis på museum

  • Houltz, Anders, Science, Geopolitics and Culture in the Polar Region : Norden Beyond Bordersi Sverker Sörlin, The Nordic Experience : Science, Geopolitics and Culture in the Polar Region, Taylor and Francis, 2013, s. 293-327. 34 s.
  • * Clifford, James, "On Collecting art And Culture", s. 215-251, i James Clifford, The Predicament of Culture: Twentieth-Century Ethnography, Literature, and Art, Cambridge: Harvard University Press, 1988. 36 s.
  • Svensson, Tom G., Folk i arktis og sub-arktisOslo: Universitetets etnografiske museum, 1997. 60 s.
  • * Aarekol, Lena, "Heroic Stories or Indigenous Perspectives? Polar Expedition Photographs in Norwegian Museum Exhibitions", s. 149-162, i Elizabeth Edwards og Sigrid Lien (red.), Uncertain Images: Museums and the Work of Photographs, Ashgate 2014. 13 s.

Bolk 3 Arktis i samtidskunsten

  • Banerjee, Subhankar,
  • Bloom, Lisa E., ´Arctic Spaces: Politics and Aesthetics in True North and Gender on Ice´Journal of Contemporary African Art, Number 26, Spring 2010: 30-37. 8 s.
  • Edwards, Elizabeth, Jorma Puranen ¿ Imaginary homecomingSocial Identities, 13504630, Vol. 1, Issue 2, August 1995. DOI:10.1080/13504630.1995.9959439 1 s.
  • Eglinger, Hanna, Nomadic, ecstatic, magic: Arctic primitivism in Scandinavia around 1900Acta Borealia, Vol. 33, Issue 2, 2016: 189-214 DOI: 10.1080/08003831.2016.1238174. 26 s.
  • Emmelheinz, Irmgard,Art in the Anthropocene: Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologies edited by Heather Davis and Etienne Turpin, London: Open Humanities Press, 2015: 131-142 12 s.
  • Hansen, Christine, Photographing the Barents RegionThird Text, Vol. 25, Issue 2, 2011: 233-237 DOI: 10.1080/09528822.2011.560640. 5 s.
  • Jonsson, Stefan,Where humanism finds its ends: lessons from Pia Arke and Katarina Pirak Sikku on the difficulty of narrating the ArcticStudies in Travel Writing, Volume 20, Issue 3, 2016: 226-236 DOI: 10.1080/13645145.2016.1212502. 11 s.
  • Möller, Frank, ´"Wild Weirdness?" "Gross Humbugs!"Memory-Images of the North and Finnish Photography´ Journal of Northern Studies, Vol. 5, No. 2, 2011: 29-50. 22 s.
  • Peck, Robert M.,The art of the Arctic: British painting in the Far North Journal for Maritime Research, Vol. 14, Issue 2, 2012: 67-93 DOI: http://dx.doi.org/10.1080/21533369.2012.730811. 27 s.
  • Robbin, Libby, Dag Avango, Luke Keogh, Nina Möllers, Bernd Scherer og Helmuth Trischler,Three galleries of the Anthropocene The Anthropocene Review, Vol. 1, Issue 3, 2014: 207-224 DOI: 10.1177/2053019614550533. 18 s.
  • Thisted, Kirsten,De-framing the Indigenous Body. Ethnography, Landscape and Cultural Belonging in the Art of Pia ArkeNordlit: Tidsskrift i litteratur og kultur, vol.16, nr. 1, mai 2012: 279-298. DOI:10.7557/13.2318. 22 s.
  • Sloterdijk, Peter,Art in the Anthropocene: Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologiesedited by Heather Davis and Etienne Turpin, London: Open Humanities Press, 2015: 327-340. 14 s.
  • Sze, Julie,Environmental Justice Anthropocene Narratives: Sweet Art, Recognition, and RepresentationResilience: A Journal of the Environmental Humanities, Vol. 2, No. 2 (Sep. 25, 2015), upaginert. 16 s.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø | Nettbasert |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: KVI-3211
  • Tidligere år og semester for dette emnet