vår 2018
MDV-1001 Multimediale dokumenter: Historie, teori og analyse - 20 stp

Søknadsfrist

1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet er obligatorisk i bachelorprogrammet i medie- og dokumentasjonsvitenskap. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 -  enkeltemner lavere nivå.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

DOK-1017 Gamle og nye medier - reproduksjon og remediering 10 stp
DOK-1010 Dokument- og medieteori 10 stp
MDV-1010 Multimediale dokumenter: historie, teori og analyse - nett- og samlingsbasert 20 stp

Innhold

Emnet vil gi en innføring i teoretiske tilnærminger til tekst, lyd og bilder i forskjellige multimediale dokumentasjonsformer gjennom å utforske forbindelser mellom dagens digitale kulturer og tidlige mediepraksiser, fra camera obscura og panorama til fotografi, film og dataspill. Dokumentinstitusjoner som arkiv, muséer og kunstgallerier kan også betraktes som multimediale, og kurset vil se nærmere på hvordan vår fortolkning av dokumenter forandres når de migrerer mellom disse rommene. Tematisert rundt en rekke sentrale begreper innenfor kulturteori, estetikk og medieforskning (for eksempel kulturelt minne, montasje, medium-spesifisitet, reproduksjon og remediering), vil emnet presentere verktøy for å analysere hva som skjer i overgangen og interaksjonen mellom forskjellige medieteknologier og dokumentasjonsformer.

Anbefalte forkunnskaper

MDV-1000 Innføring i medie- og dokumentasjonsvitenskap

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om tekst-, bilde-, og lydanalytiske tradisjoner og begrensninger
  • kunnskap om teori og metode for analysen av multimediale dokumenter
  • kunnskap om sentrale begreper som for eksempel reproduksjon og remediering
  • kunnskap om den historiske utviklingen av forskjellige medier
  • forståelse for sammenhengen mellom valgt teori og metode og analyseresultat
  • kunnskap om de forskjellige analyseparadigmenes historiske utvikling og begrensninger

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for de forskjellige analysetradisjonenes historiske utviklinger og begrensninger
  • redegjøre for metoden og teorien bak de forskjellige analysetradisjonene
  • reflektere over sammenhengen mellom valg av metode og analyseresultat
  • kritisk bruke introduserte analyseredskaper og metoder i undersøkelser av tekster, bilder, lyd eller multimediale dokumenter
  •  gjennomføre en selvstendig analyse av et multimedialt dokument

Kompetanse

Studenten kan

  • plassere de forskjellige teori- og analysetradisjonene i forhold til hverandre og deres historiske utvikling
  • selvstendig disponere en lengre analytisk tekst og presentere dets hovedargument i både muntlig og skriftlig form

Undervisnings- og eksamensspråk

Skandinaviske språk.

Undervisning

Emnet består av 4 timer forelesning og 2 timer seminar per uke i 11 uker. Forelesningene gir en generell innføring i emnets innhold mens seminarene kan benyttes for å diskutere utvalgte pensumtekster og for å gjennomføre skriveprosjekter. I skriveprosjektene skal 3-4 studenter samarbeide om en tekst der et sentralt begrep eller en sentral teoretiker blir presentert. Teksten skal kommenteres og bearbeides i henhold til tilbakemeldingen (prosessorientert skriving).

Kvalitetssikring av emnet: Alle emner midtveis-evalueres en gang i løpet en 3-årsperiode på bachelorgradsnivå. Programstyret avgjør hvilken studieretning som skal evalueres per år, og hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

  • Muntlig presentasjon (ca. 10 minutter) av en pensumtekst med påfølgende diskusjon
  • Minimum 80% obligatorisk deltakelse i seminarundervisningen
  • Deltakelse i skriveprosjektene og være bidragsyter til minimum 4 gruppetekster (3-4 studenter skriver sammen)
  • Skriftlig analyse av dokumentet som studenten har valgt til eksamenprosjektet (antall sider vil være avhengig av dokumentet som er valgt, men gjennomsnittlig 3-4 sider)
  •  Muntlig presentasjon av eksamensprosjektet med påfølgende diskusjon (maks 10 minutter). Oppgavens problemstilling godkjennes av faglærer.

Med unntak av gruppetekstene, forventes det at studentene leverer individuelle arbeidskrav.

Arbeidskravet evalueres med godkjent/ikke godkjent.

Eksamen består av:

  • semesteroppgave. Omfang: 12-15 sider.
  • muntlig eksamen hvor studenten har 30 minutter forberedelsestid og 30 minutter muntlig eksamen. I forberedelsestiden får studenten utdelt en oppgave som skal besvares. Etter studentenes muntlige presentasjon stilles det spørsmål. Muntlig eksamen er justerende.

Opp til 2 studenter kan skrive oppgave sammen (15-20 sider). Ved felles oppgave gis det felles karakter til studentene. Muntlig eksamen er individuell.

Det er mulig å levere inn prosjektoppgaver som bruker andre medier enn skrift, som f.eks. bilder, lyd og video. Forholdet mellom tekstens omfang og bruken av de andre mediene avtales med veilederen.

Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Times New Roman, 12 pkt., 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg.

Vurderingsuttrykk:

Ved bedømming av eksamen benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Det gis én samlet karakter for emnet. Semesteroppgaven må være bestått for at kandidaten kan gå opp til muntlig eksamen.

Kontinuasjonseksamen:

Ved karakteren F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Dersom studenten velger å gå opp til neste ordinære eksamen, skal oppgavens problemstilling presenteres og godkjennes på nytt.


Pensum

Artikler (samles i kompendiet):

  • Agamben, Giorgio. "Cinema and History: On Jean-Luc Godard" i: Cinema and Agamben: Ethics, Biopolitics and the Moving Image eds. Henrik Gustafsson and Asbjorn Gronstad (New York, London, New Delhi, Sydney: Bloomsbury, 2014) 25-26. ISBN: 978-1-6235-6436-0.
  • Auslander, Philip "Liveness - Performance and the anxiety of Simulation" side 85 i: The Popular Music Studies Reader (red.) Andy Bennett and Barry Shank (2005).
  • Barlindhaug, Gaute, "Analog Sound in the Age of Digital Tools: The Story of the Failure of Digital Technology" i: Roswitha Skare, Niels W. Lund and Andreas Vårheim (eds.), A Document (Re)turn. Contributions from a Research Field in Transition. Frankfurt/M.: Peter Lang 2007, 73-93. ISBN 978-3-631-56294-9.
  • Benjamin, Walter, "Kunstverket i reproduksjonsalderen" i: Walter Benjamin: Kunstverket i reproduksjonsalderen. Essays om kultur, litteratur, politikk. Oslo: Gyldendal norsk forlag 1991, 35-64. ISBN 82-05-19343-6.
  • Cavell, Stanley. "Automatisme" fra The World Viewed. Reflections on the Ontology of Film (1979) i: Estetisk teori: En antologi ed. Kjersti Bale & Arnfinn Bø-Rygg (Oslo: Universitetsforlaget, 2008) 371-377. ISBN: 9788215010748.
  • Crary, Jonathan. Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century (MIT Press, 1990) Chapter I, 1-24, ISBN 978-0-262-53107-8
  • Eliassen, Knut Ove. "Arkiv" - Foucaults begreper (Oslo: Spartacus Forlag, 2016) 73-91. ISBN 978-82-304-0116-3
  • Foster, Hal. "An Archival Impulse" in The Archive: Documents of Contemporary Art Series ed. Charles Merewether (London: MIT Press, Cambridge & Whitechapel Gallery, 2006) 143-148. ISBN: 9780262633383.
  • Grierson, John. "First Principles of Documentary" in Nonfiction Film: Theory and Criticism ed. R.M. Barsam (New York: Plume, 1976) 19-30. ISBN-10: 0-525-47425-0.
  • Grusin, Richard, Culture, Technology, and the Creation of America´s National Parks Cambridge University Press, 2004 (Conclusion - Remediating nature: national parks as mediated public space, 161-172) ISBN 0 521 826497 7
  • Gunning, Tom. "Before Documentary - Early Nonfiction Films & the ´View´ Aesthetic" in Uncharted Territory: Essays on early nonfiction film, red. Daan Hertogs och Nico De Klerk (Amsterdam: Stichting Nedelands Filmmuseum, 1997) 9-24. ISBN-10: 9071338118.
  • Gunning, Tom, "Landscape and the Fantasy of Moving Pictures: Early Cinema´s Phantom Rides" i: Cinema and Landscape eds. Graeme Harper and Jonathan Rayner (Chicago: Intellect Books, 2010), 31-70. ISBN 978-1-84150-309-7.
  • Iversen, Gunnar. "Mediearkeologi som alternative historiefortellinger om film" i Den levende fortiden: Filmhistorie og filmhistoriografi red. Jan Anders Diesen, Tore Helseth, Gunnar Iversen (Oslo: Universitetsforlaget, 2016) 169-179. ISBN: 978-82-15-02754-8.
  • Kemp, Wolfgang: "The Work of Art and Its Beholder", s. 180-196, i Mark A. Cheetham, Michael Ann Holly, Keith Moxey (eds.). The Subjects of Art History. Historical Objects in Contemporary Perspectives, 1998. Cambridge University Press. ISBN 0521454905; ISBN 0521455723
  • Kracauer, Siegfried. Theory of Film: The Redemption of Physical Reality (New York: Oxford University Press, 1960), vii-xi, 27-40, 300-311. ISBN: 0691037043.
  • Milner, Greg "Testing, testing....." i: Perfecting sound forever: an aural history of recorded music (2009).
  • Mitchell, W.J.T. "Introduction" & "Imperial Landscape" i: Landscape and Power ed. W.J.T. Mitchell (Chicago: The University of Chicago Press, 1994) 1-34. ISBN 0-226-53205-4
  • Nelson, Robert S. "Appropriation", s. 160¿173 i: Robert S. Nelson and Richard Shiff, (eds.), Critical terms for art history, University of Chicago Press, 2003. ISBN 0226571661; ISBN 0226571688.
  • Sekula, Allan, "The Instrumental Image: Steichen at War" i: Photography Against the Grain: Essays and Photo Works 1973-1983. Halifax: The Press of the Nova Scotia College of Art and Design, 1984, 32-51. ISBN 0-919616-28-3
  • Sicart, Miguel (2014) Play Matters. Cambridge: MIT Press, 1-18.
  • Vågnes, Øyvind, Den dokumentariske Tegneserien. Oslo: Universitetsforlaget 2014, 48-63. ISBN 9788215023724
  • Väliaho, Pasi. "Marey´s Gun: Apparatuses of Capture and the Operational Image" in Techne/Technology: Researching Cinema and Media Technologies - Their Development, Use, and Impact ed. Annie van den Oever (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2014) 169-176. ISBN: 978 90 8964 571 5.

Digitalt pensum: tilgjengelig via UB (Oria) eller online:

The Chicago School of Media Theory

  • Amad, Paula. "Cinema's 'Sanctuary': From Pre-Documentary to Documentary Film in Albert Kahn's Archives de la Planète (1908-1931)" in Film History, Vol. 13 No. 2 (2001) 138-159:

Cinemas´s Sanctuary

  • Bavelier, Daphne (2012) "Your Brain on Video Games", TEDxCHUV (filmed June 2012):

Your Brain on Video Games

  • Bazin, André & Hugh Gray. "The Ontology of the Photographic Image" in Film Quarterly Vol. 13 No. 4. (Summer, 1960) 4-9:

The Ontology of the Photographic Image

  • Bolter, J. David and Grusin, Richard A. "Remediation" in Configurations Vol. 4 No. 3 (1996) 311-358:

Remediation

  • Chapman, A. (2012) "Privileging Form over Content: Analysing Historical Videogames", Journal of Digital Humanities, Vol. 1(2),

Privileging Form over Content: Analysing Historical Videogames

  • Crary, Jonathan. "Techniques of the Observer" in October, Vol. 45 (Summer, 1988) 3-35:

Techniques of the Observer

  • Dahlström, M., Hansson, J. & Kjellman, U. (2012). 'As we may digitize': Institutions and documents reconfigured. Liber Quarterly, 21(3/4), 455-474.

As we may digitize': Institutions and documents reconfigured

  • Erll, Astrid, "Cultural Memory Studies: An Introduction" og "Literature, Film and the Mediality of Cultural Memory" i Astrid Erll and Ansgar Nünning (eds.) Cultural Memory Studies: Interdisciplinary Handbook. Berlin/New York: Walter de Gruyter 2010. Kapitel fra e-bok tilgjengelig via UB (Oria)
  • Genette, Gérard og Marie Maclean, "Introduction to the Paratext" i New Literary History Vol. 22 No. 2 (Spring 1991):

Introduction to the Paratext

  • Gustafsson, Henrik, "Foresight, Hindsight and State Secrecy in the American West: The Geopolitical Aesthetics of Trevor Paglen." Journal of Visual Culture, April 2013, 148-164: Foresight, Hindsight and State Secrecy in the American West: The Geopolitical Aesthetics of Trevor Paglen
  • Holly, Micahel Ann. (2002)."Reciprocity and Reception Theory", in A Companion to Art Theory (eds P. Smith and C. Wilde), Blackwell Publishing Ltd, Oxford, UK: Reciprocity and Reception Theory
  • Jørgensen, Kristine, "Game Characters as Narrative Devices: A Comparative Analysis of `Dragon Age: Origins and `Mass Effect 2´", Eludamos: Journal for Computer Game Culture 2010 4(2), 315-331.ame Characters as Narrative Devices: A Comparative Analysis of `Dragon Age: Origins and `Mass Effect 2
  • Krauss, Rosalind, "Photography´s Discursive Spaces: Landscape/View", Art Journal, vol. 42, no. 4, 1982, 311-319:Photography´s Discursive Spaces: Landscape/View
  • Lund, Niels W. (2017) "Opera as a Multimedia Document," Proceedings from the Document Academy: Vol. 4 : Issue. 1:Opera as a Multimedia Document
  • Lund, Niels W. "Opera som dokument - essay om hvad dokumentationsvidenskab kan bruges til" 33-38 i Ikoner: Vision och tradition nr. 4 2007: Ikoner: Vision och tradition
  • Lundemo, Trond. "Godard the historiographer: From Histoires du cinéma to the Beaubourg Exhibition" in A Companion to Jean-Luc Godard eds. Tom Conley & T. Jefferson Kline (Malden, MA & Oxford, UK: Wiley-Blackwell, 2014) 488-503. Kapitel fra e-bok tilgjengelig via UB (Oria).
  • Martin-Jones, David "Archival Landscapes and a Non-Anthropocentric `Universe Memory" in Nostalgia de la luz/Nostalgia for the Light (2010)" Third Text Vol. 27 2013: Archival Landscapes and a Non-Anthropocentric `Universe Memory´
  • Mitchell, W. J. T., "Christo's Gates and Gilo's Wall" in Critical Inquiry, Vol. 32, No. 4, Summer 2006, 587-601:Christo's Gates and Gilo's Wall
  • Mnemosyne: Meanderings through the Aby Warburg´s Atlas:Mnemosyne: Meanderings through the Aby Warburg´s Atlas
  • Pötzsch, Holger, Framing narratives: Opening sequences in contemporary American and British war films. Framing narratives: Opening sequences in contemporary American and British war films
  • Pötzsch, Holger (2014): Games and Brains , Dichtung Digital: Journal für Kunst und Kultur digitaler Medien, No. 44, 29 December, 7 pages.
  • Pötzsch, Holger and Sisler, Vit "Games and Culture" (2016): Games and Culture
  • Rowe, H. A. (2011). "Appropriation in Contemporary Art", Inquiries Journal/Student Pulse, 3(06): Appropriation in Contemporary Art
  • Skare, Roswitha, "Das Leben der Anderen (2006): paratekstens betydning for filmens autentisitetskrav" i: Norsk Medietidsskrift 19 (2012): 1, 41-54:"Whitehead, Christopher. 2016: How to analyze museum display: script, text, narrative: https://www.idunn.no/file/pdf/53350169/das_leben_der_anderen_2006_-_paratekstens_betydning_for_.pdf

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: MDV-1001
  • Tidligere år og semester for dette emnet