høst 2017
STV-3077 Moderne organisasjonsteori - 20 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på mastergradsprogrammet i organisasjon og ledelse. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Avlagt bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I opptaksgrunnlaget skal det inngå 2-årig studium eller fordypningsenhet på minst 90 studiepoeng i organisasjon og ledelse, administrasjonsfag eller statsvitenskap. Minst 30 studiepoeng innen fordypningsenheten skal være på 2000-nivå. Det skal også inngå 20 studiepoeng i organisasjon- og ledelsesfag i opptaksgrunnlaget.

Det stilles et faglig minstekrav for opptak på karakteren C, som beregnes ut fra et gjennomsnitt av karakterer i fordypningsemnene

Søknadskode 9371 enkeltemner på masternivå.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

FLY-6302 Ledelse og organisasjonsteori 3 stp

Innhold

Emnet har to gjennomløpende teoretiske hovedperspektiver; det modernistiske-rasjonalistiske perspektivet og det sosialkonstruktivistiske-institusjonelle perspektivet. Med bakgrunn i disse perspektivene belyses drivkrefter, betingelser for og effekter av ulike typer reformer og endringer.

 

Følgende deltema belyses:

  • Tradisjoner i moderne organisasjonsforskning: amerikansk neo- institusjonell teori, organisasjonsmotetradisjonen, New Public Management-tradisjonen, den skandinaviske neoinstitusjonelle tradisjon, samt kunnskapsoverføringstradisjonen
  • Betingelser for planmessig design og endring av organisasjoner
  • Betingelser for kunnskapsoverføring i og mellom organisasjoner
  • Motstand mot endring
  • Hvordan moderne organisasjoner får sin form som følge av at man adopterer og forsøker å implementere ideer/organisasjonsoppskrifter fra omgivelsene


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • skoleretninger og forskningstradisjoner i modernistiske og sosialkonstruktivistiske tilnærminger, samt inngående kunnskap om deres forklaringskraft og anvendelsesområder
  • nyinstitusjonell organisasjonsteori, og særlig avansert kunnskap i teorier om kunnskaps- og ideoverføring i og mellom formelle organisasjoner.
  • muligheter og begrensninger knyttet til bruk av organisasjonsdesign som virkemiddel
  • organisatoriske trender og utviklingstrekk på 2000-tallet
  • ulike drivkrefter i organisasjoner og deres omgivelser, og hvordan disse i  kombinasjon bidrar til endring og utvikling
  • empiriske studier om implementering og utfall av planlagte organisasjonsendringer i private og offentlige organisasjoner

 

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • reflektere kritisk om fagets grunnperspektiver og forutsetninger
  • velge ut og anvende relevante teorier fra ulike perspektiver og skoleretninger i analyse av reformer og endringsprosesser
  • gjøre rede for hvordan ulike teoretiske tilnærminger hver for seg og i kombinasjon kan belyse mulige årsaker til, innhold i og utfall av endringsprosesser
  • formulere faglige problemstillinger knyttet til endringsprosesser ,og analysere og drøfte betydningen av trekk ved organisasjoner og konteksten

 

Kompetanse

Studenten kan:

  • identifisere relevant forskning om reformer og endringer i organisasjoner, samt foreta en kritisk vurderinger av dens relevans, kvalitet og overførbarhet
  • formulere faglige problemstillinger på bakgrunn av  eksisterende forskning om organisasjoner
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye prosjekter, herunder initiere og bidra til utvikling av organisasjoner
  • formidle avansert fagstoff, som teorier og empiriske studier, både skriftlig og muntlig, og samtidig forholde seg til fagets begrensninger og generelle etiske problemstillinger


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningen foregår på norsk. Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

Det gis 15 dobbelttimer forelesninger/seminarer (totalt 30 timer).

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Muntlig framlegg av 15-20 minutters varighet. Framlegget skal være en faglig beskrivelse/drøfting basert på en oppgitt problemstilling.

 

Eksamen består av:

- en hjemmeeksamen på omlag 5.500 ord (15-20 sider) over oppgitt tema. Skrivefristen er 14 dager

- en muntlig eksamen som tar utgangspunkt i pensum

Den skriftlige besvarelsen karakterfestes først, og denne må være bestått (karakter E) for å kunne fremstilles seg til muntlig eksamen. Muntlig eksamen gir mulighet til å justere karakteren med inntil en bokstav. Den samlede karakteren fastsettes etter muntlig eksamen. Ved bestått skriftlig del, men ikke-bestått muntlig, kan man fremstille seg på nytt til muntlig eksamen på bakgrunn av den beståtte skriftlige delen, jfr. Eksamensreglementet ved UiT Norges arktiske universitet.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Pensum STV-3077 høsten 2017

STV-3077 MODERNE ORGANISASJONSTEORI.

Uttelling: 20. studiepoeng

1763 sider - høsten 2017

Litteratur merket med * kan kjøpes i egne kompendier i Akademisk kvarter på campus.

1. Berg-Sørensen, A., C. Howard Grøn, & H. Foss Hansen (2011). Organisering av den offentlige sektor. Grundbog i offentlig forvaltning. København: Hans Reitzels Forlag. (446 sider).

2. K.A. Røvik og H.M. Pettersen (2014). Masterideer, i K.A. Røvik, T.V. Eilertsen, og E.M. Furu (red.) Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse og implementering (s. 53-86). Oslo: Cappelen Damm. (33 sider)

3. S. Nygård og K.A. Røvik (2014). Hit, men ikkje lenger. Når lean skal løftes inn i klasserommet, i K.A. Røvik, T.V. Eilertsen, og E.M. Furu (red.) Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse og implementering (s. 307-333). Oslo: Cappelen Damm (26 sider)

4. *Røvik, K.A. (2016). Knowledge Transfer as Translation: Review and Eelements of an Instrumental Theory. International Journal of Management Reviews, vol. 18, s- 290-310 (20 sider).

5. Brunsson, N.: The Organization of Hypocrisy: Talk, Decisions and Actions in organizations. (2002). Oslo: Abstrakt- Liber/Copenhagen Business Press. Kapitlene 1, 2, 3, 9. (112 sider).

6. * Christensen, T.: Politisk styring og faglig uavhengighet. Oslo, Tano 1994, Kapitlene 1 og 7. (51 sider).

7. Collins, J. (2002): Good To Great: Hvorfor noen virksomheter blir fremragende og andre ikke. Norsk utgave: Oslo; Universitetsforlaget. (250 sider).

8. DiMaggio, P. og Powell, W.W.: "Introduction". Kapittel 1 i P. DiMaggio, og W.W. Powell, (red.) The New Institutionalism in Organizational Analysis, Chicago: Chicago University Press, 1991. (13 sider).

9. DiMaggio, P. og Powell, W.W.: "The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields", i P. DiMaggio og W.W. Powell (red.) The New Institutionalism in Organizational Analysis, Chicago: Chicago University Press, 1991. 37 sider.

10. *Egeberg, M. (1992): Konstruktiv Statsvitenskap og Forvaltningspolitikk. Universitetet i Oslo: Notat, Institutt for statsvitenskap, 1992. (24 sider).

11. * Jacobsen, Dag Ingvar (2004). Organisasjonsendringer og endringsledelse, kapittel 6. Bergen: Fagbokforlaget (42 sider)

12. * Lægreid, P., Opedal, S., og Stigen, I.M. (2005). ¿The Norwegian hospital reform: Balancing political control and enterprise autonomy¿. Journal of Health Politics, Policy & Law, vol. 30 (6), s. 1027-1064. (37sider).

13. Meyer, J.W. og B. Rowan: "Institutionalized Organizations: Formal structure as myth and ceremony", i P. DiMaggio og W.W. Powell (red.) The New Institutionalism in Organizational Analysis, Chicago: Chicago University Press, 1991. (23 sider).

14. * Nerskogen, E. (2013). ¿Endringer i helseforetaksmodellen ¿ nye organisasjonsformer for politikkens eller pasientenes skyld?¿ s. 211-226 i S. Jentoft, J.I. Nergård, og K.A. Røvik (red.). Hvor går Nord-Norge? Politiske tidslinjer. Stamsund: Orkana Akademisk. (15 sider).

15. Røvik, K.A.: Moderne organisasjoner: Trender i organisasjonstenkningen ved Tusenårsskiftet. Oslo-Bergen, Fagbokforlaget, 1998, kapitlene 1-2, 4-7, 14. (177 sider).

16. Røvik, Kjell Arne (2007): Trender og Translasjoner: Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken er pensum (362 sider).


17. * Røvik, K.A.: "Organisert læring i forvaltningen", i Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift, 1992, nr. 1, s. 27-46. (20 sider).

18. * Røvik, K.A. (2011) "From Fashion to Virus: An alternative theory of organizations´ handling of management ideas". Organization Studies, May 2011, no. 5, 631-654. (23 sider).

19. * Sahlin-Andersson, K: "Imitating by Editing Success: The Construction of Organizational Fields". Kapittel 4, (s.69-92) i B. Czarniawska og G. Sevon (red.): Translating Organizational Change, Berlin: de Gruyter, 1996. (26 sider).

20. * Wærness, K.: Treårsbudgetering som rationalisering. Kapittel 7 i N. Brunsson og J.P. Olsen (red.): Makten Att Reformera, Stockholm, Carlssons forlag. (27 sider).

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: STV-3077
  • Tidligere år og semester for dette emnet