vår 2018
PFF-5011F Praksis del 1 - Praktisk- pedagogisk utdanning- for yrkesfag - 0 stp

Emnetype

Emnet er en obligatorisk del av praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet har to hovedfokus.

Det første er at det legges særlig vekt på utprøving og grunnleggende mestring av sentrale vurderings- og arbeidsformer og observasjonsmetoder.

Det andre hovedfokuset vil være læreren som leder av elevens lærinsgprosesser med ansvar for utvikling av arbeids- og læringsmiljøet.

Hvis praksisopplæringen gjennomføres som parpraksis, vil også kollegasamarbeid og kollegabasert veiledning være et tema.

Yrkesetiske utfordringer vil inngå i alle sider av praksisopplæringen.


Hva lærer du

Etter bestått praksisopplæring skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har

  • erfaringsbasert kunnskap om å planlegge, organisere, gjennomføre og vurdere undervisning og læring tilpasset ulike elevers elevforutsetninger
  • Innsikt i skolens ulike læringsarenaer, utforming og ressurser, inkludert den sosiale, kulturelle og fysiske omgivelser

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, organisere og gjennomføre tilpassede undervisnings- og læringsforløp i samsvar med lov- og læreplanverk
  • utvikle, bruke og begrunne ulike vurderingsformer og vurderingskriterier
  • framstå som tydelig klasseleder og bidra til et godt arbeids- og læringsfremmende klassemiljø
  • samarbeid med studentkollegaer, veiledere, andre lærere og ledelsen i undervisning og profesjonsaktiviteter
  • bruke digitale verktøy og læremidler i undervisnings og læringssammenheng
  • anvende observasjon som kartleggingsmetode i et læringsfremmende arbeid

Kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over fag, undervisning og elevenes læring i lys av aktuelle lære- og programplaner
  • reflektere over profesjonsetiske perspektiver og vise vilje og evne til å respektere den enkelte elevs integritet
  • kritisk vurderer egen og kollegaers lærerpraksis
  • bygge læringsfremmende relasjoner og kommunisere godt med elever, medstudenter, veiledere og øvrige personale


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Praksisopplæringen er obligatorisk del av en samlet del av PPU Y og utgjør til sammen ¿ 35 dager i den første praksisdelen.

Det skal gjennomføres10 dager praksis på ungdomsskole (8. ¿ 10 trinn), 1. studieår.

Studenter som er tilsatt i skolen, bør ha minimum 50 % av praksis på annen skole enn egen arbeidsplass eller i en annen klasse. Praksis skal til vanlig gjennomføres som gruppepraksis.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan få vurdering i praksis:

  • deltatt på all praksisopplæring og møtt alle krav
  • fulgt lærernes normale arbeidsdag og deltatt på ulike samarbeidsarenaer
  • utarbeidet plandokumenter for undervisningsøkter som grunnlag for kontinuerlig veiledning
  • levert planleggingsdokument før praksisoppfølging fra UiT

Eksamen består av:

Praksisopplæringen vurderes av en kommisjon som består av praksislærere og faglærer fra UiT, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk.

Praksis vurderes med bestått/ikke bestått.

En student som får karakteren ¿ikke bestått¿ i praksis, kan gjøre 1- ett ¿ nytt forsøk på å bestå denne praksisperioden. Nytt forsøk kan først gjøres når neste kull gjennomfører praksis påfølgende studieår.

Dersom studenten heller ikke da oppnår karakteren bestått i praksis, må studenten slutte på utdanningen.


Pensum

Felleslitteratur (Det tas forbehold om evt. endringer):

 

  • Bergem, T. (2014): Læreren i etikkens motlys.Gyldendal Ad Notam, Oslo
  • Dalland, Olav (2012): Metode og oppgaveskriving for studenter.Gyldendal akademisk, Oslo
  • Høihilder E.K. (red) (2009): Elevvurdering. Metoder for ungdomstrinnet og Videregående opplæring. Pedlex Norsk skoleinformasjon
  • Høihilder E.K og Lingås, L.G. (red.) (2014): Pedagogikk 8.-13. trinn. Gyldendal Akademisk Forlag, Oslo

 

  • Lyngsnes, K. og Rismark, M. (2014): Didaktisk arbeid. Gyldendal Akademisk, Oslo
  • Olsen og Traavik (2010): Resiliens i skolen» (kap. 2, 3 og 5). Fagbokforlaget, Bergen
  • Repstad K (2013): Yrkesretting av fellesfagene i videregående skole. Pedlex Norsk skoleinformasjon
  • Skaalvik, Einar M. og Skaalvik, S. (2013): Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring. Universitetsforlaget, Oslo
  • Sylte, A. L.(2013): Profesjonspedagogikk ¿ Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk. Gyldendal Akademisk, Oslo

 

Kompendium med relevante fagartikler.

  • Breilid, N. og Sørensen, P. M. (2012): Skole og læringsbetingelser for ungdom i risiko. I Befring, E. og Tangen, R. (red.) Spesialpedagogikk. Kap.31. Cappelen Damm Akademisk, Oslo
  • Buli-Holmberg, J. (2012). Inkludering i arbeidslivet- overgang frå skole til arbeid for ungdom med særlige opplæringsbehov. I Befring, E. og Tangen, R. (red.) Spesialpedagogikk. Kap.33. Cappelen Damm Akademisk, Oslo
  • Furnes, B. J. og Norman, E. (2013): Læringsstrategier og metakognisjon. I Krumsvik, R. J. og Säljö, R. (red.): Praktisk ¿ pedagogisk utdanning. En antologi. Fagbokforlaget
  • Høgmo, A. (1986): Det tredje alternativ. Barns læring av identitetsforvaltning i samisk-norsk samfunn preget av identitetsskifte. Tidsskrift for samfunnsforskning. 27, 395-416
  • Nilsen, S. (2012): Spesialundervisningens tiltakskjede. I Befring, E. og Tangen, R. (red.) Spesialpedagogikk. Kap.12. Cappelen Damm Akademisk, Oslo
  • Sandvik, Lise V. (2014): Gjennomgående undervisning i grunnleggende ferdigheter. I Postholm, M.B. og Tiller, T. (red.): Profesjonsrettet pedagogikk 8-13. Cappelen Damm Akademisk
  • Solheim Torill (2009): Opplæring i yrkesfag. Teori ¿ praksis. I Bedre skole. Nr. 4 -2009.
  • Solli, Kjell-Arne (2009): Elever som strever med skolearbeidet. I Svanberg, R. og Wille, H.P (2009): La stå! Læring ¿ på veien mot den profesjonelle lærer. Gyldendal Akademi
  • Spurkeland, J. (2011): Relasjonspedagogikk. Samhandling og resultater (Kap. 5; Skolens relasjonelle utfordringer). Fagbokforlaget.
  • Tangen, R. (2012): Veien inn i og gjennom videregående opplæring for ungdom i vanskelige læringssituasjoner. I Befring, E. og Tangen, R (red.): Spesialpedagogikk. Kap. 32. Cappelen Damm Akademisk, Oslo
  • Westrheim Kariane (2013): Den flerkulturelle skolen. I Krumsvik R.J. og Säljø R. (red.) Praktisk-pedagogisk utdanning. En antologi. Kap 14. Fagbokforlaget.

 

Kompendium foreligger til salg på trykkeriet på campus Alta ved studiestart.

Fagstoff på Utdanningsdirektoratets nettsider:

Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: http://www.udir.no/globalassets/upload/larerplaner/lareplangrupper/rammeverk_grf_2012.pdf

Klasseledelse: http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/Klasseledelse/

Vurdering for læring: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/4-prinsipper/

Lokalt læreplanarbeid: http://www.udir.no/Lareplaner/Veiledninger-til-lareplaner/Veiledning-i-lokalt-arbeid-med-lareplaner/

Læringsstrategier: http://www.udir.no/upload/larerplaner/veiledning/laringsstrategier.pdf

Læringsstrategier (fra Utdanningsdirektoratet og Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger): http://lesesenteret.uis.no/getfile.php/Lesesenteret/laringsstrategier-i-flere-fag.pdf

Minoritetsspråklige: http://www.udir.no/Spesielt-for/Minoritetsspraklige-elever/Kompetanse-for-mangfold/

 

Det finnes for øvrig ytterligere læringsressurser på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no)

 

Artikkel som kan lastes ned fra nettet:

Markussen, E., Lødding, B. og Holen, S. (2012): Rapport 10/2012 De´hær e´kke nokka for mæ. Om bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående skole i Finnmark skoleåret 2010-2011. Nifu : http://www.nifu.no/files/2012/11/NIFUrapport2012-10.pdf

 

Annen relevant litteratur:

Kunnskapsløftet LK 06.

Læreplan for grunnskole, videregående skole og voksenopplæring. Generell del.

Læreplaner for videregående opplæring.

Opplæringslova. Lov om grunnskole og videregående opplæring.

Bø, I & Helle, L. (2013): Pedagogisk ordbok. Praktisk oppslagsverk i pedagogikk, psykologi og sosiologi. Universitetsforlaget

 

Støttelitteratur

Følgende bøker anbefales som støttelitteratur:

  • Ekeberg, T. R. og Holmberg, J. B. (2009): Likeverdig og tilpasset opplæring i en skole for alle. Universitetsforlaget, Oslo
  • Elstad E. og Turmo A. (red.) (2. utg. 2008): Læringsstrategier. Søkelys på lærernes praksis. Universitetsforlaget 2008, Oslo
  • Germeten S. (red.) (2009): Kunnskapsløftet ¿ fra læreplantekst til læreres praksis. Eureka, Tromsø
  • Germeten S. (red.) (2014): Forskning om spesialpedagogikk og spesialundervisning. Fagbokforlaget, Bergen
  • Germeten S. (red.) (2014): De utenfor. Fagbokforlaget, Bergen
  • Hansen, K. H., Hoel, T.L., Haaland, G. (red.) (2014): Tett på yrkesopplæring. Yrkesrelevant, tilpasset og samfunnstjenlig? Fagbokforlaget, Bergen
  • Haug, P, Nordahl, T (red.), Hansen, O. (red.) (2014): Dette vet vi om inkludering. Gyldendal Akademisk
  • Hiim H. (2013): Praksisbasert yrkesutdanning, hvordan utvikle relevant yrkesutdanning for elever og arbeidsliv? Gyldendal akademisk, Oslo
  • Hiim, H og Hippe, E. (2009): Undervisningsplanlegging for yrkeslærere. Universitetsforlaget, Oslo
  • Høihilder, E. K. og Lingås, L. G. (2014): Pedagogikk 8.-13. trinn. Profesjonsutdanning av lærere. Gyldendal Akademiske, Oslo
  • Imsen, G. (2009): Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk. Universitetsforlaget, Oslo
  • Krumsvik R.J. og Saljo R. (red.) (2013) Praktisk-pedogogisk utdanning. En antologi. Fagbokforlaget.
  • Linder, A., Nordahl, T. (red.), Hansen, O. (red.) (2012): Dette vet vi om å skape gode relasjoner. Gyldendal Akademisk
  • Løkke, J. & Pettersen, R. (2011): Veiledning i praksis ¿ grunnleggende ferdigheter*Universitetsforlaget, Oslo
  • Manger, T., Nordahl, T. (red.), Hansen, O. (red.) (2011): Dette vet vi om motivasjon og mestring. Gyldendal Akademisk
  • Møller, J. og Sundli, L.(red). (2007): Læringsplakaten Skolens samfunnskontrakt.Cappelen HøyskoleForlaget,
  • Nielsen K. og Kvale S.(red.) (1999): Mesterlære Læring som sosial praksis. Ad Notam Gyldendal*
  • Nilsen, S. E. og Haaland, G. (2013): Læring gjennom praksis. Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen. Pedlex
  • Nordahl, T., Nordahl, T. (red.), Hansen, O. (red.) (2012): Dette vet vi om klasseledelse. Gyldendal Akademisk
  • Nordahl, T. mfl., Nordahl, t. (red.), Hansen, O. (red.) (2012): Dette vet vi om vurderingspraksis. Gyldendal Akademisk
  • Olsen M. H. (2013): En inkluderende skole. Cappelen Damm Akademiske
  • Tveit, A., Nordahl, T.(red.), Hansen, O. (red.) (2012): Dette vet vi om anerkjennelse, ros og regler i klasserommet. Gyldendal Akademisk

 

* Finnes som gratis elektronisk utgave, sjekk Bibsys

Faglig oppdatering:

Les:

Raaheim A. (2014): Råd og tips til deg som skal studere. Gyldendal, Oslo

Pensumbok: Lyngsnes, K. og Rismark, M. (2014): Didaktisk arbeid. Gyldendal

ISBN 978-82-05-44710-3, h.

Les boka Didaktisk arbeid av Lyngsnes og Rismark, og reflekter omkring lærerrollen på bakgrunn av det dere leser. Hvilke oppfatninger hadde dere av læreryrket og lærerrollen da dere søkte dere inn på Praktisk pedagogisk utdanning, og endrer det dere leser i pensumboka deres oppfatning av læreryrket?

Boka vil også bli brukt som lærebok i øvrig undervisning/studentarbeid i løpet av studieåret.

Dette er et godt utgangspunkt før vi møtes i uke 37.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 0
  • Emnekode: PFF-5011F
  • Tidligere år og semester for dette emnet