vår 2018
GLU-1202 Mat og helse: Matkultur og eksperimentell matlaging (modul 3) - 15 stp

Søknadsfrist

1.desember

Emnetype

Emnet kan tas som valgfag grunnutdanning eller videreutdanning. Kan tas som enkeltemne

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.


Innhold

  • Matkultur nasjonalt og globalt
  • Mat og religion
  • Tabuer
  • Matvaregrupper
  • Kosthold for ulike grupper
  • Eksperimentell matlaging

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten skal:

  • Ha kunnskap om ulike kulturer og tabuer relatert til mat.
  • Ha kunnskap om begrepet trygg mat og hvordan trygg mat kan sikres gjennom matvareproduksjonskjeden.
  • Ha kunnskap om ulike måltidstradisjoner i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Kunne planlegge og lage trygg og innbydende mat i tråd med de nasjonale kostanbefalingene
  • Kunne praktisere teoretiske kunnskaper, samt utvikle kreativitet og estetisk sans ved å lage ulike retter fra ulike kulturer.
  • Kunne finne frem, lese og vurdere innholdet i vitenskapelige artikler og rapporter med relevans for faget mat og helse.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Kunne legge forholdene til rette for trivsel og gode måltidsmiljø
  • Kunne redegjøre for sammenhengen mellom kosthold og helse
  • Kunne formidle sentralt fagstoff, problemstillinger og løsninger og bidra til utvikling i de miljøer de skal jobbe i.

Undervisning

Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.

Emnet evalueres skriftlig i løpet av programperioden


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg for eksamen:

  • 80 % deltakelse på undervisning
  • en praktisk-metodisk oppgave i gruppe

Eksamen består av:

  • en skriftlig hjemmeeksamen over to dager

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakterer etter en skala fra A til E for bestått, F som ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Pensum

Brean A. og Aurstad S: (2014). Allergi og matintoleranse. Håndbok for et godt liv. Kom forlag. Son.

Holte og Wilhelmsen. (2009). Mat og helse i skolen. En fagdidaktisk innføring. Fagbokforlaget.

 

Korsnes B. (2024). Mat og helse. 2. utg. Cappelsen akademisk forlag. Oslo.

 

Amilien A. og Krogh E (2007). Den kultiverte maten. Fagbokforlaget. Bergen.

 Nettsider

odin.dep.no

sifo.no

skolenett.no

dinkost.no

seafood.no

tine.no

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: GLU-1202
  • Tidligere år og semester for dette emnet