vår
2018
GLU-1202 Mat og helse: Matkultur og eksperimentell matlaging (modul 3) - 15 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten skal:
- Ha kunnskap om ulike kulturer og tabuer relatert til mat.
- Ha kunnskap om begrepet trygg mat og hvordan trygg mat kan sikres gjennom matvareproduksjonskjeden.
- Ha kunnskap om ulike måltidstradisjoner i et flerkulturelt perspektiv
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne planlegge og lage trygg og innbydende mat i tråd med de nasjonale kostanbefalingene
- Kunne praktisere teoretiske kunnskaper, samt utvikle kreativitet og estetisk sans ved å lage ulike retter fra ulike kulturer.
- Kunne finne frem, lese og vurdere innholdet i vitenskapelige artikler og rapporter med relevans for faget mat og helse.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Kunne legge forholdene til rette for trivsel og gode måltidsmiljø
- Kunne redegjøre for sammenhengen mellom kosthold og helse
- Kunne formidle sentralt fagstoff, problemstillinger og løsninger og bidra til utvikling i de miljøer de skal jobbe i.
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Emnet evalueres skriftlig i løpet av programperioden
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg for eksamen:
- 80 % deltakelse på undervisning
- en praktisk-metodisk oppgave i gruppe
Eksamen består av:
- en skriftlig hjemmeeksamen over to dager
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakterer etter en skala fra A til E for bestått, F som ikke bestått, med A som beste karakter.
Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Pensum
Brean A. og Aurstad S: (2014). Allergi og matintoleranse. Håndbok for et godt liv. Kom forlag. Son.
Holte og Wilhelmsen. (2009). Mat og helse i skolen. En fagdidaktisk innføring. Fagbokforlaget.
Korsnes B. (2024). Mat og helse. 2. utg. Cappelsen akademisk forlag. Oslo.
Amilien A. og Krogh E (2007). Den kultiverte maten. Fagbokforlaget. Bergen.
Nettsider
odin.dep.no
sifo.no
skolenett.no
dinkost.no
seafood.no
tine.no
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: GLU-1202
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet