vår
2018
GLU-1201 Mat og helse: Livsstil og helse (modul 2) - 15 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten skal ha
- grunnleggende kunnskaper om hva som menes med helse, de vanligste livsstilsykdommene og årsaker til disse og hvilke utfordringer dette vil gi
- kunnskap om sentrale trekk ved utviklingen i norsk kosthold, bakgrunnen for og hovedinnholdet i norsk ernæringspolitikk og de nasjonale kostanbefalingene og næringsstoffanbefalingene og kunnskapsgrunnlaget for disse
- kunnskap om vurdering og analyse av ulike motedietter og deres helsepåstander
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- prioritere og velge lærestoff og legge til rette for ferdighetstrening og holdningsskapende arbeid
- skaffe seg innsikt og ferdigheter i dette målområdet ved å jobbe teoretisk og praktisk med faget
- lede læringsarbeidet i mat og helse ved å differensiere og variere undervisningen, og ved å gjennomføre en læringsorientert vurderingspraksis
- finne fram til, lese og vurdere innholdet i vitenskapelige artikler og rapporter med relevans for faget mat og helse
Kompetanse
Studenten skal kunne
- formidle sentralt fagstoff, problemstillinger og løsninger og bidra til utvikling av en profesjonell lærerrolle
- bidra til å skape et godt læringsmiljø og utvikle gode relasjoner til og mellom elever
- legge forholdene til rette for trivsel og gode måltidsmiljø
- redegjøre for sammenhengen mellom kosthold og helse
Undervisning
- Forelesninger blir gitt ved innføring, oversyn og utdyping i deler av faget.
- Praktisk arbeid med faget vil foregå i grupper i spesialrom med tilgang på egnet utstyr og materiell. Aktuelle organiseringsmønstre er fagspesifikke arbeidsmåter som gruppeorganisering, laboratoriearbeid, demonstrasjoner/forevisninger, stasjonsarbeid, kombinasjons og individuelt arbeid.
- IKT vil bli benyttet i deler av arbeidet med kursene.
- Tema og prosjektarbeid.
Det er hensiktsmessig at studentene selv organiserer studiegrupper for å arbeide på egenhånd med teoretisk og praktisk lærestoff. Viktige stikkord til arbeidet med den praktiske siden av faget er: plan, organisering, arbeidsteknikker og redskapsvalg/bruk av maskiner og utstyr.
Lærestoffet som ikke blir dekket av undervisningen, må studentene tilegne seg selv. For gjennomføring av emnet kreves det at studenten har tilgang til data.
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Emnet evalueres muntlig eller skriftlig minimum en gang hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg for eksamen:
- 80 % deltakelse på undervisning
- en individuell skriftlig fagoppgave
Eksamen består av:
- en skriftlig hjemmeeksamen over to dager
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakterer etter en skala fra A til E for bestått, F som ikke bestått, med A som beste karakter.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Holte og Wilhelmsen. (2009). Mat og helse i skolen. En fagdidaktisk innføring. Fagbokforlaget.
Mæland J.G. (2016). Forebyggende helsearbeid. Folkehelsearbeid i teori og praksis. Universitetsforlaget
Kompendium fås kjøpt i trykkeriet i løpet av uke 4
Noen styringsdokumenter som kan lastes ned
Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/400/Kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer-metodologi-og-vitenskapelig-kunnskapsgrunnlag-IS-1881.pdf
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/400/Kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer-metodologi-og-vitenskapelig-kunnskapsgrunnlag-IS-1881.pdf
Norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/806/Anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet-IS-2170.pdf
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/806/Anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet-IS-2170.pdf
Kosthold og sammensetning ved alle former for diabetes
https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/diabetes/seksjon?Tittel=levevaner-ved-diabetes-og-2680#kosthold-og-kostsammensetning-ved-alle-former-for-diabetessterk-anbefaling
https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/diabetes/seksjon?Tittel=levevaner-ved-diabetes-og-2680#kosthold-og-kostsammensetning-ved-alle-former-for-diabetessterk-anbefaling
Forebygging, utredning og behandling av overvekt hos barn og unge
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/389/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-utredning-og-behandling-av-overvekt-og-fedme-hos-barn-og-unge.pdf
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/389/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-utredning-og-behandling-av-overvekt-og-fedme-hos-barn-og-unge.pdf
Nasjonale retningslinjer for primær-forebygging av hjerte-og kar sykdommer.
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/444/Nasjonal-retningslinje-for-individuell-prim%C3%A6rforebygging-av-hjerte-og-karsykdommer-IS-1550.pdf
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/444/Nasjonal-retningslinje-for-individuell-prim%C3%A6rforebygging-av-hjerte-og-karsykdommer-IS-1550.pdf
Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i skolen
https://helsedirektoratet.no/Documents/NFR/skolemat/mat-og-maltider-barneskole-og-SFO-nfr-bokmal.pdf
https://helsedirektoratet.no/Documents/NFR/skolemat/mat-og-maltider-barneskole-og-SFO-nfr-bokmal.pdf
Bra mat i barnehagen
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/406/Bra-mat-i-barnehagen-tips-rad-og-oppskrifter-IS-1536.pdf
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/406/Bra-mat-i-barnehagen-tips-rad-og-oppskrifter-IS-1536.pdf
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: GLU-1201
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet