høst
2017
ERN-2001 Metoder i ernæringsepidemiologi og kostholdsforskning - 15 stp
Innhold
Studentene skal lære grunnleggende prinsipper i epidemiologi, klinisk epidemiologi, studiedesign, statistikk og forebyggende ernæring. Videre skal de få trening i grunnleggende kunnskapshåndtering i ernæring og profesjonell kompetanseutvikling. Studentene skal lære ulike måter å samle inn kostholdsopplysninger på og fordeler og ulemper ved disse. Studentene skal gå mer grundig inn i problem med ulike metoder for innsamling av kostdata og hvordan man kan ta hensyn til disse.Hva lærer du
Etter avsluttet emne skal studentene kunne:
Kunnskaper:
- Forklare epidemiologiens betydning for kunnskapsgrunnlaget i forebygging og klinikk.
- Forklare formålet med forskjellig studiedesign innenfor epidemiologi og kjenne til fordeler og ulemper med de enkelte.
- Forklare formålet med kvalitative intervju, og redegjøre for grunnleggende prinsipper for formulering av spørsmål til et kvalitativt intervju.
- Beskrive ulike helseregistre og meldesystemer for sykdom i Norge.
- Beskrive metoder for å skaffe informasjon om kostinntak på gruppe- og individnivå og vurdere hvilken type informasjon de forskjellige metodene bidrar med
- Diskutere fordeler og ulemper ved bruk av spørreskjema, kostholdsintervju, kostregistrering og biomarkører og vurdere de ulike metodene opp mot hverandre i en gitt situasjon.
- Beskrive ulike måter å måle kostinntaket på, for eksempel frekvensinntak, næringstoffinntak, index og kostholdsmønster, og vurdere de ulike målene opp mot hverandre i en gitt situasjon.
- Forklare hva matvaretabellen er og hvordan den er bygget opp.
- Forklare tilfeldige og systematiske feil i epidemiologi.
- Beskrive statistiske metoder for behandling av manglende kostholdsdata og målefeil.
- Forklare begrepene validitet og reproduserbarhet av kostholdsdata og diskutere strategier for hvordan man best måler dette.
- Forklare strategier for individrettet og befolkningsrettet forebyggende helsearbeid.
- Beskrive de nasjonale kostrådene for friske personer samt for spesielle grupper (gravide ammende, ulike aldersgrupper), inkludert bakgrunn for anbefalingene.
- Beskrive og fortolke forskjellige mål på kroppssammensetning.
- Diskutere hvordan man systematisk kan måle og evaluere ernæringsepidemiologiske tiltak.
- Beskrive oppbygningen av en vitenskapelig artikkel.
- Forklare prinsippene for systematisk litteratursammenstilling av resultater, og forklare metodene for vurdering av systematiske feil i litteratursammenstillinger.
- Beskrive tillatelser og andre formelle godkjenninger for å kunne bedrive epidemiologisk forskning.
Ferdigheter:
- Anvende mål for sykdomsfrekvens og risiko, og beskrive risikofaktorer og årsaksbegrepet
- Utføre aldersjustering av epidemiologiske data.
- Beregne og fortolke mål på nytteverdien av diagnostiske tester.
- Anvende prinsippene for beslutningsanalyser for enkle kliniske problemstillinger.
- Anvende uni- og multivariable statistiske metoder ved bruk av statistikkpakke (for eksempel SPSS)
- Bruke grunnleggende prinsipper for formulering av spørsmål i et spørreskjema.
- Formulere et forskningsspørsmål innenfor ernæring, referere relevant litteratur og presentere en kort prosjektplan skriftlig og muntlig i casegruppen.
- Fortolke kritisk en ernæringsepidemiologisk artikkel.
- Gjennomføre en kostholdsintervju for innsamling av kostdata.
- Bearbeide kostdata og kunne beregne næringsinntak utfra matfrekvensskjema, kostholdsintervju og kostregistrering.
- Utføre enkel energijustering av kostholdsdata.
- Anvende kostholdsplanleggeren og matvaretabellen til å innhente og beregne informasjon om næringsinntak.
- Vurdere ulike friske personers kosthold utfra nasjonale anbefalinger og foreslå tiltak i tråd med kostrådene.
Generell kompetanse:
- Reflektere kritisk omkring egen og andres forskning innenfor ernæringsepidemiologi og kostholdsforskning.
- Delta i og bruke vitenskapelig/ernæringsepidemiologisk tilnærming i samfunnsdebatter angående ernæringsfaktorer og sykdom.
- Gjennomføre et ernæringsepidemiologisk prosjekt.
- Skrive en vitenskapelig rapport.
Eksamen
Arbeidskrav:
- Delta i basisgruppe
- Gjennomføre spørreskjemaundersøkelse
- Presentere en prosjektplan skriftlig (abstrakt) og muntlig i casegruppen.
- Gjennomføre veid kostregistrering i 3 dager.
- Levere inn næringsberegnet kostregistrering.
- Fylle ut matfrekvensskjema samt innhente informasjon fra andre personer. Levere inn utfylte skjemaer.
- Gjennomføre 24 timer kostholdsintervju, kode, korrekturlese og levere inn resultatet.
- Deltakelse på «Nutrition day» og godkjent prosjektrapport.
- Godkjent rapport fra kjøkkenlab.
Eksamen:
6 timers skriftlig skoleeksamen som bedømmes med karakterene A-F, der F er ikke bestått. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Kontinuasjonseksamen avholdes i starten av påfølgende semester for de som ikke besto eksamen. Utsatt eksamen arrangeres samtidig med kontinuasjonseksamen i tilfeller hvor studenten har levert gyldig legeattest til ordinær prøve.
Pensum
- Gordis L. Epidemiology 5.utgave
- Kirkwood BR. Essential Medical Statistics eller Field A. Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics
- Malterud K. Kvalitative metoder i medisinsk forskning
- Mæland JG. Forebyggende helsearbeid ¿ i teori og praksis
- Laake et al. Epidemiologiske og kliniske forskningsmetoder
- Drevon et al. Mat og medisin 6. utgave
- Utviklingen i norsk kosthold 2016. Kan lastes ned fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/utviklingen-i-norsk-kosthold
- Anbefalinger om kostråd og fysisk aktivitet. Kan lastes ned fra: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/806/Anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet-IS-2170.pdf
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: ERN-2001
- Ansvarlig enhet
- Institutt for samfunnsmedisin
- Kontaktpersoner
-
-
Charlotta Rylander
Professor i epidemiologi, nestleder utdanning
+4777644831
charlotta.rylander@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet