høst 2017
ERN-2001 Metoder i ernæringsepidemiologi og kostholdsforskning - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på bachelor i ernæring og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

ERN-1000 Ernæring, individ og samfunn

Innhold

Studentene skal lære grunnleggende prinsipper i epidemiologi, klinisk epidemiologi, studiedesign, statistikk og forebyggende ernæring. Videre skal de få trening i grunnleggende kunnskapshåndtering i ernæring og profesjonell kompetanseutvikling. Studentene skal lære ulike måter å samle inn kostholdsopplysninger på og fordeler og ulemper ved disse. Studentene skal gå mer grundig inn i problem med ulike metoder for innsamling av kostdata og hvordan man kan ta hensyn til disse.

Anbefalte forkunnskaper

BIO-1601 Innføring i mikrobiologi, ERN-2000 Humanfysiologi del 1, MBI-1002 Celle- og molekylærbiologi

Hva lærer du

Etter avsluttet emne skal studentene kunne:

Kunnskaper:

  • Forklare epidemiologiens betydning for kunnskapsgrunnlaget i forebygging og klinikk. 
  • Forklare formålet med forskjellig studiedesign innenfor epidemiologi og kjenne til fordeler og ulemper med de enkelte. 
  • Forklare formålet med kvalitative intervju, og redegjøre for grunnleggende prinsipper for formulering av spørsmål til et kvalitativt intervju. 
  • Beskrive ulike helseregistre og meldesystemer for sykdom i Norge. 
  • Beskrive metoder for å skaffe informasjon om kostinntak på gruppe- og individnivå og vurdere hvilken type informasjon de forskjellige metodene bidrar med
  • Diskutere fordeler og ulemper ved bruk av spørreskjema, kostholdsintervju, kostregistrering og biomarkører og vurdere de ulike metodene opp mot hverandre i en gitt situasjon. 
  • Beskrive ulike måter å måle kostinntaket på, for eksempel frekvensinntak, næringstoffinntak, index og kostholdsmønster, og vurdere de ulike målene opp mot hverandre i en gitt situasjon. 
  • Forklare hva matvaretabellen er og hvordan den er bygget opp. 
  • Forklare tilfeldige og systematiske feil i epidemiologi. 
  • Beskrive statistiske metoder for behandling av manglende kostholdsdata og målefeil. 
  • Forklare begrepene validitet og reproduserbarhet av kostholdsdata og diskutere strategier for hvordan man best måler dette. 
  • Forklare strategier for individrettet og befolkningsrettet forebyggende helsearbeid. 
  • Beskrive de nasjonale kostrådene for friske personer samt for spesielle grupper (gravide ammende, ulike aldersgrupper), inkludert bakgrunn for anbefalingene. 
  • Beskrive og fortolke forskjellige mål på kroppssammensetning. 
  • Diskutere hvordan man systematisk kan måle og evaluere ernæringsepidemiologiske tiltak. 
  • Beskrive oppbygningen av en vitenskapelig artikkel. 
  • Forklare prinsippene for systematisk litteratursammenstilling av resultater, og forklare metodene for vurdering av systematiske feil i litteratursammenstillinger. 
  • Beskrive tillatelser og andre formelle godkjenninger for å kunne bedrive epidemiologisk forskning.

Ferdigheter:

  • Anvende mål for sykdomsfrekvens og risiko, og beskrive risikofaktorer og årsaksbegrepet 
  • Utføre aldersjustering av epidemiologiske data. 
  • Beregne og fortolke mål på nytteverdien av diagnostiske tester. 
  • Anvende prinsippene for beslutningsanalyser for enkle kliniske problemstillinger. 
  • Anvende uni- og multivariable statistiske metoder ved bruk av statistikkpakke (for eksempel SPSS) 
  • Bruke grunnleggende prinsipper for formulering av spørsmål i et spørreskjema. 
  • Formulere et forskningsspørsmål innenfor ernæring, referere relevant litteratur og presentere en kort prosjektplan skriftlig og muntlig i casegruppen. 
  • Fortolke kritisk en ernæringsepidemiologisk artikkel. 
  • Gjennomføre en kostholdsintervju for innsamling av kostdata. 
  • Bearbeide kostdata og kunne beregne næringsinntak utfra matfrekvensskjema, kostholdsintervju og kostregistrering.
  • Utføre enkel energijustering av kostholdsdata.
  • Anvende kostholdsplanleggeren og matvaretabellen til å innhente og beregne informasjon om næringsinntak.
  • Vurdere ulike friske personers kosthold utfra nasjonale anbefalinger og foreslå tiltak i tråd med kostrådene.

Generell kompetanse: 

  • Reflektere kritisk omkring egen og andres forskning innenfor ernæringsepidemiologi og kostholdsforskning. 
  • Delta i og bruke vitenskapelig/ernæringsepidemiologisk tilnærming i samfunnsdebatter angående ernæringsfaktorer og sykdom. 
  • Gjennomføre et ernæringsepidemiologisk prosjekt. 
  • Skrive en vitenskapelig rapport.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • Forelesninger 
  • Casegrupper 
  • Statistikkgrupper 
  • Epidemiologisk filmseminar 
  • Statistisk filmseminar 
  • Profesjonell kompetanseutvikling 
  • Ekskursjon 
  • Kollokviegrupper 
  • Gruppearbeid 
  • Kjøkkenlab


Eksamen

Arbeidskrav:

  • Delta i basisgruppe 
  • Gjennomføre spørreskjemaundersøkelse 
  • Presentere en prosjektplan skriftlig (abstrakt) og muntlig i casegruppen. 
  • Gjennomføre veid kostregistrering i 3 dager. 
  • Levere inn næringsberegnet kostregistrering. 
  • Fylle ut matfrekvensskjema samt innhente informasjon fra andre personer. Levere inn utfylte skjemaer. 
  • Gjennomføre 24 timer kostholdsintervju, kode, korrekturlese og levere inn resultatet. 
  • Deltakelse på «Nutrition day» og godkjent prosjektrapport. 
  • Godkjent rapport fra kjøkkenlab.

Eksamen:

6 timers skriftlig skoleeksamen som bedømmes med karakterene A-F, der F er ikke bestått. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Kontinuasjonseksamen avholdes i starten av påfølgende semester for de som ikke besto eksamen. Utsatt eksamen arrangeres samtidig med kontinuasjonseksamen i tilfeller hvor studenten har levert gyldig legeattest til ordinær prøve.


Pensum

  • Gordis L. Epidemiology 5.utgave
  • Kirkwood BR. Essential Medical Statistics eller Field A. Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics
  • Malterud K. Kvalitative metoder i medisinsk forskning
  • Mæland JG. Forebyggende helsearbeid ¿ i teori og praksis
  • Laake et al. Epidemiologiske og kliniske forskningsmetoder
  • Drevon et al. Mat og medisin 6. utgave
  • Utviklingen i norsk kosthold 2016. Kan lastes ned fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/utviklingen-i-norsk-kosthold
  • Anbefalinger om kostråd og fysisk aktivitet. Kan lastes ned fra: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/806/Anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet-IS-2170.pdf

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: ERN-2001
  • Tidligere år og semester for dette emnet