høst 2017
LER-1150F Engelsk fellesemne- språkkunnskap - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav, anbefalte forkunnskaper

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10 trinn. Det anbefales gode forkunnskaper i engelsk.


Innhold

Emnet skal gi studentene grunnlagskunnskap om engelsk språk, språklæring og didaktikk for undervisning på barne- og ungdomstrinnet. I tillegg vil det jobbes med studentenes egen skrivekompetanse, inkludert akademisk skriving.

Emnet inneholder følgende to hovedkomponenter, som i stor grad integreres:

Verdensspråket engelsk: grammatikk og fonologi

Denne delen gir ei teoretisk innføring i grunnleggende grammatikk og fonologi. Fokuset vil være på standardspråk, men studentene gis også et innblikk i andre varianter av engelsk. Emnet er også kontrastivt idet det pekes på forskjeller og ulikheter mellom engelsk og norsk og i noen grad mellom engelsk og andre språk.

Språklæring og didaktikk:

Denne delen gir ei grunnleggende innføring i sentrale forskningsfunn og hypoteser innen språktilegnelse, med fokus på andrespråktilegnelse. Det fokuseres også på språklæringsressurser og -metoder for barne- og ungdomstrinnet. Andre viktige temaer er gjeldende læreplaner, tilpasset opplæring i engelsk og problemstillinger knyttet til det flerspråklige og flerkulturelle klasserom.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om ordtilfanget og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
  • kjenner til vesentlige forskjeller mellom engelsk og norsk og mellom ulike varianter av engelsk
  • kjenner til ulike oppslagsverk og pedagogiske læremidler som kan benyttes i språkundervisningen, herunder digitale ressurser
  • har kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
  • har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • har kunnskap om vurdering og tilbakemelding
  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget
  • har grunnleggende kunnskap om skriving, inkludert akademisk skriving

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • gjøre rede for grunnleggende elementer i oppbyggingen av det engelske språket ved hjelp av fagterminologi
  • gjøre rede for vesentlige forskjeller mellom engelsk og norsk og mellom ulike varianter av engelsk
  • planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • gi tilpassede tilbakemeldinger og bruke underveis- og sluttevaluering for å veilede elever i engelskopplæringen
  • utvikle elevenes språklæringskompetanse, dvs. øke deres bevissthet om ulike læringsstrategier, og om hvilke som fungerer for dem selv
  • utvikle elevenes kommunikative kompetanse, dvs. deres evne til å bruke engelsk tilpasset ulike situasjoner
  • integrere digitale verktøy og medier i faget på en hensiktsmessig måte
  • skrive en tekst som følger grunnleggende prinsipper for akademisk skriving

 

Kompetanse

Studenten kan:

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på 1.-7. eller 5.-10. trinn
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er engelsk

Undervisning

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. I tillegg til forelesninger og seminarer vil det legges vekt på at studentene får erfaring med arbeidsformer som også benyttes i grunnskolen, inkludert arbeid med digitale verktøy. Gruppearbeid vil være en sentral arbeidsform. Det legges opp til at studentene får prøvd ut sin kompetanse i praksis.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • en muntlig presentasjon
  • fem skriftlige innleveringer av ulike slag, hvorav minst én er et gruppearbeid. Innleveringene skal omhandle ulike språklige og didaktiske temaer, og studentene skal gis anledning til å bruke digitale verktøy og til å utvikle kompetanse i akademisk skriving.

Eksamen består av:

  • en 5-timers skoleeksamen knyttet til verdensspråket engelsk: grammatikk og fonologi. Ingen tillatte hjelpemidler. Eksamen teller 60 %
  • ei mappe som inneholder 2-3 av arbeidskravene. Utvalgskriteriene klargjøres av faglærer ved studiestart. Mappa teller 40 %

Eksamensspråket er engelsk. Det gis én samlet karakter for emnet. Ved karakteren F på én av delene må kun denne delen tas på nytt.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Grammar

  • Werner Bigell. Basic English Grammar. (contact Werner for a copy)
  • Magne Dypedahl et al. Introducing English Grammar. Fagbokforlaget 2012 (background reading)

 

Phonetics

  • Nilsen, T.S og Rugesæter, K. (2015): Basic English Phonetics for Teachers. 2nd edition. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Didactics

  • Penny Ur. A Course in English Language Teaching. Cambridge UP 2012.
  • Diane Larsen-Freeman and Marti Anderson. Techniques & Principles in Language Teaching. Oxford UP 2011.
  • Ken Robinson. ¿Do schools kill creativity?¿ https://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity 
  • Læreplan i Engelsk: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/finn-lareplan/lareplan/?kode=ENG1-03 

 

Language

  • David Crystal. A Little Book of Language. Yale UP 2011.
  • John Jeffcoat (director). Outsourced. 2008. DVD. (available in library / viewed in class)
  • Steven Pinker. ¿Linguistics as a Window to Understanding the Brain.¿ https://www.youtube.com/watch?v=Q-B_ONJIEcE
  • Langfocus. ¿Is English Really a Germanic language?¿ https://www.youtube.com/watch?v=2OynrY8JCDM 
  • Langfocus. ¿The Indo-European Connection.¿ https://www.youtube.com/watch?v=SqK7XXvfiXs 
  • Jackson Crawford. ¿Overview of the Indo-European Languages.¿ https://www.youtube.com/watch?v=6l-iq0uqUmc&list=PLATNGYBQ-TjpI6758eU-5qIksJDUgSVk0&index=19 
  • Jackson Crawford. ¿English Words with Old Norse Origins¿. https://www.youtube.com/watch?v=vpkOoR5VWEE&list=PLATNGYBQ-TjpI6758eU-5qIksJDUgSVk0&index=35 

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta | Hammerfest | Kirkenes | Storslett |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1150F
  • Tidligere år og semester for dette emnet