høst
2017
LER-1150F Engelsk fellesemne- språkkunnskap - 15 stp
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav, anbefalte forkunnskaper
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10 trinn. Det anbefales gode forkunnskaper i engelsk.
Innhold
Emnet skal gi studentene grunnlagskunnskap om engelsk språk, språklæring og didaktikk for undervisning på barne- og ungdomstrinnet. I tillegg vil det jobbes med studentenes egen skrivekompetanse, inkludert akademisk skriving.
Emnet inneholder følgende to hovedkomponenter, som i stor grad integreres:
Verdensspråket engelsk: grammatikk og fonologi
Denne delen gir ei teoretisk innføring i grunnleggende grammatikk og fonologi. Fokuset vil være på standardspråk, men studentene gis også et innblikk i andre varianter av engelsk. Emnet er også kontrastivt idet det pekes på forskjeller og ulikheter mellom engelsk og norsk og i noen grad mellom engelsk og andre språk.
Språklæring og didaktikk:
Denne delen gir ei grunnleggende innføring i sentrale forskningsfunn og hypoteser innen språktilegnelse, med fokus på andrespråktilegnelse. Det fokuseres også på språklæringsressurser og -metoder for barne- og ungdomstrinnet. Andre viktige temaer er gjeldende læreplaner, tilpasset opplæring i engelsk og problemstillinger knyttet til det flerspråklige og flerkulturelle klasserom.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om ordtilfanget og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- kjenner til vesentlige forskjeller mellom engelsk og norsk og mellom ulike varianter av engelsk
- kjenner til ulike oppslagsverk og pedagogiske læremidler som kan benyttes i språkundervisningen, herunder digitale ressurser
- har kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
- har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- har kunnskap om vurdering og tilbakemelding
- har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget
- har grunnleggende kunnskap om skriving, inkludert akademisk skriving
Ferdigheter
Studenten kan:
- engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
- gjøre rede for grunnleggende elementer i oppbyggingen av det engelske språket ved hjelp av fagterminologi
- gjøre rede for vesentlige forskjeller mellom engelsk og norsk og mellom ulike varianter av engelsk
- planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
- gi tilpassede tilbakemeldinger og bruke underveis- og sluttevaluering for å veilede elever i engelskopplæringen
- utvikle elevenes språklæringskompetanse, dvs. øke deres bevissthet om ulike læringsstrategier, og om hvilke som fungerer for dem selv
- utvikle elevenes kommunikative kompetanse, dvs. deres evne til å bruke engelsk tilpasset ulike situasjoner
- integrere digitale verktøy og medier i faget på en hensiktsmessig måte
- skrive en tekst som følger grunnleggende prinsipper for akademisk skriving
Kompetanse
Studenten kan:
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på 1.-7. eller 5.-10. trinn
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. I tillegg til forelesninger og seminarer vil det legges vekt på at studentene får erfaring med arbeidsformer som også benyttes i grunnskolen, inkludert arbeid med digitale verktøy. Gruppearbeid vil være en sentral arbeidsform. Det legges opp til at studentene får prøvd ut sin kompetanse i praksis.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- en muntlig presentasjon
- fem skriftlige innleveringer av ulike slag, hvorav minst én er et gruppearbeid. Innleveringene skal omhandle ulike språklige og didaktiske temaer, og studentene skal gis anledning til å bruke digitale verktøy og til å utvikle kompetanse i akademisk skriving.
Eksamen består av:
- en 5-timers skoleeksamen knyttet til verdensspråket engelsk: grammatikk og fonologi. Ingen tillatte hjelpemidler. Eksamen teller 60 %
- ei mappe som inneholder 2-3 av arbeidskravene. Utvalgskriteriene klargjøres av faglærer ved studiestart. Mappa teller 40 %
Eksamensspråket er engelsk. Det gis én samlet karakter for emnet. Ved karakteren F på én av delene må kun denne delen tas på nytt.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Grammar
- Werner Bigell. Basic English Grammar. (contact Werner for a copy)
- Magne Dypedahl et al. Introducing English Grammar. Fagbokforlaget 2012 (background reading)
Phonetics
- Nilsen, T.S og Rugesæter, K. (2015): Basic English Phonetics for Teachers. 2nd edition. Bergen: Fagbokforlaget.
Didactics
- Penny Ur. A Course in English Language Teaching. Cambridge UP 2012.
- Diane Larsen-Freeman and Marti Anderson. Techniques & Principles in Language Teaching. Oxford UP 2011.
- Ken Robinson. ¿Do schools kill creativity?¿ https://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity
- Læreplan i Engelsk: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/finn-lareplan/lareplan/?kode=ENG1-03
Language
- David Crystal. A Little Book of Language. Yale UP 2011.
- John Jeffcoat (director). Outsourced. 2008. DVD. (available in library / viewed in class)
- Steven Pinker. ¿Linguistics as a Window to Understanding the Brain.¿ https://www.youtube.com/watch?v=Q-B_ONJIEcE
- Langfocus. ¿Is English Really a Germanic language?¿ https://www.youtube.com/watch?v=2OynrY8JCDM
- Langfocus. ¿The Indo-European Connection.¿ https://www.youtube.com/watch?v=SqK7XXvfiXs
- Jackson Crawford. ¿Overview of the Indo-European Languages.¿ https://www.youtube.com/watch?v=6l-iq0uqUmc&list=PLATNGYBQ-TjpI6758eU-5qIksJDUgSVk0&index=19
- Jackson Crawford. ¿English Words with Old Norse Origins¿. https://www.youtube.com/watch?v=vpkOoR5VWEE&list=PLATNGYBQ-TjpI6758eU-5qIksJDUgSVk0&index=35
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta | Hammerfest | Kirkenes | Storslett |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-1150F
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet